Gå til innhold
  • BMW og "Fahrfreude"


    Fredrik
    • https://bimmers.no/repository/monthly_03_2014/ccs-75918-0-85629400-1395675386.jpg,monthly_03_2014/ccs-75918-0-65212000-1395675434.jpg,monthly_03_2014/ccs-75918-0-66039100-1395675481.jpg
     Share

    BMW er kjent for å bygge biler med tildels svært gode kjøreegenskaper. Entusiastene bruker ofte det tyske uttrykket «fahrfreude» om hvordan man opplever en BMW bak rattet. Normalt merker man en ekstra dose kjøreglede når man kjører en BMW og det er også dette fenomenet som tradisjonelt har skilt BMW fra de nærmeste konkurrentene. Hva man legger i begrepet kjøreglede er imidlertid forskjellig, men i relasjon til BMW har dette tradisjonelt handlet om dynamisk balanse, presis og lett styring, god feedback fra styringen og en agil fremfart uansett motorstørrelse. Det er dette som kjennetegner en BMW og det er dette BMW forsøker å bygge inn i hver eneste bil de produserer.

    Målet om at bilene skal ha gode kjøreegenskaper er også den direkte årsaken til at BMW frem til i dag alltid har holdt fast på at deres primære modeller skal ha bakhjulstrekk. Noen modeller har firehjulstrekk, men selv der er det et viktig poeng at bilene i størst mulig grad oppleves som om de har bakhjulstrekk. Den underliggende årsaken til dette fokuset har tradisjonelt vært at forakselen dermed kun styrer bilen og at forhjulene ikke blir påvirket av kreftene fra bilens fremdrift. Dette i kombinasjon med en god vektbalanse, et relativt lavt tyngdepunkt og gjerne en moderat vekt gir bilen en mest mulig nøytral styring i svingene. Den vil ideelt sett hverken overstyre eller understyre i nevneverdig grad. Hvis hjulopphenget i tillegg er tilstrekkelig stivt vil bilen også ha sportslige kjøreegenskaper. Det siste er egentlig ikke så merkelig i og med at sportsbiler tradisjonelt også er bygget etter disse prinsippene. Det sportslige fokuset når det gjelder bilens kjøreegenskaper har alltid vært viktig for BMW.

    ccs-75918-0-85629400-1395675386_thumb.jp

    Tekniske nyvinninger

    Disse grunnleggende prinsippene blir imidlertid utfordret av moderne tekniske innovasjoner og på dette området er BMW selvfølgelig også helt i front. Nyvinninger som f.eks Dynamic Drive, Active Steering, Electronic Damper Control og ikke minst den kommende fasiliteten Torque Vectoring medfører at fysikkens lover mer eller mindre kan overvinnes. Dette gjelder selv om bilen veier 2,3 tonn og er nesten to meter høy- og dermed egentlig burde ha relativt elendige kjøreegenskaper. X5 har imidlertid ganske eksemplariske kjøreegenskaper størrelsen og vekten tatt i betraktning. Såpass sikker på fordelene med de ulike nyvinningene er BMW at det nå også introduseres en modell med kun forhjulstrekk. BMW lover at 2-serie Active Tourer kommer til å oppleves som en ekte BMW og at forhjulstrekket ikke blir et for stort kompromiss. BMW vet helt sikkert hva som bør implementeres teknisk og dynamisk, men hvorfor gjør BMW såpass drastiske endringer på tidligere vedtatte sannheter? Tekniske nyvinninger av dette kaliberet kommer ikke plutselig over natten og det betyr at endringene må ha vært planlagt over lang tid.

    ccs-75918-0-65212000-1395675434_thumb.jp

    Selvstendig bilprodusent

    BMW er en selvstendig bilprodusent og ulikt f.eks Mercedes-Benz har BMW i moderne tid hverken fusjonert eller hatt et intimt samarbeide med en annen bilprodusent. BMW har selvfølgelig hatt samarbeidsprosjekter med andre bilprodusenter, men BMW har hele tiden vært en helt selvstendig bilprodusent. Mercedes-Benz eller mer korrekt morselskapet Daimler AG hadde i perioden 1998-07 et ulykkelig «ekteskap» med amerikanske Chrysler Corporation (som i dag er en del av Fiat). Selv et godt planlagt fornuftsekteskap er imidlertid noen ganger en temmelig dårlig idé og spesielt når ektefellene ganske enkelt ikke passer sammen. Hverken de to selskapene eller bilene Mercedes-Benz og Chrysler produserte i fellesskap fikk nevneverdig gavn av sammenslåingen.

