All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres     

  1. Siste time
  2. I dag
  3. Rune-K

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Flotte bilder @Werther spesielt bildene fra Tanum sommarland vekker minner. Det ble noen klasseturer dit på slutten av 80 tallet. Noe av det mest fascinerende med slike bilder er hvor fort naturen tar tilbake kontrollen igjen. Jeg er veldig usikker på dette med kamera i stedet for speil. Vi har brukt det på togene noen år nå (jeg jobber som lokomotivfører) og jeg vil si med blandete resultater. Det er helt umulig og se noenting i de i motlys og kvaliteten kan variere mye. De første typene vi fikk var det umulig og se forskjell på grønt og hvitt lys. Håper virkelig for Folkevogn sin skyld at de har høykvalitets utstyr. Men jeg skjønner ikke poenget med og og beholde den vanlige speilplasseringen på dørene, skulle tro det hadde vært bedre med et par utvekster på framskjermen som holdt kameraene. mulig det er noe juridiske greier som stopper det.
  4. I går
  5. Hallois alle BMW-hoder! Har gått til innkjøp av prosjektbil, og er godt i gang... men trenger litt gode råd og tips underveis, spesielt til koding, og håper noen her inne vil bistå litt! Litt om bilen først: En 2002 520IA 2.2 rekkesekser, 228 000km på telleren og i særdeles god stand om jeg får si det selv Den har det meste av utstyr, men det som mangler skal ettermonteres: - Instrumentpanel fra M5 - Interiør fra M5 (med elektriske seter) - M5-speil utvendig - Bremser fra M5 - Bygge 35i-look eksos (2x1 eksoshaler) - Montere ESS-kompressorkit VT1 - Frontleppe - Swaybar motorrom - M5-luftinntak i nedre del av grill - Nytt ratt med flat bunn og innslag av alcantara - Ny girkule i skinn/alcantara - Håndbrekkspake i skinn/alcantara Det aller meste er på vei, kompressor, interiør og instrumentpanel er det første som ankommer ila uken eller begynnelsen av neste uke. Spørsmål 1: Jeg kan en del om koding fra før, men aldri kodet instrumentpanel, har lest meg sånn høvelig opp på retrofitting av M5-panelet, men er det noen som har vellykket kodet oljemåleren? Slik jeg har forstått det er det mulig på biler etter 99? Spørsmål 2: Retrofitting av M5-stoler (elektriske), jeg har manuelle seter per i dag. Memoryfunksjonen skal ikke kobles opp, så det eneste jeg trenger er varme og el.funksjon. De aller fleste skriver at de bare kobler opp el.funksjonen slik at setene beveger seg, men ikke varme - noen som har innspill til hvorfor og evt. en god løsning på hvordan man får både el.justering og varme? Spørsmål 3: Er det noen som har montert kompressorkit på denne motoren og har erfaringer med det? Jeg har tidligere montert kompressor på min gamle E39 M5, det gikk forsåvidt greit og ESS sier denne motoren er enklere å montere på (naturligvis siden det er bedre plass). Jeg er ikke ute etter en racerbil, men en fin cruiser med litt mer enn originalt, samtidig synes jeg denne motoren er ganske morro lyd og drag fra i utgangspunktet, så jeg tenker det blir en gøy bil når den er på. Den er heller ikke like fremtung som 540. ESS anslår ca. 260hk med kit på. Spørsmål 4: Er det noen som har eller vet om godkjent 520 med kompressor? Jeg håper og tror at det skulle holde med M5-bremser rundt om for å kunne få det til..? Bilen kom forøvrig på noen 18" ESM-felger med alt for små dekk for å få den så lav som mulig, jeg har bestilt nye ESR SR05 i 9.5x19 og 10.5x19 i sort, bilen står i mellomtiden på 9x19 og 10x19 TSW Turbina i sort, disse kommer for salg om noen er interessert De blir skodd med Michelin PilotSport4S 235/35R19 og 275/30R19 (står på TSW-felgene nå). ESM-felgene er solgt. M5-interiøret ankommer ila uken, så da kommer det et særdeles pent sportsinteriør til salgs om noen er interessert Ellers er det KW Black Evolution understell, originalt M5-understell tidligere og original M-utvendig, samt shadowline. Har eid en del E39 nå men denne har jeg blitt fryktelig fort glad i etter bare et par dager!! Takker på forhånd for alle innspill
  6. MrBrum

    Inpa og ista

    Disse er seriøse. Garanti på adapter. Og hjelp: https://www.cable-shack.co.uk/
  7. MrBrum

