Blogger

Våre medlemsblogger

  1. TRF
    Siste blogginnlegg

    Jeg har i flere andre innlegg pratet mye om tuning og motorstyring, i et ærlig forsøk på å fjerne en del myter, og gjerne erstatte dem med fakta. Jeg påstår relativt hardnakket at det er store forskjeller på tuning, selv om de gjerne hevder å oppnå det samme. For er 300hk = 300hk? Hva betyr egentlig dette tallet for oss? Men enda viktigere, hva er gjort i motorstyring for å oppnå dette resultatet? Hvilke bieffekter har det? Og her er vi ved kjernen av problemet rundt ettermarkedstuning. Det er nesten umulig for deg som kunde å vite noe om produktet du betaler for, annet enn selgers gjerne fargerike og ambisiøse ord.

    Vi får ofte inn biler som allerede er trimmet, men som velger å gå over til våre produkter. Dette gjelder en betydelig andel av bilene som kommer inn, anslagsvis oppimot halvparten. Jeg tar et gebyr for å sette bilen tilbake til original, og har ingen interesse i det som er der fra før, det representerer bare et ekstra skritt som må tas hånd om før vi installerer vårt produkt. Dette sier jeg da jeg fra et teknisk ståsted vet hva som gjøres ved tuning, og hvilke teknikker som brukes. Jeg "vet" derfor med rimelig sikkerhet hvordan det er utført. Jeg har dog måttet komme til den erkjennelse av at det at jeg "vet", betyr ikke nødvendigvis at dette uten videre overføres til brukere / kunder som tross alt ikke ser hva som skjer i motorstyringa med egne øyne.

    Med denne erkjennelsen friskt i minne valgte jeg derfor å bruke noe mer tid på en kundebil, for bedre å illustrere dette for kunden og andre brukere, og ikke minst det flotte fellesskapet her på bimmers.no. Bilen, en e9x 325d 197hk, er et perfekt eksempel da det er en motor som ofte diskuteres og benevnes som "lik 330d" etc. Dette stemmer ikke, den har bla et helt annet innsprøytningsannlegg enn 30d, som betydelig begrenser hvor mye effekt man trygt kan ta ut. Den har også mindre innsugsventiler enn 30d.

    Forutsetninger:

    • Bilen ble først kjørt i dyno med eksisterende tuning. Dette gir eksisterende produkt best mulig forutsetning ift adapsjoner.
    • Bilen ble ikke flyttet mellom "konkurrent"/"original"/TRF Steg 2. Stropping og alt er urørt, og temperaturer monitorert med datalogging.
    • Dyno ble kjørt uten last og lastcelle inaktiv. Ingen parametere er endret på dyno hverken før, under eller etter demonstrasjonen. Det er heller ikke teknisk mulig å endre parametere mellom "runs" innenfor samme "session". Det er ikke nyttet noen korreksjonsfaktor.
    • Ingen (!) justeringer er foretatt på mine produkter. Standard produkt er lastet inn, og kjørt. Disse har vært uendret i mange år.
    • "Original" er foretatt med oppdatering. Mao, direkte fra SP-daten, og ikke noe som jeg selv har "justert".
    • Bilen hadde fjernet DPF og montert større IC når den kom. Ingen mekaniske endringer utført før etter testen var ferdig. DPF påvirker resultatet, IC gjør ikke.

    Tuningen bilen hadde er oppgitt til å være "Stage 2 - 285hk", som deretter har fått fjernet DPF og ny dyno kjøring hos samme leverandør. Dette er en respektert leverandør, og arbeidet deres er, sett ift bransjestandard, på ingen måte dårlig ("bransjestandard" er dog på ingen måte bra). Jeg kommer ikke til å oppgi hvem som har levert dette. Beklager om tittelen dermed oppleves som click-bait, men den er faktisk høyst riktig i et utvidet perspektiv på tross av dette.

