• BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan


    TRF
    • http://bimmers.no/uploads/

    Mange av oss BMW-entusiaster er ihuga tilhengere av dette merket på grunn av de iboende fenomenale kjøreegenskapene. Bilene er fra bunn av konstruert såpass gjennomtenkt at de kan straffe mang en «sportsbil» uten videre problemer. Jeg er en av de som har en slik lidelse at dersom jeg kan så kjører jeg heller en lokal kronglete riksveg når jeg skal øst-vest i dette flotte landet enn å fly. Der, muttens alene med trange hårnålssvinger, krøn, naturlige sjikaner og masse flott natur koser jeg meg noe voldsomt, og drar på smilebåndet når man kan presse på litt og oppleve akkurat hvor bra kjøremaskiner BMW byr på.

    Selv om de fleste av oss elsker slike kjøreturer skal jeg være den første til å innrømme at det ofte blir ei stund mellom hver gang. For ikke å snakke om at det ikke er så mange veger hvor man virkelig kan trå på uten at det går ubehagelig fort for førerkort og evt. andre langs vegen. Videre er det ikke alltid frua skjønner hvorfor jeg «må ha» større bremser, og stivere og stabstag, og større hjul og så videre på familiefrakteren vår. Min løsning på dette problemet var derfor å kjøpe/bygge meg en dedikert banebil. BMW CCN og andre har mange fine treff i løpet av et år som utelukkende fokuserer på banekjøring, og når de i tillegg har en helt egen «BMW Cup» med fokus på trivelig atmosfære og noenlunde kontrollerte kostnader var dette noe som vekket min interesse i alle fall. Her får du møte andre mennesker som deler samme interesse, og ikke minst beskue en god samling gromme BMWer.


    BMW Cup

    Leser du på racing.bmwccn.no vil du nesten med en gang lese; «intensjonen med BMW Cup er at det skal være en enkel og oversiktlig serie hvor terskelen for deltakelse skal være så lav som mulig». Dette mener jeg er noe av det som gjør serien så godt egnet for mange av dere på dette forumet. Har du lyst å prøve litt racing, uten at det skal koste skjorta, og i et fora der fokuset er på å ha det gøy, så er dette serien for deg. Vi driver jo «alle» med BMW allikevel her, som er et av kravene til bilene.

    Så, hvordan fungerer dette?


    Cupen

    For 2017 er det planlagt 10 løp fordelt på 5 helger. Ei helg på Våler og 4 helger på Rudskogen. De 8 beste blir tellende. Ei løpshelg består av trening, kvalifisering og 2 løp. De fleste løpene kjøres sammen med «Corsa Italiana» som er en tilsvarende cup med lignende reglement, men for italienske biler. Vi konkurrerer ikke om de samme poengene, men kjører samtidig på banen.

    Startnummer 47 på Rudskogen

    Føreren

    Må ha såkalt «hastighetslisens/ racing». Dette består av en dag med litt undervisning, en teori prøve (svært enkel sak) og noen runder på banen hvor du viser at du har forstått flaggene og andre grunnleggende regler. Du kan bruke privatbilen din, og det er ikke snakk om å kjøre «fort». For å ha lisens må du også være medlem av en klubb, og det holder da med eksempelvis BMW CCN. Det kjøres lisenskurs på Vålerbanen allerede 11. februar, så det er bare å kaste seg rundt å få deg gjort. Mer om lisenskurs her

    Du må også ha godkjent kjøreutstyr. Dette vil si undertøy, dress, hjelm, hansker, sko og HANS. Du kan lese detaljert om dette her.


    Bilen

    Må inneha vognlisens. Dette vil si at den må bygges ihht. gjeldende teknisk reglement. Dette er ganske enkelt i serier som BMW Cup og krever kun et helt enkelt grunnleggende bur, hovedstrøm etc. Les mer om dette her og her.

