Gå til innhold
  • blogginnlegg
    10
  • kommentarer
    62
  • visninger
    60126

Eksosretur, EGR, AGR, ARF eller hva det nå het


TRF

visninger

 Share

blog-0063334001390227462.pngVinn en EGR-Erstatter! Se info lenger ned.

Kjært barn mange navn. EGR – «Exhaust Gas Recirculation» også kjent som AGR (abgasrückfuhrung) på BMW språk, eller ARF på Bosch språk. De fleste som kjører dieselbil og har litt interesse for bil har hørt om dette, men hva er det egentlig? Hvordan fungerer det, hvorfor er det et problem, og hva er løsningen?

Problemet for produsenten av en dieselmotor er som alltid at en dieselmotor spyr ut en del uheldige avgasser, noen av disse har fått fellesbetegnelsen NOx. Uten å gå inn på detaljer vedrørende trykkutvikling i forbrenningskammeret, så kan vi allikevel nevne at brå trykkutvikling vil gi en høyere «peak»forbrennings temperatur, som vil gjøre at man skaper mer «NOx». For å forhindre dette har man flere teknikker å bruke, og en av de viktigste er EGR. Ved å kjøre deler av eksosen tilbake til innsuget for ny forbrenning gjør at man erstatter en del luft med eksos, man forurenser rett og slett «atmosfæren» forbrenningen skal skje i. Dette sinker trykkutviklingen i forbrennignskammeret, som da gjør at man også senker «peak» forbrenningstemperatur. Dette vil jo naturligvis også resultere i en noe mindre effektiv forbrenning, men totalen gjør at det er verdt det, sett ifra produsentens øyne.

Rent praktisk så fungerer systemet ved at eksos tas fra eksosmanifolden, ledes opp til innsugsmanifolden hvor det går gjennon en «EGR ventil». Denne er vakumdrevet, og styrt av en elektriskventil, som igjen kontrolleres av styreenheten med 0-100% åpen.

Så hva er problemet? Eksosen inneholder sotpartikler, og denne har en tendens til å sette seg i innsuget og på innsugsventiler. Problemet blir dog mangedoblet av at veivhusventilasjonen også går i den samme lufta, så det dannes en seig masse som fester seg ekstremt godt i hele innsugsvegen. Dette gjør at motoren puster mindre effektivt, og således vil kunne miste noe effekt og effektivitet. Spesielt X3 2,0d eiere har vært utsatt for innsugsmanifolder som er så tette at man knapt får to fingre inn i et hull som skal være ca 50mm.

Løsningen? Enten vedlikeholde, altså ta opp og rengjøre innsug i ny og ne (en relativt tidkrevende jobb), eller deaktivere systemet. Nb! Du er ansvarlig for at ditt registrerte kjøretøy er i henhold til norske lover og forskrifter, så for anledningen prater vi om «uregistrerte kjøretøy som brukes i motorsport eller tilsvarende». På m41, m51, m51tu, m47 og m57 kan du deaktivere systemet uten noe anet enn en feilkode som vises når du leser av feilminnet. På alle nyere motorer vil du få motorlampe og på noen noe redusert effekt som følge av dette. Da må man altså programmere ecu om man ønsker å deaktivere systemet.

Er det noen bakdeler ved å deaktivere EGR? Ikke egentlig, motoren din vil få et bedre liv som resultat av å deaktivere denne.

TRF Performance har EGR erstattere til de fleste BMW motorer, og vi kan deaktivere EGR i ecu på de fleste modellene. Vi har også to versjoner av EGR erstattere, en «vanlig» som erstatter den originale EGR ventilen, og en «Pro» versjon som erstatter EGR ventilen, men uten å koble seg på EGR røret. I stedet demonterer man hele røret, og blender med medfølgende del nede på eksosmanifolden. Denne delen er også klargjort for montering av eksostempføler for de spesielt interesserte, og dette anbefales ved trimming.

For å lese mer om EGR besøk gjerne dieseltråden.

Siden eierne av Bimmers.no fortsetter jobben med å gjøre dette forumet bedre, ønsker vi igjen å dele ut et produkt til en av dere som leser nyhetsbrevet som nå ble sendt ut. Det konkurreres altså om en EGR erstatter til m41/51,m47/57 eller m47n/57n. Alt du trenger å gjøre for å være med i konkurransen er å trykke på «følg denne loggen» på TRF Performance loggen. Det vil da bli trukket en tilfeldig vinner blant alle som har meldt seg på, for ikke å snakke om at det da blir lettere å få med seg nyheter og kommende konkurranser i TRF Performance loggen.

blogentry-61063-0-95344700-1390227419_th

blogentry-61063-0-07141400-1390227432_th

Hint: "EGR termostat" erstatter er et nytt produkt som fases inn så fort som mulig.