     

    Så til dyno kjøringa:

    46669681_XXStage2vsOriginal(utendpf)-kundedatafjernet-.thumb.jpg.0bb5e0653194143ee34decf042d274d8.jpg

     

    Stiplet er dreiemoment (obs, i fot-pund), og heltrukket er effekt (i HP) på hjul. I teksten under ser vi kolonnene "Eng HP" og "Eng Torque". Som vi ser en god økning. Dog noe ujevnt ift at adapsjoner allerede har satt seg, og ikke minst gir den 256,6 hk, og ikke "over 285hk". Dette er det første trekket med helt kalde kjølere, og den greide faktisk bare 256,6hk en gang, deretter lå den på 250-251hk. Den har turtallsperre satt godt over 5200rpm (hvilket er meningsløst rent teknisk).

    "Originalt" gir den 209hk. Normalt bremser disse ca 203-205hk (skal være 197), og jeg tilskriver de siste 5hk til manglende dpf.

    1832833948_TRFSteg2vsoriginal(utendpf)--kundedatafjernet-.thumb.jpg.e2e9d4464441b81f29eb1a879ae63139.jpg

    TRF Steg 2 er oppgitt til 270hk. Og det bremser normalt 268-273. Så også her denne dagen Den gav jevnt 271-273. OBS! TRF Steg 2 har hardcut på eksakt 5000rpm. Avbøyinga av kurva ifra ca 4650rpm er derfor ikke reell, men noe dynoprogrammet gjør for å glatte ut det ekstremt bråe fallet. I realiteten holder kurva samme retning som på 4500rpm hele vegen til 5000rpm. Det er dessverre ikke mulig å ta bort mer "smoothing" enn det som allerede er gjort.

    1290348763_TRFSteg2vsXXstage2-kundedatafjernet-.thumb.jpg.d1af98a0b4fb3b4585d0e5e06bd75526.jpg

    Nesten 20hk mer toppeffekt, men faktisk så mye som nesten 30hk mer på 4000rpm. Bedre og bredere register, ingen stygge "dupper", og ikke minst så leverer det eksakt det som loves.

     

    To be continued...

    • 1
      blogginnlegg
    • 2
      kommentarer
    • 148
      visninger

    Nylige blogginnlegg

    quandt1960
    Siste blogginnlegg

    Den første serieproduserte firehjulsdrevne BMW var av kode E30, eller nærmere 325iX som 1985/86 modell. Der var momentoverføringen fra motoren og girkassen permanent fordelt til enhver tid på grunn av solgir. (mellom aksene). Det var et "mekanisk" permanent 4hjulsdriftsystem som fungerte godt men som hadde dårlig drivstofføkonomi. Den hadde en viskosekobling mellom front og bakaksel for å "låse" akslene sammen ved visse omdreininger samt en visko bak for å jevne ut forskjell i venderadius. (permanent 33/67% fordeling mellom ramme og bak)

    Etter E34 som hadde ganske likt system men var elektronisk regulert med klutsj så var det en liten stopp i serieproduksjonen av 4hjulsdriften hos BMW og E39 ble f.eks aldri levert med det (1996-2003).

    Først i 2004 og med E83 og E53, senere E6X ble xDrive levert slik vi kjenner det i dag. Systemet er enkelt og genialt i at det kan trinnløst overføre momenter med opp til 100% til den akslingen som trenger det. Standard momentfordeling er vel 40/60 slik at bilen fremdeles oppleves som en klassisk bakhjulsdreven BMW som tillater at hekken danser litt. 