    Fornuftsekteskap er imidlertid en interessant konstruksjon. Dette må bety noe i retningen av at man har forhåpninger om at en + en kan bli mer enn to. Alternativ kan frykten for evt. mindre attraktive alternativer få partene til å finne sammen. Mercedes-Benz og Chrysler passet ikke sammen, men det finnes andre vesentlig mer vellykkede eksempler på strategiske samarbeidspartnere. BMW’s overtagelse av Rolls Royce og Mini er gode eksempler, men også indiske Tata’s overtagelse av Jaguar og Land Rover er svært vellykket. Det er imidlertid forskjell på en fusjon (les: fornuftsekteskap) og en ren overtagelse, men det overordnede målet er ikke ulikt. Som regel handler det om at bilprodusentene har komplementære modeller og at bilmodellene på ulike markeder dermed mer utfyller enn overlapper hverandre. Dette gir en rekke fordeler og normalt vil en av de største fordelene være at man på sikt kan gjenbruke både deler og komponenter på tvers av den samlede modellporteføljen. Dette er også BMW’s mål med den nye 2-serien Active Tourer i relasjon til Mini som den teknisk er basert på.

    ccs-75918-0-66039100-1395675481_thumb.jp

    Stordriftsfordeler

    Poenget i denne sammenhengen er at BMW, i motsetning til f.eks Volkswagen, ikke har en hel rekke mer eller mindre teknisk identiske modeller. Volkswagen bygger temmelig mange ulike modeller på tvers av konsernet som er basert på bl.a Golf og Polo. Dette er mulig etter flere oppkjøpsrunder der bilprodusenter som f.eks Skoda og Seat har blitt en del av Volkswagen Group. Denne strategien kan tilskrives Volkswagens nestor Ferdinand Piëch, som også er barnebarn av Ferdinand Porsche og ansvarlig for diverse signifikante bilmodeller i historien som f.eks Porsche 917, Audi Urquattro og Bugatti Veyron.

    BMW har ennå ikke denne muligheten til stordriftsfordeler (economy of scale) og de må derfor være maksimalt kreative for å være konkurransedyktige. Det må derfor skapes en større teknisk sammenheng mellom samtlige bilmodeller som BMW bygger fra Mini til 7-serien. Dette betyr at antall plattformer i fremtiden reduseres fra dagens 5 til 2 (bak og forhjulstrekk inkl. firehjulstrekk for begge plattformene). I tillegg vil f.eks elektroniske komponenter bli modulbaserte og kunne tilpasses alle modellene. Flere ulike modeller vil dele motorer og drivverk. De ulike motorseriene vil etterhvert finnes i mange forskjellige effektvarianter med det samme motorvolumet. Trenden med mange nisjemodeller basert på standardmodellene vil også fortsette og noen vil sågar kunne tilpasses smalere markeder enn i dag.

    Det store spørsmålet er om BMW med dette ikke bare vil oppnå deler av de samme stordriftsfordelene som f.eks Volkswagen, men også de samme mindre attraktive bieffektene. Volkswagen har bl.a blitt kritisert for å være litt for ivrige med å bygge relativt kjedelige Golf/Polo kloner. Jeg tror egentlig ikke at dette blir et problem for BMW så lenge de beholder fokuset på «fahrfreude» og sørger for å være på toppen når det gjelder tekniske nyvinninger. Ingen kan med hånden på hjertet påstå at en Mini er kjedelig å kjøre. Mini er selvfølgelig annerledes å kjøre enn en tradisjonell BMW med bakhjulstrekk, men den er aldri kjedelig å kjøre. Dermed er standarden satt for 2-serie Active Tourer samt andre kommende BMW modeller med forhjulstrekk.

    Trykk gjerne på "likerknappen" :)

     Share


    Brukertilbakemelding

    Anbefalte kommentarer

    Det er ingen kommentarer å vise.



    Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

    Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

    Opprett konto

    Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

    Start en konto

    Logg inn

    Har du allerede en konto? Logg inn her.

    Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...