    Feilkode på airbag : 009AFF

    Forsøk med et bedre diagnose system. Fortrinnsvis et BMW PC system. Inpa, Ista...mange verksteder har også gode alternativer.
  8. MrBrum

    E39 dør ut, fjusker

    Diagnose med et BMW system.
  9. jokkeeng

    Min BMW 520d E39

    @Shattered Glemte å si det ista, men 265 hørtest voldsomt ut jah xD Trur mine GS er 235 hvis jeg ikke husket feil. Skjønner godt savnet på E39, fantastisk bil! Ja er kjempefornøyd med spilleren, har bare ikke ordnet med MID enda, selvom det tar 30sek å dra ut spiller og koble opp MID, tenker å forlenge ledninger inn til hanskrom å la den ligge der på ett vis å ha mulighet å resette forbruk å div:) Spilleren ga nytt liv å orginalhøytalerne ihvertfall, å mye funksjoner. Skulle fått tak i en skikkelig OBD2 bluetooth adapter å fått live-verdier i Torque appen der. Kjøpte ebay adapter..funka ikke..
  10. Venter spent på forsettelsen! Takk for tipset om bil steder i Nederland, da har jeg litt å gjøre neste gang jeg må ned dit på familie besøk:-D
  11. Shattered

    Min BMW 520d E39

    Fælt å si det, men jeg savner E39 veldig etter halvannet år med E61 Ser veldig fin ut, fornøyd med spilleren din?
  12. Reisebrev Goodwood Revival Årets feriehøydepunkt var planlagt å være en to-ukers roadtrip til England og Goodwood Revival. Jeg var der for første gang i fjor og det gav definitivt mersmak, men det hadde jo vært kjekt å kjøre selv i stedet for å fly? Så sagt så gjort! Turen ble planlagt sammen med broderns svoger (han kjørte i fjor også) og vi la opp til en kjørerute der vi fikk sett litt mer enn bare motorvei og skog. Autobahn er fin den, men spesielt spennende er det ingen som kan påstå at den er. E28'n fikk noen nødvendige updates før vi satte kursen mot det store utland. Første etappe gikk til Århus, vi ferga fra Larvik til Hirtshals. Det ble en del av de obligatoriske fergebildene underveis, for å si det sånn Etter en god natt på et passelig fancy hotell var det klart for første virkelige kjøreetappe. Olje og vann ble kontrollert, og vi konstaterte at Minien hadde litt for høyt oljeforbruk i 100 km/t, vi reduserte derfor til 90 i håp om en noe snillere belastning på den pittelille grønne. Det er ikke akkurat stille inni der heller i slike hastigheter. E28'n er jo rene luksusbrakka i forhold 😎 Vi tok lunsj i en trivelig liten by med navn Husum. Vannet var borte og båtene lå på tørre bunnen - visstnok bare på fjæra sjø. Målet for dagen var Bremerhaven og vi valgte ferga mellom Glückstadt og Cuxhaven. Halvannen times fergekø vitnet om en populær overfart i noen heller primitive prammer. Som vanlig skapte Minien god stemning og folk snakket villig om gamle minner og erfaringer. E28'n var derimot ikke like populær Vel fremme i Bremerhaven og verdens skeiveste bygård. Tok ikke bilde av huset, men vi fikk erfare at AirB&B ofte er bra, og av og til ikke like kult. Vi snakker oppoverbakke på kjøkkenet! Men men, en seng er en seng (eller noe sånt ) Fra Bremerhaven satte vi kursen mot Nederland og Harlingen. Området kunne by på enorme diker, null antydning til bakker og fjell, og en utrolig vakker horisont. Også her måtte selvfølgelig bilene være med på bildene. (og ja, jeg vet at jeg har glemt å slå opp solskjermen på førersiden 🙄) Harlingen er virkelig verdt et besøk! I likhet med resten av landet er det kanaler i alle retninger, og i boligfeltene var fortauene erstattet med båter og vann! Bruer som heves, snurres, knekkes osv var det også en mengde av! Utpå kvelden tenkte jeg å se om det fantes noe spennende å se i nærheten, typ BMW, og Google ble funnet frem. 7 minutter unna dukket det opp en fyr som visstnok hadde spesialisert seg på gamle e28'er, hva er oddsen for det???? 😮 Morgenen etter gikk turen rett bort til det som viste seg å være Ivo Christov. Jeg visste ikke hvem han var, men jeg fikk gå rundt å se blant nærmere 40 gamle E28, én E23, ett par E12, og noe smått nyere. Det var helt magisk!!! Mange av bilene var importert fra USA og hadde dertilhørende grusomme fangere, mens andre var lokale, originale, rustfrie og strøkne!! Siden E28'n min bortimot er komplett ble det til at jeg plukket med meg noe småsnacks til E23'n i stedet. Da vi skulle til å reise så jeg på veggen inne på kontoret en avisartikkel om en mann og en E28 540d. Bilen kjente jeg godt igjen fra YouTube og jeg spurte han om han kjente eieren. "Det er meg", svarte han! Unge Norbakken ble en smule starstruck, og vi hadde brått litt mer å snakke om. Han hadde også en lilla Schultz på lager, bilde ligger på siden hans www.e28.nl 🙄 Anbefaler de som ikke har sett videoene hans å ta en titt Etter at pulsen roet seg litt gikk turen sørover med peiling mot nok en ferge. Vi planla å ta ferge fra Hoek von Holland, men måtte innom et aldri så lite museum utenfor Den Haag på veien. Det viste seg og ikke være særlig lite, men derimot verdens eldste private bilsamling! Mine damer og herrer, velkommen til Louwman museum! Jeg kan ikke legge ut alle bildene jeg tok, men vi snakker enorme mengder spesielle biler! Alt fra de eldste gjenlevende eksemplarer fra sent 1800-tall, til prototyper, celebre eiere, unike løsninger, lave produksjonstall osv. Samlingen var imponerende, og vi rakk ikke gjennom alt på de to timene vi var der! Minien fikk parkere utenfor inngangen siden den var så gammel. Var noen andre turister der også... Jeg måtte derimot parkere i parkeringshuset i kjelleren..., men til og med E28'n hadde noe fint å se på Etter at øyet var blitt stort og vått gikk turen ombord på atter en ferge og turen over til England. På feil side av veien gikk alt fortsatt strålende. Begge bilene oppførte seg eksemplarisk og oljeforbruket på Minien var sterkt redusert. Så langt hadde heller ikke min kjære grønne brukt en dråpe av sorten! Sånt liker jeg. Minien har dog kun 20 liters bensintank, så dette bildet illustrerer ganske mange av stoppene vi hadde underveis 😂 At AirB&B kan være veldig bra fikk vi erfare da vi endelig kom frem til målet. Tettstedet het Barnham og ligger litt sørøst for Chichester og selveste Goodwood. Ikke akkurat verdens navle, men trivelige husverter og forholdsvis nærme racerbanen vi skulle tilbringe de neste døgnene på! Mer av turen og selveste Goodwood Revival kommer i neste kapittel av reisebrevet
  13. jokkeeng

