Gå til innhold

DIY - En guide for E46 baklyktombygging til Facelift


Thundercoil
 Share

Anbefalte innlegg

Ser det har gått igjen spørsmål om hva man trenger for å bytte baklykter på 98-2001mod og oppgradere til Faceliftbaklyktene, type: Rød-hvit-rød og Rød-oransje-Rød.

m0w5bc1k0loos37mwrdx.jpg

Denne guiden er for deg som har kjøpt/har tenkt å kjøpe faceliftbaklykter som er originale, eller en kopi av originale.

(altså baklykter med pæreholder for 4 pærer, kontra 3)

1: Ha klar/kjøp baklyktene.

2: Ha god tid, jobben tar rundt 3 timer!

3: Kjøp kabelsettet fra GS bildeler (886,- for begge sett)

Delenr. 61120140223 & 61120140220

4: Kjøp pæreholdere for 4 pærer (Facelift - koster 600 for begge)

5: Løsne clips på bagasjeromstrekket med flatt skrujern, deretter trekk clipsene av, med f.eks. hammer.

6: Koble av kablene på bagasjeluke-lyktene, løsne med 10mm og trekk av.

7: monter nye lykter (ikke ta på igjen trekket enda)

8: Ta av pæreholdere på baklyktene. Vri sidetrekket i bagasjerommet ved lykten litt ut. Skru av 3 stk. 10mm muttre på hver baklykt, trekk baklyktene rett ut, monter nye og skru fast igjen.

9: Beskrevet nederst i tråden:

10: Bytte LCM modul til facelift (lysbryter til park, nær og fjernlys, fra 2002+ model)

9: Nå kommer den kompliserte delen, og instruksene ligger på denne linken, på en PDF-fil: http://www.bigpatsfans.com/e46_tail_retrofit.pdf

Grunnen til at dette tar så lang tid, er at man må strekke nytt ledningsnett opp i bagasjeluken, og frem til rattseksjonen.

Da må baksetet, venstre side av, dekselet som går langs gulvet, evt. sidekledningen bak (dersom coupe), pedal-dekselet må av, og litt andre ting. Så må du flytte på litt pins i kontakter, presse i de nye, deretter programmere inn lyktebyttet, for å unngå feilmeldinger etc.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Bare hvis du vil ha en skikkelig faceliftombygging.

Du kan jo selvfølgelig kjøpe faceliftlykter med 3 pæreholdere, slik at det passer rett på ledningsnettet til preface.

Edit: Bra at du tok opp igjen tråden, glemte å skrive at man måtte bytte LCM-modul. Se trinn 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på bildet er tut og kjør!

Fine forresten!

Tror du bare får en pæreholder der hver sokkel er flyttet litt på i forholdt til originalt, mtp at blinklyset egentlig er øverst, men nå i midten. Vet ikke om du får de med lyktene, men så lenge du har de også, slipper du å tenke på ledningsnett, LCM og koding :D

Jeg var ikke klar over at de hadde slike sett når jeg bygget om, så jeg hadde nok gjort det på den måten selv, hvis situasjonen var annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg heller! Hehe. Var faktisk ikke så komplisert. Det kjedeligste for meg, var å ta ut selve baklyktene. Knotete, og hadde lite verktøy tilgjengelig. Hehe. Så var det lettere å strekke kabel frem til rattseksjonen, enn fra bagasjerom og inn i bagasjelokket. Det er jo sånn gummirør med riller, så er sinnsykt mye lirking og pressing. Brukte sånn ledningstrekker, som man bruker til å legge strøm i hus, gjennom PVC o.l.

Men lykke til med lyktebyttet da! Blir bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint :D Bedre det!

Jeg har enda en DIY som jeg foreslo skulle bli lagt ut på DIY-tråden. Sendte PM til trådstarter med link, men hørte aldri noe fra ham. Så du kan jo legge den ut også hvis du gidder og mener den er god nok!

Dessverre fungerer ikke bildene nå som bimmers.no har problemer.

DIY: http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=185077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...