Gå til innhold

DIY: ny toppdekselspakning E39 M52TU 2000


mudbug
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på fora og fant ikke tråden om toppdekselpakning. Jeg bestemte meg å skrive en DIY. Dette er en DIY som jeg gjorde på min bil E39 M52TU 2000 model. Du følger med denne instruksjonen, er på din egen risiko. Gitte opplysninger er kun ment som referanse. DO NOT BLAME ME IF YOUR CAR EXPLODE :wink: .

Ustyr:

• 10 med mm pipe

• 8 med mm pipe

• Flatskrue trekker

• Toppdekselpakning

• Drei bond 1205

• Bremserengjøring

• Tannbørste

• Diverse file eller tørkepapir

1.jpg

Framgangsmåte:

1. Ta av dekslet ved å skrue ut 2x10 med mer bolt.

2.jpg

3.jpg

2. demonter kopling til pollensfilter ved å vri med klokka.

4.jpg

5.jpg

3. Skyv metallklipsene opp for å kople av kontakt fra coil.

7.jpg

8.jpg

4. Skrue av 2 jordledning. Husk den ligger oppå coil.

9.jpg

5. skrue av 12x10 mm skruer for å ta ut coilen

10.jpg

6. Ta av coil. Husk å nummere de.

10.jpg

7. Ta av coil kontakter og kontaketer til lamdasonder.

11.jpg

13.jpg

8. Press ned og dra ut returslangen til veiehusventil.

returstang.jpg

14.jpg

9. Skrue ut 12 x10 mm og 4x10 mm i midten

15.jpg

16.jpg

10. bruk flateskrue trekke for å kile under returslange til veihusventil og gå rund hele dekslet

17.jpg

18.jpg

11. Jeg var litt overrasket hvor skitne den var. Ikke rar at den ville tette igjen veihusventil.

191.jpg

19.jpg

23.jpg

22.jpg

21.jpg

12. Bruk bremserengjøring for å vaske dekslet og kanten (bruk tannbørste) på motoren.

vask.jpg

25.jpg

23-1.jpg

IMG_8801.jpg

13. Install ny pakning. Pass på at den er skikkelig sittet.

26.jpg

27.jpg

14. Bruk Drei bonde silikon på kanten både framme og bak, og under returslangen.

IMG_8803.jpg

IMG_8810.jpg

29.jpg

30.jpg

15. Montering er motsatt av demontering. Jeg brukte ikke moment, bare skruet til den stoppet. Husk å skrue innen fra med kryss.

skrueinntoppdeksel.jpg

IMG_8751.jpg

Nå er jobben gjort :headbang: . Neste prosjekt blir VEIVHUSVENTIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Flott DIY! Bra laget!

Men olje lokket på motoren står ikke korrekt, det skal snus 90 grader for bedre lesbarhet når man står foran motor :)

Bra idea! Takker.

Min bil har kjørt kun 130k, toppdekselpakning røkt så tidlig.

Jeg har hatt bilen siden 2006, så skiftet jeg olje hver 12k. Jeg brukte bare Castrol LL04. Jeg er overrasket at det er mye skitt på deksel. Jeg vurderer å bruke en ann type olje til neste oljeskift. Har dere noen forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det var rart med så mye sludge under dekslet, siden du bytter olje såpass ofte. Hvor langt har du kjørt med bilen da?

Min bil har kjørt kun 130k. Hva er det som forårsaker disse sludgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Veldig flott DIY! Brukte du dreibond mellom pakking og deksel? Brukte du høytrykksspyler på dekselet? Brukte du dreibond rundt hele motoren eller kun på kantene? Hvordan tar du av kontaktene? Og hvorfor kun rengjøre på den markerte trekanten, hvorfor ikke flere steder i motorrommet?

Mange spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott DIY! Brukte du dreibond mellom pakking og deksel? Brukte du høytrykksspyler på dekselet? Brukte du dreibond rundt hele motoren eller kun på kantene? Hvordan tar du av kontaktene? Og hvorfor kun rengjøre på den markerte trekanten, hvorfor ikke flere steder i motorrommet?

Mange spørsmål :)

Dreibond brukte på Vannos og baksiden ved torpedovegg (halvmåned områder). Jeg brukte såper og høystrykkspyler på dekselet. Jeg vasket også langs kanten med bremserens. De markerte trekanten viser at det du skal stramme igjen skruer i kryss :D .

Tips. Jeg fikk lekkasjen etter bytting av toppdekselspakning. Da skiftet jeg alle skrue med ny gummispakning pga de gamle pakningene er krympet ned. Bavaria i Stavanger selger ikke løs pakning, så måtte jeg kjøpe hele skruer med pakning. Det var en her på forum fikk kjøpt kun pakning hos BMW forhandle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12. Bruk bremserengjøring for å vaske dekslet og kanten (bruk tannbørste) på motoren.

vask.jpg

Hvorfor rengjøre kun her, og ikke flere steder?

Du kan rengjøre hvor som helst. Min bil fikk masse slam på vanosområder :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...