Gå til innhold

BMW e36

  • blogginnlegg
    0
  • kommentarer
    0
  • visninger
    639

Om denne bloggen

Jeg har lenge gått å tenkt på å bygge meg en driftebil, men er av det kaliber at jeg ønsker å gjøre noe ikke alle gjør 😏 Da jeg tidligere egentlig bare har holdt på med Volvo, Fant jeg ut med meg selv at det kanskje ikke er en så dum ide å sette i en motor man kan. Jeg vet jo det at de fleste tenker å sier at dette er en motor som det er vanskeligere å hente greit å masse effekt ut av, å det kan jo stemme det å til en viss grad. Men handler jo som med alt av motorer egentlig og vite å finne ut av hva man skal gjøre med de, så får man faktisk hentet ut en hel del! Ikke at jeg har planer om å ta ut masser av effekt sånn i første omgang, men skal nok bli passe greit sånn at man får noe snurr på bakhjula. 

Til bil har jeg valgt meg en 97 mod e36 318 sedan. er egentlig godt fornøyd med denne. Det har vist seg å være et veldig godt utgangspunkt å begynne å bygge på!! Sånn med tanke på rust å servicer å generelt vedligehold. 

Litt spec som er gjort på bil hittil: bilen er jo selvfølgelig pelt helt ren for interiør, det er blitt skjært ut div unødvendig ting, Som små fester å plater å vas rundt forbi. Det er blitt kappa vekk store deler av front, for å bygge Rør-ramme front, noe som et veldig kjekt å ha sånn med tanke på viss det skulle skje noe med motor eller noe, så er det bare snakk om noen få muttere så er hele fronten tatt av! å da får man mye bedre plass til å holde på. Det er blitt satt på styrevinkel, dette har jeg laget selv. Det er orginale bærearmer som er kappet å forlenget med 88mm på vær side. Det er blitt sveiset om spindler, disse er flyttet lenger inn mot karosseri og mere mot senter av hjul for å få hentet ut mest mulig sving. Vet ikke helt nøyaktig hvor mange grader sving det er, men det er så det holder. Ikke det helt idelle men det vill funke helt greit! 

Bakstilling er igrunn ikke så mye å peke på. Har satt i noe poly-fôringer å prøvd å forsterket det litt. Men vill med stor sannsynlighet, ryke noe aksler å kanskje en diff fra å til. Men er ikke noe som vil bli gjort noe veldig stort med annet en å sveise diffen. Sånn i førsteomgang værtfall! 

Vill selvfølgelig bli satt i det mest vanlige inni selve bilen, stoler - seler - ratt - hydraulisk brekk- målere å kontroll stasjon. Vill jo prøve å få laga det litt tøft inni der å, men får se ettervært hvrodan det blir. 

Så det morsomste er jo da motor spec: motor er en b230fk fra en 98 mod 940, blokken er en 96 mod, grunnen til at jeg har tatt i bruk denne blokken er at i 96 så ble det laget blokker med tykkere vegger å tykkere stål sånn generelt. Denne har jeg honet opp, å fått målt opp og sjekket for skjevheter. (Grunnen til at jeg sier målt opp å sjekket sånn, er at jeg har selv kjørt denne med 1,5 bar trykk over lengere tid med et såkalt husmor oppsett) 

Det er satt i h-profil råder av kvalitet, forsterka rådelager, arp bolter til råder. 

Forsterka veivlager, arp veivbolter. 

Nye stempler, med ringer. Ringene er slipt ned til at de viser samme mål rundt hele ringen, med dette så mener jeg : når mann kjøper nye stempel ringer å måler disse, så er det små avvik der. På det meste så var mitt avvik på 0.002 dette er ikke mye, å gjør sikkert ikke noe å kjøre med, men jeg ønsker å kjøre null der. Så fikk de slipt ned til at avvike ble 0.000. 

Toppbolter har jeg faktisk valgt å ikke bruke arp. Men jeg har tatt i bruk studs av 12:9 kvalitet, å trur at dette kommer til å funke fint! Blir kjørt med 1.2mm Elring toppakning. 

Har tatt i bruk en 530 topp. Denne toppen er portet en god del! Det som er blitt gjort med denne er at det er blitt frest helt fra innsug til forbrenningskammeret, dette er frest konisk inn mot forbrenningskammer, så fra innsug ned mot kammer er det frest sånn at det går konisk med 4mm skille fra topp til bunn. Alle unødvendige kanter å "bremser" er tatt vekk! Sånn at luften flyter bedre mellom, å da får lettere vei inn mot forbrenningskammer. Selve kammere er brettet ut litt, sånn at det er større område å forbrenne på! Det er blitt tatt i bruk orginal størrelse på innsugsventi, men litt større på eksos siden. Er tatt i bruk ventiler i rustfritt, Selvfølgelig å slipt seter å ventiler! Satt i 46kg fjærer. Har tatt i bruk en spesial slipt kam, denne gir 12,3 løft inn å 12,6 løft ut, sånn at det blir presse litt mere varme ut, en luft som kommer i kammer. Dette er topp jeg sikker på kommer til å flowe fint! Å funke meget bra! 

Oppsett rundt er jeg ikke helt ferdig med enda, å ikke riktig bestemt meg for enda. Men de tingene jeg har kommet frem til er:

simens deca 630 dyser 

bra porta fk grenrør 

Hx 30 turbo, med noe annen innmat, Ikke helt bestemt meg for hva enda. 

Sånn litt grunnet økonomiske årsaker så blir det ikke råd til datasprut i år:( men vil bli kjørt med noe justerbare chipper! Disse laster man ned et program til sånn mann kan justerer bensin  - tenning fra PC. Er litt annet greier til de å, kan flytte turtallssperre å legge til antilag funksjon å litt sånn. Men sprut vill bli prioritert ettvært! 

Girkasse er en m90L2 kasse med forsterka trykkplate å 4pucka sinter. Skal holde til rundt 600nm 

Det er igrunn det jeg har å komme med nå! Håper dere liker denne lille tråden å følger med videre utover :) 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Blogginnlegg i bloggen

Ingen blogginnlegg har blitt skrevet

×
×
  • Opprett ny...