Gå til innhold

DIY Justering av ventiler, M20


Jørgen Lie
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg justert ventilere på min E30, så tenkte å dele dette om noen skulle være interessert..

Har ikke tatt bilder av hvordan jeg tar av dekselet over toppen, eller viskosevifta, for dette regner jeg med dere klarer selv, om dere tar på dere oppgaven å justere ventiler :mrgreen:

Man trenger et føleblad, en 10mm fastnøkkel, en 24mm kopp/fastnøkkel, og en liten pinne/umbrako eller skrujern.

Begynner med et bilde her

wkv6jrwg215wz8iekk8l.jpg

Og videre

woddhm1v2juvl31d76oo.jpg

Her har jeg merket av hva som er viktigst å få med seg under justeringen

peis71oyxtp8i8ks51d9.jpg

Nr 1: Føleblad. Dette skal være på 0,25mm både på innsug og eksosventil

Nr 2: Dette er mutter som skal løsnes for å kunne justere åpningen

Nr 3: Her ser dere et hull, og det er her pinnen/liten umbrako evt et skrujern skal brukes for å flytte posisjonen på denne.

Skjema over justering

T = 1 - 5 - 3 - 6 - 2 - 4 (T står for tenning)

V = 6 - 2 - 4 - 1 - 5 - 3 ( V står for veksling, altså eksosventil stenger og

innsugsventil åpner)

Første bud for å justere ventiler er å sette motoren i en slik posisjon at tenningen skjer på syl.1. Dette gjør du med å skru klokkens vei på bolten som går gjennom reimhjul/triggerhjul. Da skal O | T punktet på triggerhjulet stemme over ens med merket over triggerhjulet. Sjekk at syl.6 står i vekslingsposisjon og at begge ventiler på syl.1 er "slakke". Da er det klart for å justere ventiler på syl.1. Man løsner da mutteren (3 på siste bildet) på innsugsventil (valgfritt hvir man starter, men jeg starta alltid der siden den var værst og komme til) setter mellom følebladet (1 på siste bildet) mellom ventil og ventilløfet og så tar man en dertil egnet gjenstand og bruker til hullet (2 på nederste tegning) til å skyve nedover, helt til man ikke klarer mere (alt med måte).

Da dette er tight, skru fast mutteren igjen, mens du holder press på hullet. Da dette er tightet fast, skyv føleblad mellom. Man skal kjenne at det "lugger" litt, men ikke sitte fast. Fin måte og sjekke at den ikke er for tight er å dra følebladet med bredden gjennom, flere ganger, men at det er like tight hver gang. Så kan man tighte mutteren skikkelig fast. Dobbeltsjekk etter at mutteren er satt fast at klaringen ikke har forandret seg.

Deretter gjør man samme operasjon på eksosventil.

Når begge er tatt på syl.1 så tørner man motor igjen, med klokka, til syl.5 er på tenning og syl.2 er på veksling. Sånn går det helt til du er kommet i mål. Følg skjema som er skrevet ovenfor her. Dere ser også at tallene som står over hverandre går opp i 7.

Skal man gjøre dette på en motor med 4 sylindre blir skjemaet slik:

T= 1 - 3 - 4 - 2

V= 4 - 2 - 1 - 3

Når alle ventiler er juster, gå over alle muttere for å dobbelsjekke at ingen er litt løse, men at de sitter skikkelig fast..:)

Lykke til ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde tenningsrekkefølge på 4-sylindrede motorer er 1-3-4-2?

Eller er dette endret på i senere tid, og jeg ikke fått det med meg?

Det har du helt rett i, så der har jeg en skrivefeil jaaa! #-o Bra noen er oppmerksom :applause: Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du legger ut DIY av alt du gjør! Fin denne :)

btw, bestill deg nytt oljerør, ser ut som det som står på har stått der en stund, veit aldri om spruten er like optimal som den bør være :)

Takk for d :) Ja, mulig jeg burde bytta ut dette, for som du sier så vet man jo aldri om det er optimalt :) Kan nok hende d blir div andre ting må byttes også, så da får jeg slenge med et oljerør også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
Flott DIY dette Jørgen :)

En enkel huskeregel på justeringene er vell at summen av de to syl. man justerer på samtidlig er 7.

Istedet for å skifte oljerøret ditt, så ville jeg heller tatt det av å blåst med trykkluft :)

Så mye "avleiringer" kan det vell umulig ha blitt :)

Om man har en 6-syl så er det 7 som er det magiske tallet ja :)

Tenker vi glemmer det oljerøret, siden motoren snart forsvinner!

Viktig også at ventiler justeres på kald motor. ;) Ellers var det en strøken DIY!=)

Ja, stemmer! Takk takk :) Er ingen lærer, men tror jeg har fått med det vesentlige.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...