Gå til innhold

DIY skjøte bremserør E39


oleo
 Share

Anbefalte innlegg

Da rust på bremserør er en av de vanligste 2'er anmerknigner på EU kontrollen tenkte jeg å lage en DIY for å skjøte bremserør.

Bilen jeg viser dette på er en E39 - 2000mod

Vanskelighetsgrad: Middels (Klarer jeg det, så klarer du det)

Tidsbruk: Regn med at det går en hel dag.

Vi trenger litt materiell for å skjøte rørene.

- endestykke/Nippler - 11 stk

- skjøtestykke - 3 stk

- rør - en lengde (5 meter)

Vi trenger også litt spesialverktøy

- rørkutter (veldig liten for å kutte der det er trangt om plassen)

- flenseverktøy

Alt dette overnevnte får man enkelt på Biltema uten at det koster en formue

La oss først se litt på flensingen og verktøyet vi trenger

Dette er et forholdsvis rimelig utgave... trenger ikke bruke 1000 - 1200,- på verktøy når et rimelig også gjør nytten... skal jo ikke gjøre denne jobben mange ganger i mnd akkurat.

Dette er verktøyet... jeg har skrevet navn på hver enkelt del

7krgzv369hig7z3gm899.jpg

Her er røret

n7ab0sdf90933z8pp7iy.jpg

Røret kuttes ved at man skrur fast kutteren og snurrer den rundt, strammer til for hver 2'dre runde inntil røret er kuttet

ihqaqh1byefqfbbxhli3.jpg

Dernest settes et endestykke på røret og man setter så enden fast i verktøyet

Her er det nøye at man finner korrekt adapter og setter denne ved siden av rørstubben... røret skal stikke like høyt som adapterens nederste ring som vist her:

NB! Skru vingemuttrene GODT til!

1fcijqqfsv0zxk42eklq.jpg

Dernest snur man adapteren og stikker den inn i rørers ende

z40d17onq4vfskxeu1vi.jpg

Så settes pressa over adapteret og vi skrur inntil adapteret treffer holderen

dsj9xigbegai6rsdd2ku.jpg

Da tar vi ut adapteren og vi ser at flensen begynner å ta form.

NB!!! Det er VIKTIG at du nå etterskrur vingemuttrene. Det er ikke fullt så nøye på kobberrøret, men på de originale rørene som er lakkerte og hardere i metallet så er dette hyperviktig

bomurt4cbkvdtjiuznak.jpg

Nå setter vi på nytt pressa over røret, denne gang uten adapter, og så skrur man til...

thzh5y8etgqp79ms9ydd.jpg

Da har vi skapt en dobbelflens

uk3h94rcfnju6v6fq9ys.jpg

Og vi kontrollerer at ikke flensen stikker på utsiden av endestykket

jo2xkrvcxmgchnxtjtru.jpg

Da går vi over til bilen.....

Først trenger vi finne påfyllingstanken for bremseveske... den er nemlig godt gjemt på E39'n

Den befinner seg under kupeefilteret på førersiden.

jes1rhlj36pwqbtz849j.jpg

Trekk først ut låsefjæra i front

vpzzcy3z13rahpnl0ybc.jpg

Og ta ut selve filteret

9k7duexd4wjn9dhycfxe.jpg

Løsne flippene på kanalen

vj2mo3rjpyxx6k0spqzt.jpg

Og løft bort filterboksen.. Voila, der var tanken

82dzzaueyry5eot32ldo.jpg

Vi kommer tilbake til denne...

HØYRE FREMHJUL:

Jeg skal nå skjøte bremserør på høyre fremhjul

Først demonterer jeg innerskjermen.. den sitter med x antall skruer som er lett å komme til

7oe6jpuaoi830pzkbif5.jpg

Så løsner man varmeskjoldet inne i motrorrommet

0tchs81210ahbp81o761.jpg

På varmeskjoldet løsnes 2 skruer som sitter her

k9ssvmk0frjma39x33nr.jpg

Finn så bremserøret som går til kalypter du skal jobbe på og løsne denne fra fordelerboksen

frt7yogiznj91y1dy9m2.jpg

u0omzw3zkvdiesscr7r1.jpg

Når vi så har tatt ut innerskjermen lokaliserer vi bremserøret og skrur løs endestykket

7htgg1al5rt51uun5mcr.jpg

Så er det bare å trekke røret ut.. fant ut at det var lettest å trekke det ned gjennom skjermen

Da har vi hele røret ute og kan lett kappe og lage ny flens

3s2awtdsmyfi7r6hwpy3.jpg

Så gjør vi på samme måte som vist tidligere og lager en flens... NB! Husk å tre endestykket inn på røret før flensing. Og husk også å kappe røret på et sted hvor det er plass til å tre innpå endestykket og samtidig klare stikke røret langt nok opp gjennom rørholderen

dbgi93m7opd1pfgrls96.jpg

Tre røret på plass igjen og fest endestykket i fordelerboksen inne i motorrommet.