     

    Teknisk ift. Cup-reglement så må bilmodellen (karosseriet) blant annet være 15år (det vil si alle modeller som var lansert i løpet av 2002), motor og gir er «fritt», men må være av en type som originalt har blitt levert av BMW. Både trimmede og standard motorer i tillatt.

    Cupen deles inn i 3 klasser, hvor klasse 1 er raskest. Dette gjøres ved at man benytter et «effektberegningsskjema» som gir deg et «effekt / vekt» forhold. Inndelingen er:

    Klasse 1 = 2,50 – 4,74 kg/hk

    Klasse 2 = 4,75 – 6,99 kg/hk

    Klasse 3 = 7,00 + kg/hk.

    I 2016 var kjørte alle deltakere i klasse 1, etter at noen tok steget opp i klasse 1 fra lavere klasser. Vi håper jo at flere også vil vurdere de lavere klassene, og man er uansett ikke alene da det I Corsa Italiana definitivt er de lavere klassene som er mest populære.

    Hva slags biler passer i disse klassene? En standard e36 m3 3,0 vil akkurat havne i klasse 1 med mindre den er unormalt tung. Mao. er e30/36/46 en typisk klasse 1 bil når den er koblet sammen med en s50/54. En 325/328/330 er en typisk klasse 2 bil, med mindre igjen den er unormalt tung. En 318/320 er en typisk klasse 3 bil.

    Bensin, e85 og diesel er alle tillatt. Mens e85 får et effekttillegg, så beregnes grunneffekten på en annen måte for diesel.

    Videre er det kun tillatt å kjøre med «gateslicks». Dette er også et ledd i kostnadsreduksjon da et sett med slike «gateslicks» gjerne holder en sesong. Det gjør ikke full slicks.

    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/Reglement-BMW-cup-2016.pdf

    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/§§-300-303-Gen-Tekniske-bestemmelser-for-rally-og-H-løp-2017-Nett.pdf

    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/%C2%A7-304_Gen-Tekn._Sikkerhetsbest._for_rally_og_h-l%C3%B8p_2017-Nett-1-1.pdf

    Noen sitter kanskje på gjerdet og har tenkt tanken på banekjøring, og da vil jeg varmt anbefale BMW Cup. Et bevisst forhold til kostnader og fokus på å hygge seg på banen gjør dette til en trivelig affære. Videre får du en del kjøretid, og ikke minst mye løpskjøring.

    Andre har jo allerede «banebiler» som de kjører med på Gatebil ol. Det mener jeg er en uhyre lite kostnadseffektiv måte å gjøre det på, da mange av disse bilene ikke har lisens. Dette gjør at bilene koster omtrent det samme som en BMW Cup bil, men ikke kan brukes i noen form for konkurranse eller organisert trening. Ikke bare begrenser dette bruksområdet, men det begrenser også salgsverdien den dagen du skal kvitte deg med skaperverket ditt. Sitter du med et banebilprosjekt er det bare kaste seg rundt og gjøre seg klar for BMW Cup 2017! Du trenger ikke grommere motor enn det du velger selv i forhold til klasse.


    Hva koster dette?

    Lisens kommer på ca. 2.500,-

    Personlig kjøreutstyr kommer på ca. 10.000,- hos GS om dagen. Dette inkluderer da dress, hjelm, HANS, hansker, sko, undertøy.

    Typisk startavgift for ei helg er ca 2.000,-

    Bil kommer helt an på hva du er ute etter. Men en typisk e36 325i bør kunne bli race ready på ca. 50.000,- inkludert bilen. Velger du å kjøpe ferdig bil vil du trolig måtte ut med alt i fra 50.000 og oppover. Fjorårets ubestridte vinnerbil i klasse 1 (e28 3,2 s54) ligger for salg for 185.000.

    I tillegg kommer reise til og fra løp samt leie av biltralle om ikke du har selv, og ikke minst løpende utgifter på bil (bensin og evt. mekaniske problemer). Dekk kan vare en hel sesong, og koster typisk 6 – 10.000,- avhengig av type og størrelse.

