Gå til innhold

DIY:Utskifting av foran hjullager og bremseskiver E39. oppd.


mudbug
 Share

Anbefalte innlegg

Dette ble utført på E39 140K. Jeg fikk litt ristet da jeg bremset mellom 120-140 km/t. Jeg hadde nettopp skiftet hele forstillingen. Min bremseskiver er nær den minimum krav 20,4 mm. Jeg har 20,9 mm. Jeg byttet også hjullager pga jeg hørte litt ulyd da jeg spinnet rundt bremseskiver (uten bremsekossen). Hjullageret er kjøpt inn for lenger siden.

Utstyr:

Jekker og støttebukk

Momentskaller

KD-40

Engangshansker

Pipenøkkelsett. Det er fordeler med å ha en liten 3/8” 18mm pipe slik at den kan sette inn bak støtdemper.

Nøkkel 18mm, 16mm

Bremsestempelverktøy

Bremseskiver Zimmermann og hjullager fra FAG.

IMG_0671.jpg

IMG_0695.jpg

IMG_0674.jpg

Fremgangsmåte:

1. Jekk opp bilen bak og sette støttebukk på framme.

IMG_0675.jpg

2. Ta av hjulet

IMG_0395.jpg

3. Demonter kaliper , to bolter 18 mm.

IMG_0677.jpg

IMG_0678.jpg

4. Henge kaliper på fjær til støtdemper.

IMG_0680.jpg

5. Demonter bremseskiver.

IMG_0679.jpg

IMG_0681.jpg

6. Monter bremseskiven og setter på kaliper. 2 bolter 18mm på kaliper skal strammes med 110 Nm.

7. Skifting av hjullager. Renser støtdemper og merker med tush slik at du slipper å ta 4-hjul kontroll etterpå.

IMG_0682.jpg

8. Jekker opp og demonterer støttestag med 16mm nøkkel. Hold på den andre siden med en tynn sykkelnøkkel 16mm.

IMG_0686.jpg

IMG_0684.jpg

9. Demonter bolter nr. 3 som holder støtdemper.

11192.gif

IMG_0688.jpg

10. Bruk ett stor flatskrujern og kiler mellom den som holder støtdemper.

IMG_0688.jpg

11. Dytt ned spindel slik at du har tilgang til å skrue ut 4 bolter.

IMG_0692.jpg

12. Største problem er den bolten på toppen, høyre siden er gjemt under demperen. Her bruker jeg en liten 18mm pipe av 3/8”, så er problem løst.

IMG_0694.jpg

13. Slik ser det gamle hjullageret ute. Vær forsiktig med ABS sensor. Vask godt før montering igjen hjullager.

IMG_0697.jpg

IMG_0702.jpg

14. Sett på det nye hjullageret

IMG_0698.jpg

IMG_0696.jpg

IMG_0699.jpg

15. Sett på bremseskiven

IMG_0700.jpg

16. Bruk jekker og monter igjen støtdemper med tush merking og støttestag.

17. Montere igjen kaliper og hjulet

18. Her er moment detaljert:

• 81 Nm mutter holder støtdemper

• 110 Nm bolter til hjullager

• 110 Nm bolter til kaliper

• 65 Nm støttestag

• 120 Nm på hjulet

Da jeg demonterte hjullageret, så jeg at den var fra FAG.

Nå er det bare bak hjullager, skal skiftes ut. :D:beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal jeg gjøre i sommer også! Veldig greit å se hva jeg har i vente. Takk for den! :)

for å sjekke hjullager må du av med kaliper. Min hjullager er ikke så gale, men den har ullyd. Det er sammen jobb å demontere kaliper og bremseskive for å skifte hjullager. Nå er det ikke ulyd når du spinner :D. i USA kan de kjøre med OEM hjulllager til 200k før de skifter ut. I Norge har vi dårligere veier enn USA. Jeg anbefaler deg å ha en liten pipesett 3/8" og en liten kopling 3/8" 6-7 cm lang + kopling mellom 3/8" og 1/2" slik at du kan bruke 1/2" skaller eller latmannsarm. De boltene er veldig hard å skrue ut. Du bruker en dor for å slå den bolter (som gjemt bak støtfangen) ut etter hjullager er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal jeg gjøre i sommer også! Veldig greit å se hva jeg har i vente. Takk for den! :)

for å sjekke hjullager må du av med kaliper. Min hjullager er ikke så gale, men den har ullyd. Det er sammen jobb å demontere kaliper og bremseskive for å skifte hjullager. Nå er det ikke ulyd når du spinner :D. i USA kan de kjøre med OEM hjulllager til 200k før de skifter ut. I Norge har vi dårligere veier enn USA. Jeg anbefaler deg å ha en liten pipesett 3/8" og en liten kopling 3/8" 6-7 cm lang + kopling mellom 3/8" og 1/2" slik at du kan bruke 1/2" skaller eller latmannsarm. De boltene er veldig hard å skrue ut. Du bruker en dor for å slå den bolter (som gjemt bak støtfangen) ut etter hjullager er ute.

Jeg har hatt av kaliper ok klosser en gang og det var veldig mye klokk klokk lyder når jeg snurra. Men kan ikke si jeg kjenner slakke når jeg river i hjulet :shock:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 8 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...