    Systemet består av en fordelingskasse (de første var ATC400/500) som er koblet til hovedkardang med en kjetting som befinner seg inne i selve fordelingskassa og overfører momenter fra hovedgir til framaksel ved at en aktuator justerer trykket på klutsjlammelene inne i fordelingskassen. Fordelen med systemet at firehjulsdriften ikke er aktiv hvis det ikke er behov for det og at det jobber ekstremt raskt grunnet elektrisk aktuert klutsj. Det reduserer blant annet drivstoffbruk og siden systemet er bakhjulsorientert vil bilen oppleves som veldig nøytral til litt overstyrt på glatten, slik en bil bør. Bakdeler generelt er at systemet er blant annet styrt av input fra antisladd/DSC systemet og at elektronikken er avhengig av gitte toleranser i diameterforskjell på hjul/felger og at det hele har en viss momentbegrensning hvis en skal tune bilen (kjenner ikke ekstakt moment pt men det er en viss mengde).

    Systemet er ikke BMW sitt eget og er utviklet av Magna Steyr som er en tett samarbeidspartner til BMW i en årrekke og bygger blant annet en del av BMW sine motorer som N47 m.m. Systemet heter egentlig Magna Actimax og en video med bedre forklaringer enn det jeg klarer å gi finnes her: 

     

     

     

     

     

    image.thumb.png.e392afb3a161e81ac0d2676e83a2b2d3.png

     

     

    • 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 183
      visninger

    Nylige blogginnlegg

    Reparasjon av skinnseter
    Siste blogginnlegg

    Skade på bilstøtter etter reparasjon
    SKINNREPARASJON Oslo 99895189 slovkenbb@gmail.com

    550e0c97a857368a34531ff9c1911aa3.jpg

    1413632463-3507-45.jpg

    images (3).jpg

    • 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 344
      visninger

    Nylige blogginnlegg

    Deborah
    Siste blogginnlegg

    Det er ingenting mer irriterende enn et merke i frontruta som følge av steinsprut. Det kan fort bli dyrt, men det kan også hende at du kan gjøre det selv, og dermed spare mange penger!

    Bilderesultat for Reparer frontruta selv

     

    Ta en ekstra titt på merket

    Før du får panikk, og tenker at hele ruta skal skiftes ut, så kan det lønne seg å ta en ekstra titt på selve merket. Det er ikke alle merker som kan repareres, og de fleste merkene kan som oftest skimtes, selv etter reparasjon. Men virkningen er dramatisk, og du kommer ikke til å merke den lenger.

    Merkene som kan repareres

    Kort fortalt, så kan alle merker som går mer eller mindre vinkelrett inn i ruta repareres. Hvis dette er tilfellet, så kan du finne reperasjonssett på Amazon eller bilverkstedet, og sette i gang. Vinduet skal være tørt, rent og ha romtemperatur. Deretter er det bare å følge bruksanvisningen på settet nøye, og vinduet ditt bliver forhåpentligvis nesten som nytt igjen. Etter engodt arbeid er det deilig med å ta pause, drikke litt kaffe, og kanskje spille kasino på mobilen din hos mr green norge.

    Frontruta er helt spesiell

    En frontrute på en bli er helt spesiell. Et alminnelig vindu er for skjørt til å fungere sikkert som frontrute, og plastikk får lett merker. Til og med sidevinduene i bilen, er anderledes er frontruta. De er herdede, og går i fine små firkanter når de bliver knust. Frontruta er laminert, slik at den kan motstå all den julingen den får. Lamineringen består av to lag, og årsaken til at man ofte kan reparere et merke etter steinsprut, er at merket ofte ikke går lengre inn i ruta, enn til det første laget.

    Uten en ordentlig frontrute, kan du ikke se skikkelig. Du skylder både deg selv og alle oss andre, å være sikker på at det ikke er npe i veien for utsynet ditt.

    • 2
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 420
      visninger

    Nylige blogginnlegg

    RavndalE34
    Siste blogginnlegg

    Nå går det mot kaldere dager og blir kaldere å være i garasjen å arbeide med bilen :/ men skal bilen bli klar til sommeren 2018 må jeg bare bite tennene sammen og arbeide. 