     

    Biler i BMW Cup

    Startnummer 63 – e36 m3 3.0 – Klasse 1

    Fører – Petter

    Sammenlagt resultat 2016 -  4.

    Bmw-cup-norge-63.jpg

     

    Tidligere Rudskogen bil som har blitt bygd om med bla s50b30. Cupens blankeste bil uten tvil. Nå med bla carbon dører.



    Startnummer 93 – e36 m3 3.2 – Klasse 1

    Fører – Oddvar  

    Sammenlagt resultat 2016 – 5.

    Bmw-cup-norge-74.jpg

    En av Oddvars mange e36er. Tidligere original BTCC bil. S50B32.

     

    Startnummer 69 – e30 m3 – Klasse 1

    Fører – Karl Magnus

    Resultat 2016 – Dessverre ikke fått deltatt i 2016. Har tidligere vunnet Cupen.

    Bmw-cup-norge-69.jpg

    Grom e30 som jeg mistenker snart nærmer seg DTM spec.  2.7 (?) Køhler S14 motor og over 330hk.

     

    Startnummer 47 – e21 320 Gr. 2 – Klasse 1

    Fører – Jan-Åsmund

    Resultat 2016 – 6.

    Bmw-cup-norge-47.jpg

    Oldtimer e21 «Gr.2» 2.0 m10 turbo. Motor bygges opp igjen etter noen problemer 2016, og sikter på 350hk. GAZ understell, hardere stab stag, og noe større bremser.


    Startnummer 42 – e30 m5 v8 – Klasse 1

    Fører – Thorbjørn

    Resultat 2016 – 3.

    Bmw-cup-norge-42.jpg

    «Så liten bil som mulig med så stor motor som mulig» -- S62B50 m5 motor, e34 bakstilling og e36 m3 forstilling. K-sport understell og bremser. Går fælt, og ligger helt på grensen i forhold til klassens begrensninger på vekt / effekt.

     

    Startnummer 74 – e36 m3 3.2 – Klasse 1

    Fører – Thor

    Resultat 2016 – 8.

    Bmw-cup-norge-74-1.jpg

    Thor tok steget opp til klasse 1 i 2016 ved å bygge om til S50B32 motor, og det ble videre spedd på med XYZ bremser. Dessverre ble store deler av sesongen brukt på å lete etter elektriske gremlings som resulterte i kun 2 tellende løp. Ny splitter kommer til 2017 sesongen og trolig fått bukt med el-problemer sånn at han faktisk får kjørt.

     

    Startnummer 85 – e30 3.2

    Fører – Jan

    Resultat 2016 – 10.

    Bmw-cup-norge-85.jpg

    Trygg oppskrift, e30 med s50b32. Fikk kun kjørt ei helg i 2016, og måtte da bryte pga problemer med oljetrykk ifm tørrsumpsystem. Satser på å komme sterkt tilbake i 2017.

     

    Startnummer 28 – e28 3.2

    Fører – Rune

    Resultat 2016 – 1.

    Bmw-cup-norge-28.jpg

    Grom e28 med s54. Rask bil og rask fører, og slikt blir det nødvendigvis seier av. Bilen og føreren har fungert gjennom hele 2016, med unntak av et løp med diff havari. S54 AlphaN og carbonboks. Ksport bremser og KW dempere. Carbon frontfanger er nok også ganske unikt på en e28. Sømsveist karosseri.

     

    Startnummer 91 – e46 330d WTCC

    Fører – Terje Raymond

    Resultat 2016 – 2.

    Bmw-cup-norge-91.jpg

    Kun kjørt 3 av 6 løp i 2016. Original Gr.N bil. Deretter konvertert til WTCC av TRF med reservedelspakke fra en av WTCC bilene. Sømsveist karosseri, carbon wtcc kit. TRF 3,0d m57 motor. Intrax understell, PFC bremser. For mer info, se her.