Da har vi noe alla dette stikkende ut i hjulbuen

cv2bj0xa4jah4xm2y8nc.jpg

ydjzdrwk127pw3fbb6t0.jpg

lyvomsgenla7p4nwpx5o.jpg

Da kapper vi et stykke rør og måler oss frem til korrekt lengde

e9dzsqgsya91i0yuy11c.jpg

Vi kan bøye til røret for hånd eller benytte et bøyeverktøy (som også fås kjøpt på Biltema)

ib362tpzgmpqp4kaem78.jpg

Kontroller at du er på rett "vei"

d5lpkqq6fhs5qlqbldb0.jpg

Og sett på endestykker

p7574lo7xi3mpc205rwn.jpg

Så festes røret med en skjøtestykke

ie0e56kct0o92anavyhb.jpg

7yzcrkxfrk54iwx2dfud.jpg

Da må der luftes. Jeg benytter en slange med tilbakeslagsventil som festes rett på luftenippel. Dette gjør at jeg kan lufte bremsene helt alene. (OBS: Husk å løsne skruen på tilbakeslagsventilen med minimum 1,5 turn... ellers er den stengt)

(og jada, luftesettet kan kjøpes på Biltema)

lkeapk1xoii3fgl3nb95.jpg

Løsne luftenippel og tre på slangen

jgofbam7tdg2zx3af5q5.jpg

o7636ueih4ou2pg2ct1s.jpg

Så er det bare å operere bremsepedalen inntil det er tomt for luft. Du ser dette enkelt på slangen i og med at den er gjennomsiktig... er den fyllt med ren bremseveske etter noen pumpinger på pedalen så er det bare å skru til luftenippel og fjerne slangen.

Tilbake til bremseveskebeholderen...

Kontroller bremsevæskenivået og evt etterfyll

png54v8k5eb7e9jx09o0.jpg

Så er det bare å remontere i motsatt rekkefølge :)

Og vips så har du spart noen tusen kroner i verkstedutgifter...

VENSTRE FREMHJUL:

På venstre fremhjul er det enda enklere, for under varmeventilene til klimaanlegget befinner det seg allerede en skjøtemuffe.

Løft bare unna ventilene (de er ikke skrudd fast) og løsne røret.

celfbnk97h0hx9wus7is.jpg

Etter at du har løsnet røret i hjulbuen så er det bare å trekke røret ned og ut.

Her trenger vi ikke å ta ut innerskjermen heller :)

Kapp til nytt rør, monter endestykker og monter på plass.

fr91c5p3xg70bqbj66kn.jpg

HØYRE BAKHJUL:

Når det gjelder bakhjulene så er det ikke like enkelt å ta ut hele røret da det strekker seg fremover under bilen og har mange vinkler. Men heldigvis er det et ganske langt rett strekke rett etter nippel som gjør det forholdsvis enkelt å arbeide under bilen selv uten bukk eller grav.

På min bil var rusten konsentrert rundt selve nippelen og jeg trenger derfor ikke bytte så lange biten med rør

lc6h51sd7pbwpqodav8i.jpg

Da selve nippelen her er angrepet så ønsket jeg å få så godt grep på den som mulig med fastnøkkelen. Derfor kappet jeg røret med en gang for å kunne tre fastnøkkel inn på røret for maks feste.

Her benytter jeg en mindre rørkapper da det er litt trangt. Men det hadde gått med kapperen som fulgte flensesettet også.

lg74cutkcoe8qat6fgq5.jpg

Da er det lett å tre innpå fastnøkkel

iw19ntbnzhlkfd8fqwte.jpg

På med nippler og skru sammen igjen.

wiei7d075ezi8y7yknt3.jpg

VENSTRE BAKHJUL:

Venstre bak er litt mer kronglete i og med at eksospotta også befinner seg her, men direkte store utfordringer gir den ikke.

Også her er det endel rust rundt nippel og jeg velger derfor samme taktikk som på andre siden bak... kutter røret for å kunne tre fastnøkkel inn på røret.

