Gå til innhold

DIY: Tennplugg skift E39


Galldrian
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne lage en liten DIY siden jeg først skulle gjøre dette!

Først må jeg få si at det er første gangen jeg gjør det på en BMW så vennligst kom med kommentarer på evt. ting som ikke skulle stemme eller som jeg skulle ha glemt.

Vanskelighets grad: Lett

Tid: 30min+

Verktøy:

- Vanlig flattjern

- Vanlig skralle

- Moment skralle (stilles på 25nm)

- 10mm pipe

- 16mm tennplugg pipe

- Pipe forlenger

- 6x Tennplugger

a9se79n92i3cbtj5figh.jpg

Jeg handlet 6x BOSCH Super plus plugger fra GS

9qjskm0b8iws9sidey8p.jpg

Steg 1 - Fjern motor deksel

Vipp opp de to plastikkdeskselene vist under.

Skru ut to muttere under dekselene med 10mm pipa.

Skru av oljelokket.

Ta av dekselet.

Skru på oljelokket igjen (du vil ikke miste en skrue oppi her:)

7wy1edlsjevnhsev7txa.jpg

Steg 2 - Skru opp coil feste og napp ut ledningen

Merk deg nøye at de to coilene ytterst har en jordingskontakt hver, husk og skru disse på plass når du monterer tilbake. Kabel festet skal over coil feste!

rwpbdaxmof2r9q5u16c1.jpg

Det er en fordel å ta en plugg om gangen slik at du ikke mister oversikten. Jeg begynte ytterst.

Skru av de to boltene som holder coilen på plass med 10mm pipa.

p0614gpyy78g85uds4v7.jpg

Vipp forsiktig opp klipsen som holder kontakten på plass med flattjernet, og napp den forsiktig av.

lkgi2lfnc4q709grwvz0.jpgzmelnogzm04o8amcw7za.jpg

Undersøk hetta til coilen at den ikke har noen skader av noe slag. Dersom den er skadet bør du skifte alle disse. Du trenger derimot ikke å skifte selve coilen da disse hettene kan tas av og kjøpes for seg selv.

tnq5n5az20vr5pjmfhf1.jpg

Steg 3 - Fjern gammel plugg og sett i ny

Du bør ta deg en titt ned i kammeret før du skrur ut pluggen. Dersom det skulle være olje der nede er det viktig at du får bort dette først. Olje i kammeret kan tyde på at det er en pakning som må skiftes.

47k5op3s3a6xnnk6mti9.jpg

Skru ut pluggen med 16mm tennplugg pipa og en vanlig skralle med forlenger.

7xqd5zdrmnmfp0npjyhz.jpg

Se over pluggen du tok ut for skade. Pluggen kan fortelle deg mye om motoren din. Ta en titt her for en referanse guide. Mine var ikke så verst til å ikke ha blitt bytta på sikkert 4-5 år.

wcztyj361c4zqhcb7hxt.jpg

Sett en ny plugg i pipa og før den ned uten skralla på (kun forlenger) og skru til for hånd først. Dette lar deg kjenne etter dersom du skulle bomme på gjengene og skru skeivt til noe du virkelig vil unngå! Toppen er i aluminium og det er fort gjort å skade gjengene her. Skru til den sitter fast og sett så moment nøkkelen på. Sørg for at den står på 25nm og skru til du hører klikket.

31lnvcvug62wgapevaf0.jpglaqqolnhbxfh26evcmps.jpg

Noen sier at du må bruke lock-tite på pluggene andre ikke, personlig etter å ha lest endel rundt det er jeg mest overbevist om at en ikke behøver dette. Teorien er at lock-tite oppfører seg som en elektrisk insulator mellom pluggen og cylinder hodet. Dette kan ha en stor innvirkning på tenningen av pluggen pga mangelen på en god og konsistent jord forbindelse.

Remonter coilen og skru den på plass.

Gjenta steg 2 og 3 for alle pluggene bortover. Når du kommer til den siste kan det være en fordel å ta av AC røret som går inn i kupeen for å komme til.

Det er ganske lett, vipp de tre klipsene øverst og så vrir du bare hele røret av (vri til høyre).

61vxkux9bmpwkygj2x7n.jpgewoj9wkmcuvk4bk2i3df.jpg

That's it. Når du er ferdig med alle pluggene sørg for at begge jordingsklemmene er skrudd fast som nevnt over og at alle andre koblinger er faste.

Start motoren og ta deg en tur for å sjekke at alt er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Har i kveld skiftet plugger etter din "oppskrift".

Kjempebra!

Å tukle med ein BMW for første gang er ikkje bare enkelt!! Flott med bildereportasjer!

Lag fleire om "vanlige" operasjoner!!

-

Har ein følar som svikta på venstre framhjul. (ABS og den skiten der....)

Du skulle vel ikkje ha ein DIY for slikt også?

Mvh

Ole H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Trenger ikke kobberfett :) Men vet ikke om det står moment på de pluggene du kjøpte, men på de originale pluggene står det enten 23nm eller 30nm, tror det er 30nm som er mest vanlig :) Correct me if i am wrong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg skiftet tennplugger i går og så at det var litt olje i det ene tennpluggkammeret. Jeg leste at dette bør fjernes før man skrur ut den gamle tennpluggen. Men jeg er litt usikker på hvodan man skal fjerne oljen, og evt, om det er nødvendig å fjerne så lite som det var. Hva tenker dere?

Det var ikke mye olje, og kun i ett kammer:

nlqhax5l5bzt978akefb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet tennplugger i går og så at det var litt olje i det ene tennpluggkammeret. Jeg leste at dette bør fjernes før man skrur ut den gamle tennpluggen. Men jeg er litt usikker på hvodan man skal fjerne oljen, og evt, om det er nødvendig å fjerne så lite som det var. Hva tenker dere?

Det var ikke mye olje, og kun i ett kammer:

nlqhax5l5bzt978akefb.png

Din toppdekselspakning er gående, derfor lekker oljen. Skifter pakning og regjører samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...