     

     

    HalvorK, thorner, Kristian 325 and 5 others liker dette




    Tilbakemeldinger




    Dette her er et fint tilbud :) kostnadene er nokså like som i rallycross NM. Har en e46 m3 som går inn under klasse 1 ser jeg og ser etter andre alternativer til å kjøre løp.

    Hvor mange runder er et løp? Har 20 liter fuelcell, da dette er maks reglementet i rallycross, og tviler på det holder ett løp. Må eventuelt bytte til større tank.

    Radiator må flyttes frem og lys må monteres leser jeg. Må det være originale e46 lykter foran, eller kan jeg montere 2 stk DRL inn i lykteplatene? 

    Hva med blinklys, skal dette finnes? På e30meet var dette det viktigeste på teknisk kontroll. At man i det minste hadde blinklys bak.

    1 sett gateselicks skal holde alle løpene på 1 sesong står det? Det skulle jeg likt å sett.. det er vel ikke noe i veien for at man kjøper nytt sett hvert 3'dje løp? 

    Jeg har H lisensiert bil og er H lisensiert fører. Tidligere skilte H lisensen på grenene, men nå går alt under ett, vil det si at jeg slipper kurs? Jeg mener, vi i rallycross tenker på en helt annen måte enn dere ser jeg, og bør kanskje læres opp til annen tankegang når vi skal på asfaltrace. Videoen/inboarden viser for meg (no offence) kosekjøring med gutta. Ingen platekontakt eller siste liten innbremsinger og ut på gresset episoder. Hvis man skal kjøre "tur" så går vel også konkurranseaspektet bort? 

    thorner liker dette

    Share this comment


    Link to comment
    Del på andre sider

    Varighet: Normalt 10 eller 12 runder.

    Lys: Det trenger ikke å være originale lys. Så lenge det er et lys der er du innafor. Jeg mener du må ha blinklys, men det kan enkelt sjekkes i reglementene som det er linket til i artikkelen.

    Radiator må flyttes frem desverre.

    Du kan kjøpe så mye dekk du vil. De må dog være på "dekklista" og E- merkede.

    Enkelte i rallycross kjører mer krasjbiler enn billøp, no offence ;). Det er ingen som er interesserte i å rette biler for morro skyld.. Dette er unødvendig bruk av tid og penger. Jeg siterer fra reglementet:

    Platekontakt og uvøren/ufin oppførsel under løpene på bane skal søkes unngått. Gjentatte eller bevisste brudd på klassens prinsipper og ånd skal straffes kontant, og kan medføre diskvalifikasjon, poengtrekk og i ytterste tilfelle startnekt i gjenværende løp. En grunnleggende tanke med klubbracing er at medlemmene skal få anledning til å konkurrere med hverandre i sikre og trivelige former. Ett annet viktig prinsipp er å holde kostnadene på et så rimelig nivå som mulig, slik at flest mulig av klubbens medlemmer har anledning til å delta

    Jeg har heller aldri sett det som nødvendig å "bremse så seint at jeg må støtte meg på han andre og på den måten kommer forbi", bremser jeg for seint så lar jeg det (så langt jeg greier) gå utover mitt spor og min tid, ikke bilen til konkurrenten. Adferden du referer til praktiseres stort sett heller ikke i noen andre grener enn Rallycross og BC. Når det er sagt så er jeg fan av rallycross.

    https://www.facebook.com/bmwccnracin...1215707258612/

    https://www.facebook.com/bmwccnracin...1215693925280/

     

    Her passerer Rune med sin e28 og jeg med min e46 330d en av de Corsa bilene som har kamera, 13:06

     

    Og her på 17:55:

     

    Redigert av mkj
    Formateringsproblem
    thorner and Evopower liker dette

    Share this comment


    Link to comment
    Del på andre sider

    Synes du skal ha skryt for dette TRF! Ryddig og interresant artikkel om ett miljø de fleste vet eksisterer, men kanskje ikkje så mange inkl meg egentlig ikke har (hadde takket være deg) noe som helst kunnskap rundt. Tror nok eventuelle aktuelle lesere har en mye lavere terskel for å involvere seg etter å ha lest dette. :)

    Redigert av hsd
    TRF and thorner liker dette

    Share this comment


    Link to comment
    Del på andre sider

    Takk for fine ord. Det er morsomt at du nevner det, for din beskrivelse passer (passet) veldig bra for meg også for noen år sien. 