NB: Her er det lite med plass og du trenger en liten rørkutter.... de koster 49,- på Biltema.

9muktc9vvi36w87zger9.jpg

4teo9j332kismceii6gg.jpg

Benytt en fastnøkkel eller skiftenøkkel til å holde igjen

mqahbdauya5axxxoi9r1.jpg

Hvis du følger røret så ser du at det går opp og inn i kanalen... her kan vi kutte.

bowqmbyo73hmu9oa3omf.jpg

Det er litt trangt, men det går greit

00ly7zh3nrsovgrk2w0t.jpg

251tvx1gea676zi8eeff.jpg

Sånn... da kopler vi ny stuss sammen med originale røret

0vg54mnfbsc86q6gxvs7.jpg

Og inn på slangen

1f39p18yv184m9x9w25o.jpg

Avsluttningsvis vil jeg anbefale og teste bremsepedalen godt... hvis den synker så har du sannsynligvis ikke teitet en eller flere nippler godt nok. Det er fort gjort å bruke noen minutter til slutt for å forsikre seg om at anlegget er fullt ut funksjonellt og tett! :)

Når du ikke har startet motoren så skal pedalen være knallhard og skal ikke synke.

Prøv den før du går igang med jobben slik at du har en referanse til hvordan den skal oppleves.

Thats it folks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at en enkel link ang bremsevæskebeholderen ender opp i en skikkelig bra DIY :)

Tusen takk for det Stonescreem :)

Har nå komplementert med høyre fremhjul og håper å kunne gjøre det samme for begge sider bak slik at man har en DIY for å skjøte alle rørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er også høyre bakjul implimentert i første innlegg... kun ett rør igjen :)

Dette var en mye mindre drittjobb enn jeg fryktet... det er nesten morsomt.

Et verksted skulle ha fra 3500,- og oppover for å gjøre samme jobben... så her er penger spart samt en erfaring rikere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er DIY'en komplimentert med alle fire bremserørender... håper denne kan være til nytte for noen.

I alle fall nok til at de tør påta seg jobben selv.

Hvis man ikke har noe spesialverktøy og må kjøpe "alt sammen" så er faktisk det også overkommelig.

Man får som man har skjønt alt dette på Biltema, noe som jo er hendig og kjekt.

Flensesettet tror jeg kostet 299,-

Rørlengden mener jeg var rett over 100,-

Nippler og skjøtestykker husker jeg ikke helt, men det er jo bare noen kroner.

Liten rørkutter kostet 49,-

Så si at du må ut med ca. 500,- i deler og spesialverktøy... det er meget overkommelig da verksteder skal ha fra 3500,- (rimeligste lokale versksted).. alt etter hvor komplisert sa dem så kan det komme opp i mot 6000,-.

Og dette klarer man i løpet av en god dag alene.

Har du bukk eller grav så vil jeg tro jobben er gjort på under en dag... det går litt tid til heving senking og sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Veldig kjekt hvis denne hjelper deg. :)

Jeg husker ikke nøyaktig rørtykkelsen da jeg bare ba om bremserør på Biltema, men jeg ville tippe det er 6mm.

Dog, bare si at du skal ha bremserør så vet de hva du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen kommentarer fra sidelinjen:

Spesielt framme bør man vel vurdere om det ikke er bedre å bytte hele røret i stedet for å skjøte. Det er fint å ha så få skjøter som mulig. På bakhjulene er det vel så vidt jeg husker skjøt allerede, så man kan bytte dit.

Skikkelig oppheng for å sikre mot vibrasjoner er veldig viktig når det gjelder bremserør, og det blir naturligvis enda viktigere hvis man introduserer en tung skjøtemuffe. Muffen bør dessuten alltid stå et sted som den er beskyttet mot veisalt og slikt.

Ellers har jeg også god erfaring med kobbernikkel - de er rimelig harde, og naturligvis mye mer motstandsdyktige mot korrosjon enn de originale stålrørene.

Til slutt, ta en titt på bremseslangene med det samme. Dette er naturligvis en veldig god anledning til å bytte dem samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Hvilket delenummer har ende nipplene hos Biltema?

Jeg er ikke sikker på det. Men hvis du tar med deg registreringsnummeret så finner de ut dette på datasystemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket delenummer har ende nipplene hos Biltema?

Jeg er ikke sikker på det. Men hvis du tar med deg registreringsnummeret så finner de ut dette på datasystemet :)

Kan se ut som om det er 66498

M10 x 1,0 16,7 11mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...