Gå til innhold
  • Redd for ny EU-kontroll?


    mkj
     Share

    1. januar fikk EU-kontrollen en kraftig overhaling. Ikke overaskende er det i skjerpet retning. Punktene som sjekkes har gått fra omlag 85 til hele 150 punkter.

    Umiddelbart kan vi vel anta at resultatet blir mindre usikre biler på veiene, dyrere EU-kontroller og store bekymringer for mange som har justert på motoreffekt. Ser man nærmere på punkt 6.4 i den fullstendige oversikten, finner vi følgende å lese:

    Motoreffekt: Visuell kontroll for åpenbar endring/modifiserting for økning av motoreffekt

    Motoreffekt - Ulovlig modifisering av styreenheten = 2'er feil.

    Motoreffekt - Ulovlig modifisering av motoren = 2'er feil.

    Noen andre nye kontrollpunkter som kan være verdt å få med seg er blant annet:

    - Varmeapparat

    - Airbagsystemet

    - Xenonlys (høydejustering og lyktevasker)

    - Speedometer og belysning av denne

    Vi anbefaler i det hele tatt å lese gjennom hele listen for å ikke få seg en ubehagelig overaskelse!

    Her sjekker du kontrollfristen for din bil.

     Share


    Brukertilbakemelding

    Anbefalte kommentarer



    Eukontrol tas uten og gå inn på styreenheter eller demontere anna en tropp i trommelbremser. Lite tips, sjul chip bokser gådt slik at di ikke blir oppdaget evnt fjerne den på eu kontroll. Større trimming kan det være lurt å justere ned turbo trykk og ikke bruke alt slags fansy farger på slanger slik at man ser med en gang at det er tuklet med.

    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Det er greit å få endringene i vognkortet først da. Biler som har vært registrert i Norge over ti år har ikke avgifter på effektøkning.

    Men det er klart, kommer man med s54 og turbo er det litt drøyt...

    Airbagfeil er bare 1er feil. Så den lampa kan bare lyse. Er bare deg det går utover. Men ABS må virke, ellers kan du skade andre.

    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Sjølve skjemaet ser ganske likt ut enda og trur heller ikke at dem kommer til å bli så veldig mye endra på. Endringene står helst i "håndboka" til han som tar eukontrollen.

     

    Det kan også virker som om det ikke vil være lov med polyforinger lenger! Teknisk leder her på jobben var på ett kurs angående de nye eukontrollene og der ble dette tatt opp.

    På punktet som heter For-/bakstilling heter ett av de nye punktene:

    -"Feilaktig reparasjon eller modifisering".

    Kurslederne på dette kurset mente da at ting som feks polyforinger ikke da var lov å bruke.

     

    Da er det veldig fint at alt av foringer på E28'n er bytta ut med .. ja nettopp,, Polyforinger! :)

    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Var på eu med min på fredag som var og gikk rett igjennom uten noe feil. Bilen er 325D E91 07mod (registrert i 06)

    Tror ikke nye reglene var satt i gang der, bilen er chippet ved bytta av software og sa ikke noe på det så :)

    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Sjølve skjemaet ser ganske likt ut enda og trur heller ikke at dem kommer til å bli så veldig mye endra på. Endringene står helst i "håndboka" til han som tar eukontrollen.

     

    Det kan også virker som om det ikke vil være lov med polyforinger lenger! Teknisk leder her på jobben var på ett kurs angående de nye eukontrollene og der ble dette tatt opp.

    På punktet som heter For-/bakstilling heter ett av de nye punktene:

    -"Feilaktig reparasjon eller modifisering".

    Kurslederne på dette kurset mente da at ting som feks polyforinger ikke da var lov å bruke.

     

    Da er det veldig fint at alt av foringer på E28'n er bytta ut med .. ja nettopp,, Polyforinger! :)

    Ouch! Blir spennende framover ja...

    Lenke til kommentar
    Del på andre sider




    Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

    Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

    Opprett konto

    Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

    Start en konto

    Logg inn

    Har du allerede en konto? Logg inn her.

    Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...