    Share this comment


    Link to comment
    Del på andre sider

    Kan bare bekrefte det som TRF skriver. Har selv kjørt tre eller fire sesonger i BMW Cup. De tre første årene kjørte jeg en BMW E36 325i i klasse 3. Overrasket over hvor bra bilen gikk med original 325i motor på 192 HK. Det eneste som var gjort var å skifte til lett svinghjul og litt lavere kardang utveksling. Jeg kjørte på Kumho V70 i dimensjon 235/40 x 17 og dekkene holdt fint en sesong med cirka 10 løp pluss trening/kvalifisering. I tillegg kjørte jeg vel 2 dager med Trackday. Alt unødvendig interiør osv. var fjernet så vekt uten fører/drivstoff var rundt 1040kg. Sist sesong skiftet jeg motor og satt inn en S50B32 motor, helt standard med 321 hk. Litt hastverksarbeid på slutten medførte at det ble en del elektriske problemer, men tror jeg har fått sortert det ut nå. De to siste løpene fungerte bilen uten problemer. Gleder meg til ny sesong og vil poengtere at jeg synes kjøretid er mye viktigere enn å ha en bil med rå effekt hvor tiden går med til å skru! Mye morsommere og mer lærerikt å være ute på banen og få kjøretid!

    TRF liker dette

    Share this comment


    Link to comment
    Del på andre sider

    Takk for svar TRF :) da forstår jeg mer. Det er for å ha det moro og ikke kjempe om hundredelene som f.eks gatebil extreme. Jeg skal fint føye meg inn i kjørestilen her tror jeg :) 

    Rallycross har jeg besvisst ungått fordi jeg ble som regel torpedert. Men i rallycross er ufin kjøring definert som når du presser noen av veien eller rævkjører dem så hardt at det må bli karosseribytte etterpå nærmest. Platekontakt og småkyssing på bakfangeren under innbremsing ser jeg på som lov, men det må gjøres på en ryddig måte og ikke for å tape tid selv, som du nevner. For å være klar så er jeg ikke tilhenger av platekontakt, det er grunnen til at jeg gikk fra rallycross til bakkeløp med min bil. Og man velger selv hvor hard man vil være på utstyret. Som i videoen så kjører han med kamera på en måte som skåner drivverket mye, tar srg god tid på giring etc. Men tipper han skrur lite av den grunn og har det kjempemorro! :) Dere to andre flyr jo forbi, jeg ser jeg må stive av oppsettet mitt dersom jeg skulle deltatt..hehe.

    Tror du m3 6 trinns kasse med 4.45 diff går på langstrekket? Eller vil jeg treffe turtallsperra i 6 gir før enden? 

    thorner liker dette

    Share this comment


    Link to comment
    Del på andre sider

    Ang utveksling, kanskje Thor kan svare på det? Eller andre som kjører med s50/54? (man kan naturligvis regne på det også, hvor store hjul har du?)

     

    Jeg behandler nok girskift bla betydelig styggere enn e21en over her. Har lang stang og tar i og vel så det. Men å bytte en girkasse er en liten kostnad og enkel tilgang (og noe man styrer selv ift misbruk). Å reparere i bøtter og spann med karbon (dvs, kjøpe nytt fra BMW Motorsport) ønsker jeg å unngå. Det blir vanvittig dyrt og unødvendig. Jeg opplever at de fleste har et fornuftig forhold til at man ikke er tjent med platekontakt.

