Gå til innhold

DIY; oljebytte og flushing av automatkasse E39


Bmw 523iat
 Share

Anbefalte innlegg

Enkel oppskrift/DIY for bytte av olje og filter e39 (Steg 1-5). Skal man flushe følger man i tilleg steg 5-9.

Tidsberegning med løftebukk steg 1-5(kun oljebytte) under 1.5 timer!

Tidsberegning med løftebukk steg 1-9 Total oljeflush ca 4-5 timer.

Steg 1:

Løsne fylleplugg(17mm umbrako pipe) under gearkasse(for å sjekke om du kan fylle på olje, før du drenerer olje), skru opp dreneringskrue(umbrako, husker ikke dim) i fremkant av gearkasse(dette gjøres når bil er varm, kjør 20min først).

Steg 2:

Ned med bunpanne(10mm bolter, 6 kant pipe), ut med oljefilter(sitter med 3 små torx skruer).

Rengjør magneter og tørk av bunnpanne, monter ny bunpannepakning og nytt oljefilter(stram pipe med håndmakt!)

Skru bunpanne opp igjen, stram alle boltene for hånd, så trekker du annehver bolt litt ekstra med skralle(NB:ikke mye makt)

Steg 3:

Fyll olje igjennom 17mm oljepåfylningshull bunn av kasse(ZF5HP18), dette gjør du ved hjelp av manuell oljepumpe kjøpt på biltema!

Fyll olje til det renner ut av påfylningshull, når det har sluttet å renne olje stram bolt med fingermakt.

Steg 4:

Kjør igjennom ett gir av gangen i 10-15sek, begynn i park og avslutt i park!

Biler med steptronic, tving gearkasse mens du har bremsen inne til å geare opp fra 1-5, får egentlig ikke gear lengre opp enn 2 gir med brems på, men hvis du gearer fra 2-3-4-5 og holder steptronic kasse mot pluss i hvert gir går det fint!

Dette for å få olje inn i ventilhuset i de forskjellige gir!

Steg 5:

La bil svive i Park, kjenn med håndflate på bunnpanne, når tempen er over 30 grader(hudtemperatur), kan du åpne fylleplugg, fyll inn olje til det renner godt ut av fylleplugg!

Når det har sluttet å renne olje, skrur man igjen fylleplugg, da har kassen korrekt nivå. Merk:temp skal være mellom 30-55 grader.

Steg 6:

Viktig at steg 1-5 er fullgt før du begynner flush!

fj1hc5mo12do5qk63zyg.jpg

Løsne bunnplate deksel under motor, løsne 13mm(6-kant) bolt som holder på plass olje slanger retur og innløp gearkasse(de 2 nederste ved siden av ekspansjonstank radiator) Den slangen som er øverst av de to nederste er olje inn på gearkasse! Skru på gjennomsiktige slanger med slangklemmer, legg utløpslange fra gearkasse ned i en tom 25 liters dunk og innløpslange gearkasse ned i en ny 20 liters dunk med olje sammenkoplet med pumpen du bruker for å fylle olje.

Steg 7:

Start bilen, få en medhjelper til å sette gearkassen i Drive mens bremsen holdes inne, pump inn ny olje mens gammel olje kommer ut i tom oljedunk, når man har kjørt igjennom 12 liter(gearkassen rommer 11,72l olje) ++ og fargen begynner å bli lik oljen som er ny, vet man at du er ferdig!!!

Steg 8:

Skru sammen oljeslanger inn på oljekjøler, start bilen følg steg 5 for kontroll av oljenivå.

Er du skikkelig nøye kan du ta ned bunpanne og rengjøre den, samt montere nytt oljefilter, det gjorde jeg!

Steg 9:

kjør en tur sjekk at alt virker ok! Vips bilen føles som ny i gearingene! Jeg brukte royal purple max atf multi spec high perfomance formula olje, med meget godt resultat!

PS: lukter olje brent og har mange partikler i seg, kan det tyde på at kassen er utslitt! Da kan man ligesågodt bare bytte det som ligger i bunpannen og kjøpe seg en ny gearkasse!

Km.stand spiller ingen rolle, hvis man skal flushe(tømme hele systemet for olje). Flushet kassen min på km.stand 286000(aldri vært byttet olje før).

Håper dette kan være til hjelp.

ellers en diy på engelsk:

http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/9347117-1.html

PS: OLJEN SOM BLE BRUKT ER: ROYAL PURPLE MAX ATF MULTI SPEC, TILSVARENDE BMW SPESIFIKASJONER TIL ZF KASSENE. MEGET GOD OLJE! KOSTER UNDER 100KR LITEREN I UTLANDET. http://www.summitracing.com/parts/RPO-01320/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Veldig flott DIY. Endelig en jeg skjønner:)

Men mitt spm er da er da: Tok du ned bånnpanne og byttet filter etter at du flushet eller før?

Takk for det, ble litt raskt skrevet..

Byttet både før flush og etter.

Er vel egentlig kun nødvendig å bytte før flush da det nesten ikke var noe skitt andre gang jeg byttet filter , viktig å tørke av bunnpanne og magneter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvis ikke det er mer stress å bytte olje på kassa enn dette, ser jeg lyst på det. Tusen takk for fin DYI.

Bare et raskt spørsmål; min har rullet 270 000 km nå, og regner med at oljen på automatkassa aldri har blitt byttet... er det merkbare forskjell, eller er det mest for å få ro i sjelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det er mer stress å bytte olje på kassa enn dette, ser jeg lyst på det. Tusen takk for fin DYI.

Bare et raskt spørsmål; min har rullet 270 000 km nå, og regner med at oljen på automatkassa aldri har blitt byttet... er det merkbare forskjell, eller er det mest for å få ro i sjelen?

Automatgir olje skal vel byttes på annenhver inspection 2?

Men de flusher vel kanskje ikke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke service intervall på bytte av olje på automat kasse bmw, desverre...

ZF som produserer de fleste kassene til bmw sier hver 60000km, men bmw sier de er fyllt med lifetime olje, dvs olje som aldri trenger å byttes, dette er noe forbanna piss og er nok årsaken til at noen bmw får problemer med gearkassene!

Se f.eks mercedes biler med ZF kasser, de bytter olje hver 60000km i service programmet, derfor mercedes går så langt uten problemer med gir.

I tilleg har de fleste mercedeser tappeskrue på konverter, noe bmw ikke har.

Så å bytte olje og filter på en ordentlig måte forlenger livet på kassen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny gearkasse olje må pumpes inn i innløpslange oljekjøler , mens gammel olje kommer ut i retur slange på oljekjøler, ned til gjennomsiktig 20liters tønne!

Når man har en liter gammel olje i gjennomsiktig tønne(tønne har markering pr liter), kan man begynne å pumpe inn ny olje, slik fortsetter man til man har kjørt ut ca 12l olje(totalkapasitet gearkasse) eller til man har klar olje i returslange.

I mitt tilfelle gikk det ca 15l igjennom gearkasse før oljen var helt fin og blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

park funker greit, ha retur slange fra oljekjøler hengende over front partiet på bilen mens den er i luften, slik at du får fin trykk sløyfe ned til tom beholder.

I begynnelsen kan du bruke D for å få litt fart på væske flowen ned til tom beholder, men ikke mer en ett par sek....

Alt i alt er det oljepumpen i gearkassen som kvitter seg med gammel olje!

Du bør ha en som hjelper deg med å sitte inni bilen.

Mvh B.B

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...