    Min BMW 520d E39

    Måtte ut å kjøre en liten tur og tok å knipset litt med telefonen. Ikke nyvasket eller noe nå, men helt okey:) Litt "lyktbilder" Litt interiør. Beklager litt rot, men skal ta ein shining snart. Ikke så galt til å være bruksbil. Nyrer.
  14. Bestemte meg for å shine opp interiøret i E34’en litt. Den var rett og slett nasty innvendig, forrige eier var ikke flink å holde det pent og rent innvendig for å si det mildt. Før bilder skal dere slippe. 😝 Ble først en omgang med å rydde ut søppel og støvsuge og det tok vel rundt 3 timer. Og så en runde med mer støvsuging og vask av alt av plast etc samt vinduer innvendig. Ble en veldig hyggelig plass og sitte etter hvert. 🙂 Pøser på med noen bilder: Litt slitasje på førersete: Interiøret er stort sett i veldig bra stand, mangler noen deksler etc men det skal man få ordnet. Samt jeg trenger dørmatte på førersiden foran. Motorrommet ser forsåvidt også greit ut, trenger en shine da. Vannvittig hvor mye plass det er i motorrommet også, i forhold til på E36'en min. Ellers så har jeg kjørt bilen litt nå og da, og den begynte å gå dårlig igjen. Så da ble det å ta fram diagnose pc’n. Må tydeligvis bytte kamakselsensor: Hadde den også på eu kontroll, absolutt ikke avskrekkende
  15. jokkeeng

    Min BMW 520d E39

    @Shattered Neida! De ligger trygt og godt i kjelleren Måtte bare slite litt på 17tommerne siden det står nesten flekk nye pirrelli cinturato p7(mener jeg de het), de er så sykt gode å kjøre med også, hehe! Samtidig er det arti å bytte litt da jeg liker begge på forskjellig måte kan du vel si:)
  16. Du bør nok ha INPA på laptop, tar vel < 1 GB. Fordelen er at programmet kan fint kjøres på en "normal PC" med windows 10, selv med RS-232 til USB-adapter (som jeg gjør). Det kan være fristende med en app, men det ender jo ofte opp med at du enten skal google eller spørre her på forumet om hjelp og folk her kjører ikke mye annet enn INPA og ISTA, evt. DIS. Nesten alle trådene med spørsmål angående generiske feilkoder og feilkodelesere/App forblir jo ubesvarte.
  17. Shattered