    Håper du får til å bli med! Det er jo som Thor presiserer en fin mulighet til å få en del tid på banen :)

     

    Skulle det være spørsmål er det naturligvis bare å spørre :) Ingen spørsmål er for dumme eller små.

    thorner liker dette

    Share this comment


    Link to comment
    Del på andre sider

    Har 18" felger liggende som jeg tenkte å bruke :) 

    Bilder under viser max fart i 6 gir med henholdsvis 3.62 og 4.45. Har begge diffene liggende, så kan bytte etter behov. 

    4.45 gir 162 mph som er 260 kmt faktisk. Burde holde akkurat det da? Ønske er jo å ha 6500 på enden av langstrekket, og ikke pine motoren på 8000 over halve langstrekket :) Hvis det er noen som kjører 4.10 så er det greit å dele erfaringer.

    Screenshot_20170218-015933.png

    Screenshot_20170218-015957.png

    Redigert av Evopower
    thorner liker dette

    Share this comment


    Link to comment
    Del på andre sider

    Så vidt jeg kan se så vil 4.45 utvekslingen fungere helt greitt. Kjøre selv med S50B32 motor og 4.10 utveksling og standard M3 girkasse med 6 gir. Husker ikke maks turtall ned mot Angsten, men kjører et stykke på 5 gir og har et godt stykke igjen før maks turtall. Så vidt jeg kan se så har du cirka 215 km/t på 8000RPM på 5 gir. Tror hastigheten vår er rundt 200km/t (?) på de raskeste bilene/førerne ned mot Angsten. Lykke til! Bare å prøve!! Om en ikke vinner så har man like mye moro likevel!!  Gleder meg til sommeren!! 

    Evopower liker dette

    Share this comment


    Link to comment
    Del på andre sider

    Tenkte bare legge til litt om mine erfaringer som deltager i BMW Cup. Å kjøre på Rudskogen er som natt og dag i forhold til for eksempel en trang rallycross bane. Som alle som har kjørt på Rudskogen vet så er banen veldig bred med mange alternative spor og med mange muligheter for forbikjøring uten platekontakt. Det er vel ikke å overdrive å påstå at Rudskogen er den fineste banen i Nord Europa (?). Har hørt at flere er enige i den beskrivelsen, både svenske og danske førere. Det er også en meget utfordrende bane, har selv kjørt minst 200 runder der og synes jeg stadig lærer nye ting. I tillegg er det en veldig hyggelig tone i depot og blant deltagerne ellers. Vi har også et veldig godt forhold og et kjempegodt samarbeid med gjengen i Corsa Italiana. Og morsomst av alt:  Ligge i tette felt med biler på alle kanter! Både spennende og utfordrende! Er man flink til å kjøre så er det ikke nødvendig med all verden av effekt. I svingene går motorsvake biler like raskt som motorsterke biler og gasspådrag kan også være enklere å justere for biler med litt mer moderat effekt. Til sesongen 2017 vet vi at det kommer flere klasse 3 biler i BMW Cup. I klasse 3 vil det sannsynligvis bli færre biler enn i klasse 1 og kanskje lettere å få god en plassering. Poeng deles ut klassevis. Vinnneren av BMW Cup i 2015 kjørte en klasse 3 bil. Bilen var en helt standard 4 dørs E30 325i med 12 ventiler og rundt 170Hk. Bare å finne  en bil, sette inn bur, godkjent racingstol (ikke krav om maks 5 år for stol), sikkerhetsbelte (maks 5år for belte) og hovedstrømbryter og melde seg på løp i BMW cup!! 

    Evopower and TRF liker dette

    Share this comment


    Link to comment
    Del på andre sider



    Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

    Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

    Opprett en konto

    Registrer konto. Det er enkelt!


    Registrer en konto

    Logg inn

    Allerede registrert? Logg inn her.


    Logg inn nå