• blogginnlegg
    1
  • kommentarer
    2
  • visninger
    67

Om denne bloggen

En teknisk blogg om BMW og de fantastiske løsningene som er på de

Blogginnlegg i bloggen

 

xDrive

Den første serieproduserte firehjulsdrevne BMW var av kode E30, eller nærmere 325iX som 1985/86 modell. Der var momentoverføringen fra motoren og girkassen permanent fordelt til enhver tid på grunn av solgir. (mellom aksene). Det var et "mekanisk" permanent 4hjulsdriftsystem som fungerte godt men som hadde dårlig drivstofføkonomi. Den hadde en viskosekobling mellom front og bakaksel for å "låse" akslene sammen ved visse omdreininger samt en visko bak for å jevne ut forskjell i venderadius. (permanent 33/67% fordeling mellom ramme og bak) Etter E34 som hadde ganske likt system men var elektronisk regulert med klutsj så var det en liten stopp i serieproduksjonen av 4hjulsdriften hos BMW og E39 ble f.eks aldri levert med det (1996-2003). Først i 2004 og med E83 og E53, senere E6X ble xDrive levert slik vi kjenner det i dag. Systemet er enkelt og genialt i at det kan trinnløst overføre momenter med opp til 100% til den akslingen som trenger det. Standard momentfordeling er vel 40/60 slik at bilen fremdeles oppleves som en klassisk bakhjulsdreven BMW som tillater at hekken danser litt.  Systemet består av en fordelingskasse (de første var ATC400/500) som er koblet til hovedkardang med en kjetting som befinner seg inne i selve fordelingskassa og overfører momenter fra hovedgir til framaksel ved at en aktuator justerer trykket på klutsjlammelene inne i fordelingskassen. Fordelen med systemet at firehjulsdriften ikke er aktiv hvis det ikke er behov for det og at det jobber ekstremt raskt grunnet elektrisk aktuert klutsj. Det reduserer blant annet drivstoffbruk og siden systemet er bakhjulsorientert vil bilen oppleves som veldig nøytral til litt overstyrt på glatten, slik en bil bør. Bakdeler generelt er at systemet er blant annet styrt av input fra antisladd/DSC systemet og at elektronikken er avhengig av gitte toleranser i diameterforskjell på hjul/felger og at det hele har en viss momentbegrensning hvis en skal tune bilen (kjenner ikke ekstakt moment pt men det er en viss mengde). Systemet er ikke BMW sitt eget og er utviklet av Magna Steyr som er en tett samarbeidspartner til BMW i en årrekke og bygger blant annet en del av BMW sine motorer som N47 m.m. Systemet heter egentlig Magna Actimax og en video med bedre forklaringer enn det jeg klarer å gi finnes her:               

quandt1960

quandt1960