    Min BMW 520d E39

    Kvitta deg med GS-felgene? Synes de var kule å se på men altfor svære på e39'en jeg hadde. Tror det var "bare" 265 bak, men jeg synes det var altfor svært :p ser jo ut som en pen E39 da!
  18. Fidelio

    BMW M2 som konebil

    Haha, leste svaret ditt litt fort ser jeg nå
  19. mudbug

    Bytte side speil F30/31 til glass med dimming

    Her er linken til WDS https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f30-320d-lim/wiring-functional-info/body/mirrors2/exterior-mirrors/FpmM9a3p
  20. Servo opplegg fra e28 med m10 selges , er ink snekke. Selges kr 2500 befinner seg ved Jessheim i Akershus.
  21. Gearkasse selges, var i god stand ved demontering. Befinner seg ved ullensaker/jessheim i Akershus pris 3000kr
  22. mudbug

    Bytte side speil F30/31 til glass med dimming

    Dette er in DIY for E39
  23. mudbug

    Bytte side speil F30/31 til glass med dimming

    Hei, Jeg har montert dimbart M5 speil på E39. Jeg tror det er 2 ledninger fra innespeil til begge glass i side speil. Når speil akiverer, så er begge glass i side speil dimbart. Du må finne PIN output på pluggen som viser for E39 nedenfor. Skjemaet er for E39.
  24. jokkeeng

    Min BMW 520d E39

    Da var man kommet hjem fra jobb å måtte ut å kjike på bilen i full fart før jeg går inn😄 Trur ikke fruen har brukt den så mye, var jo fortsatt ganske ren å pen.
  25. Nei hun holder på med førerkort nå :). Det som gjenstår er : Registrere om fra vare til personbil ,så eu tilslutt skilt
  26. Marius2002

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg liker Audi. Jeg har sansen for både e-tron og nye Q8. Så kan man gjerne si de er kjedelig, det er helt innafor, men BMW har ikke akkurat vært frempå de heller (med mindre man teller med iNext). Likevel liker jeg såklart også BMW Jeg kan ikke si den fargekombinasjonen var helt tipptopp og felgene i filmen var kjedelig. Da synes jeg, faktisk, at e-tron med det grå/oransje var mer riktig sammen med de felgene som var vist der. Jeg har tidligere gått ut med fine ord om DS7 Crossback og kan igrunn fortsatt gjøre det, men hele greiene falt litt igjennom ved at de kun tilbyr forhjulstrekk enn sålenge. Uansett en kjempefin bil, nå har også DS3 Crossback kommet(ihvertfall rett rundt hjørnet) og den ser også lovende ut for de som liker litt spenstig design. Den kommer som helektrisk versjon også Jeg har derimot etter å rattet Rav4 i et år nå (jepp, et helt år er gått om en liten måned) gjort meg opp noen meninger. Først og fremst en kjempeallright bil som er praktisk, har fremkommelighet og helt greit med plass. Den er heller ikke treg i trafikken med sine 150hk dieselhest, men noen form for racerbil er det overhodet ikke. Ligger greit på veien til normal kjøring og behagelige seter. MEN... Jeg har aldri tidligere savnet så mye en bil som har nærmest perfekt vektfordeling, jeg har aldri savnet så mye en bil som er inspirerende og heller aldri savnet så mye en bil du føler deg ett med på vegen. Og jeg har aldri tenkt over at vektfordeling har så mye å si som nå, Rav4en er alt for tung foran og det er bare en veldig rar feeling i en SUV, merker ikke noe til det i vanlig kjøring, men på vinterstid eller ved aktiv kjøring. Så selv om man får det samme utstyret eller mer til under halve prisen i f.eks. en Honda eller Seat, så er likevel ikke kjørefølelsen det samme. Det er litt det man søker etter i en BMW (og derfor blir litt av essensen borte i f.eks. nye X1 og kommende 1-serie). Jeg har ikke studert iNext enda, eller sett videoen over helt enda, så jeg vet ikke om den drar foran, bak eller på alle fire, men jeg håper for BMW og deres kunder sin del at den drar enten bak eller på alle fire
  27. Hva er det som står igjen nå før skilta kommer på? Eukontroll? Har mini fått lappen enda da?
  1. Last inn mer aktivitet