    Bilen har hatt en irriterende lyd hver gang jeg har tatt på fjernlysene, jeg spurte rundt om tips til hva det kunne være å hvordan jeg skulle få de bort. Fikk tips om å sjekke for ir eller sjekke alle ledningene rundt i hele bilen, jeg gjorde de så lett jeg tok på tenningen og fant hvor lyden var og fikk så hjelp av min søster (som også har en e34) til å finne hva feilen var. Søstera mi er ikke helt sikker på hva hun gjorde men lyden er vekke nå! 

    25474057_1739445466128214_1868949388_o.thumb.jpg.c2f2ac67e3ec1cc419101395cc8acdcf.jpg

    Jeg har også prøvd å få rettet ut den store ripa/bulken på v.side. De var ikke lett å komme til i de hele tatt :/ men fikk rettet de ut litt og får prøve å pusse å sparkle over nå i romjulen. 20561755_10155336381986352_1715721125_n.thumb.jpg.276bb5220c3e5d351ceb17edacda6332.jpg

     

    Skal se om å få tatt flere bilder imorgen av de forskjellige jeg har fått gjort!

     

    For de som lurer på hvordan min søsters e34 ser ut så kan jeg slenge med ett bilde jeg har tatt av den

    IMG_9316.thumb.jpg.b29e35d85d29e151b5453bc5756f2f83.jpg

     

     

    • 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 405
      visninger

    Nylige blogginnlegg

    Hei,

    Har en 330 fra 2015, norsk bil som muligens forrige eier har fikset litt i softwaren og koblet på fulle kjørelys foran og bak inklusive dashbord lys at all times. Forrige eier var en BMW forhandler i Førde.

    Jeg vil gjerne ha dette tilbake slik det skal være, dvs. med sterkt parklys kun foran ved normal kjøring om dagen og i normalt lys og fulle lys i tunneller, om natten etc. foran, bak og på dashbord. Knappen på dashbordet i venstre posisjon.

     

  2. Bayerische Motor Werke
    Siste blogginnlegg

    Denne modellen er det lett å bli glad i. Går relativt bra med tanke på alder og ligger bra på veien. Det er en morro bil å kjøre da det alltid kommer folk bort for å prate.

    IMG_3378.JPG

    IMG_3376.JPG

    • 1
      blogginnlegg
    • 1
      kommentar
    • 1039
      visninger

    Nylige blogginnlegg

    BjarteBMW635CSIA
    Siste blogginnlegg

    Min 635 Csi har noen feil jeg ønsker 1å få ordnet.

    Varmeapparat blåser kun varmt.

    Treg på rattet.

    Motor blir varm ved sakte kjøring.

     

     

    20160702_121910.jpg

    20160704_164033.jpg

    20160704_164416.jpg

    20160704_164444.jpg

    • 3
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 2991
      visninger

    Nylige blogginnlegg

    And-reas
    Siste blogginnlegg

    I år ble det bil-ferie. 4500 km på to uker, fra Østfold langs kysten opp til Kristiansund, over fjellet til Valdres, så langs svenskekysten og over til Sjælland, Fyn og Jylland. Ferge fra Hirtshals til Larvik. Bilen har fungert upåklagelig, og har i grunn ikke savnet cruise-kontroll selv på de lengste etappene.

    blogentry-73535-0-55547000-1439757959_th

    blogentry-73535-0-71006400-1439758021_th

    blogentry-73535-0-54468000-1439758708_th

    blogentry-73535-0-96100000-1439760075_th

    blogentry-73535-0-16139200-1439760219_th

    blogentry-73535-0-11837400-1439758098_th

    blogentry-73535-0-99619700-1439759066_th

    blogentry-73535-0-62969700-1439759218_th

    blogentry-73535-0-24709600-1439759284_th

    blogentry-73535-0-90497000-1439759364_th

    blogentry-73535-0-96131900-1439759517_th

    blogentry-73535-0-64325600-1439759599_th

    blogentry-73535-0-93112300-1439758225_th

    blogentry-73535-0-12799500-1439759910_th

    blogentry-73535-0-26417200-1439759973_th

    blogentry-73535-0-92827300-1439757501_th

    blogentry-73535-0-61812400-1439757770_th

  3. Thbj's Logg

    • 1
      blogginnlegg
    • 3
      kommentarer
    • 1868
      visninger

    Nylige blogginnlegg

    Thbj
    Siste blogginnlegg

    Hei.