 Share

21 kommentarer


Anbefalte kommentarer

har faktisk tenkt til å fjærne egr'en på min bil nå mens motoren bygges opp etter register ras :/ jeg hadde planer om å bare lege meg en pakning som er tett å kode den bort.. er dette noe som vil fungere? N47b20S

Lenke til kommentar

Stilig, leser på engelske sider att sitter du på denne bypassen så åpner du opp innløpet til innnsuget siden det orginalt sitter en ventil inni der. Ergo mer flow så merker du noe mer respons?

noen sier 5 hk mer he he

Lenke til kommentar

Vil ikke denne (EGR) ha den motsatte effekten av en intercooler? Intercooler kjøler ladeluften for at den skal få mindre volum og kunne utvide seg mer under forbrenningen. En EGR må nødvendigvis øke denne temperaturen.

Lenke til kommentar

Spørsmål til pro-utgaven på M57: Hvordan gjør man det med EGR-termostaten/kjølevannskjøring? Kjølevannet tar jo en tur innom eksoskjøleren, som forsvinner med pro-utgaven. Blender man kjølevannskoblingen i begge ender eller kobler man forbi med en slange?

Lenke til kommentar

Vil ikke denne (EGR) ha den motsatte effekten av en intercooler? Intercooler kjøler ladeluften for at den skal få mindre volum og kunne utvide seg mer under forbrenningen. En EGR må nødvendigvis øke denne temperaturen.

det stemmer, blant annet derfor den blendes vekk :P 

Lenke til kommentar

Thundrbucket: I utgangspunktet blir kjøleren stående på biler som har dette. Et blendekit for dette er under utvikling. (evt så kan du bytte til kjøleslange og rør fra bil uten kjøler).

 

dieselpower: Vinneren kan velge fritt hvilken type han ønsker. 7

Disse produktene kan naturligvis kjøpes også, bare å ta kontakt.

 

 

 

I dag er siste sjanse til å "følge loggen" og være med i trekningen, i morgen trekker vi nemlig en heldig vinner!

 

-TRF

Lenke til kommentar

Da er vinneren trukket!

 

Nytern er vinner av en TRF Performance EGR erstatter!

Håper Nytern oppdaterer her med bilder av montering :)

 

Ellers vil det fortsatt bli presentert nyheter og artikler her i loggen, samt at vi naturligvis vil fortsette å dele ut produkter gjennom konkurranser i fremtiden, så følg med!

 

Er det noen interesse for partikjøp gjennom loggen her?

I første omgang er det TRF Performance intercooler (bolt on, 80% større kjølelement) til e39 som jeg tror vil være fornuftig å kjøre et slikt tilbud på.

 

Så bare en helt uformell interessesjekk her, noen som kan tenke seg TRF Performance IC til redusert pris (normal pris 6000,- ink mva)? Vi trenger minimum 5 interessert for å gjennomføre dette :)

Lenke til kommentar

e39 520d/525d/530d. Jo flere som kjøper, jo bedre pris. Men 500,- i avslag ved 5 påmeldte (altså gruppekjøpspris 5 påmeldte = 5500,- ink mva). Vi kan sette opp bedre priser ved eksempelvis 8 / 10 kjøpere, men må først lodde stemningen litt :)

Lenke til kommentar

Wow! 


Jammen, jeg vinner jo aldri noe! Nå ble jeg glad! Er det en ting Diesel-laffen virkelig trenger så er det en EGR-erstatter, bilder og evt en liten monteringsguide kommer i tråden min :) 

Å bytte denne er en jobb alle kan gjøre, det værste er egentlig å rengjøre EGR'en, men med denne erstatteren slipper man jo det.

 

Spørs om jeg ikke må koble opp en turbotrykkmåler og, det hadde vært veldig interessant!

Lenke til kommentar

IC til e60 er innterisant men ikke mye som er bolt on her desverre uten å fjrene deler av front fanger ;/

Lenke til kommentar
Gjest Nightlight

Skrevet

On 8.2.2014 at 14.36, TRF-Racing skrev:

Thundrbucket: I utgangspunktet blir kjøleren stående på biler som har dette. Et blendekit for dette er under utvikling. (evt så kan du bytte til kjøleslange og rør fra bil uten kjøler).

 

dieselpower: Vinneren kan velge fritt hvilken type han ønsker. 7

Disse produktene kan naturligvis kjøpes også, bare å ta kontakt.

 

 

 

I dag er siste sjanse til å "følge loggen" og være med i trekningen, i morgen trekker vi nemlig en heldig vinner!

 

-TRF

Har du fått inn blende kitt til Egr kjøleren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...