    Har et irriterende problem på min 520 e34, bilen lader bare 11,7 volt.

    har skjekka børstene og bytta regulator på dynamo. Skjekka alle joringspunkter og skjekka bilen for "strømtyver". Har også byttet batteri, og prøvd med en annen dynamo. Men bilen lader fortsatt bare 11,7 volt. Noen som vet av dette kan være? :)

    • 1
      blogginnlegg
    • 1
      kommentar
    • 1930
      visninger

    Nylige blogginnlegg

    robertbge
    Siste blogginnlegg

    Har i dag fått et problem med min bil,får ikke giret i revers.Dette er en 1995 modell.Hvor finner jeg oljepeilingen til girkassa.

    • 2
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 2396
      visninger

    Nylige blogginnlegg

    enjoy!

  4. blog-0654104001427110020.jpgDenne gang var det vindusviskerne som sluttet å virke midt i en sving i mørket mens det slapset tett.

    Var noe skeptisk til å hive meg rundt og pelle på dette selv, men tok en kikk. Brakk litt plastikk og demonterte mye mer enn nødvendig...

    Viste seg å være et stag til førersidens visker som var hoppet ut av ledd. Ikke så rart. Antar det skal si knepp og kula skal sitte godt i, men her var det godt med slark og slitasje ja. Vel.. Bøyde stanga litt, og håper det holder et år til :)

    blogentry-75918-0-32866300-1427109992_th

    • 1
      blogginnlegg
    • 4
      kommentarer
    • 2144
      visninger

    Nylige blogginnlegg

    blogentry-82681-0-17426200-1426584720_th

    Kjøpte meg en sleten E28 518i som jeg har tenkt og pusse opp. planene er og få den så strøken som mulig med tanken på rust så får lakk og den type ting komme på sikt. O:) BMW E28 er joh en ganske feita biler.

    blogentry-82681-0-13781400-1426584406_th

    Komt litt lengre på bilen for kjøpte den for en stund siden og har en plan med og få den godkjent med M30B34 motor som jeg har stående. sendt søknad til BT så får se.

    blogentry-82681-0-84844500-1426584560_th

    Fikk leie ett lokale med noen kompiser av meg så det var joh helt konge \:D/

    blogentry-82681-0-01712400-1426584613_th

    Demontert litt og litt så finner litt mer rust for hver gang men veldig lite grav rust så langt hehe 8-[

    blogentry-82681-0-16701600-1426584663_th

    Kjøpte meg et nytt ratt bare for og få litt mer inspirasjon hehe.

    blogentry-82681-0-86252800-1426585051_th

    Så merke disse koselige ledningene, hva som skal hvor, for med min fantastiske gullfisk hukommelse kan det være en fordel. [-(

    blogentry-82681-0-21963500-1426588484_th

    Har ikke fått gjort som mye som jeg skulle ønske med E28'n, men har heldigvis ikke dårlig tid :-# hehe endelig fått rattet mitt då \:D/

    blogentry-82681-0-30745900-1427185161_th

    Har ikke fått gjort så mye som eg skulle ønsket vært på reise og styrt litt på. Men fikk kjøpt meg et M5 body kitt fra en original M535i og tilstanden på dette var ikke det værste eg hadde sett så jeg kjøpte det.

    blogentry-82681-0-42325100-1430200510_th

    Bare testet det for og se :-({|=

    blogentry-82681-0-67064700-1430200517_th

    • 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 1769
      visninger

    Nylige blogginnlegg

    Kawa Ihsan
    Siste blogginnlegg

    Hei.

    Jeg trenger litt hjelp her.

    Jeg har en BMW 520ia 2005 mod skinn seter.

    Problemet er at hver gang jeg setter på setevarmer så lukter det brent fordi at punktene på setene stikker opp,

    altså skinnet er i kontakt med de varme punktene..

    Jeg lurer på da om jeg kan bytte ut de setene med noen Sports seter som har M på seg. altså elektronisk justering.

    Jeg har EL justering på for setene men jeg har ikke knappen som drar setene fram og tilbake for de er det manuel spak.

    Kan noen hjelpe :o?

    • 0
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 1230
      visninger

    Ingen blogginnlegg ennå

    • 1
      blogginnlegg
    • 1
      kommentar
    • 3300
      visninger

    Nylige blogginnlegg

    Marthee-93
    Siste blogginnlegg

    Bilprosjektet mitt - BMW 318

    Slutten på juli 2013 kjøpte jeg meg en ny bil, type BMW 318 2000-modell. Da hadde den bare gått 127 000 og ikke vært vinterkjørt på mange år. Fikk en god magefølelse på bilen og valgte å kjøpe den.

    Dette er da min 2. bil, som jeg har mange planer for.

    blogentry-80094-0-45892700-1388068316_th

    Dagen jeg kjøpte den og ble parkert i gårdsplassen min. :grin:

    Kjøpte den absolutt ikke ferdig, og har tenkt å legge ut oppdateringer ettersom ting blir gjort med den.

    Det som har blitt gjort med den til nå:

    • Byttet 0-ring i motor
    • Skiftet olje
    • Sotet grøftlys, framlykter og baklykter
    • Kjøpt anlegg, type JL Audio 2x12" sub
    • Påbegynt med å bygge anlegget (kommer bilder senere)
    • Litt småfiks på interiøret. Festet stickerbomb rundt girstangen
    • Laget navnet mitt i klistremerker og festet på sjåførsiden

    blogentry-80094-0-21445600-1388068430_th

    Stickerbomb rundt girstangen, syntes det ble utrolig tøft!

    blogentry-80094-0-69540200-1388068636_th

    Fikk tak i 2 slike, en på panellistene og en på utsiden av passasjerdøra.

    Dette er det som har blitt gjort til nå. Grunnen til at jeg har kommet så sent igang er at jeg har slitt utrolig mye med en oljelekkasje vi ikke har klart å lokalisere og har vært ut med alle deler i motor for å finne lekkasjen, og blitt byttet ut en del og vasket og pusset for å stoppe lekkasjen. Fant tilslutt hvor den befant seg, men da var det gått mye tid på dett problemet. Holdt ikke så veldig lenge før en ny lekkasje oppstod, og den holder vi på med fortsatt. 318 motorene er vel ikke akkurat de beste, men vi lar oss ikke vippe av pinnen av den grunn.

    Viktig å få fikset motoren før eksteriør, slitedeler og lakkering blir foretatt :)

    blogentry-80094-0-74294100-1388068436_th

    Må selvfølgelig også vises at det er en jente som kjører bilen :grin:

    Stay tuned!!

  5. blog-0256068001382378993.jpgLitt moro jeg snekret sammen fra et Gatebiltreff på Dokka for noen år siden.

    Bilene er en E30 M3 M50 Turbo på ca 900hk, og de to andre er E30 S50B30'er 286hk.

    • 0
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 1194
      visninger

    Ingen blogginnlegg ennå

    • 0
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 1389
      visninger

    Ingen blogginnlegg ennå

    • 1
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 1249
      visninger

    Ingen blogginnlegg ennå

    • 0
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 1093
      visninger

    Ingen blogginnlegg ennå

    • 0
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 903
      visninger

    Ingen blogginnlegg ennå

    • 0
      blogginnlegg
    • 0
      kommentarer
    • 842
      visninger

    Ingen blogginnlegg ennå