Gå til innhold

DIY: Tåkelys på E30 Cabriolet


Martin-D
 Share

Anbefalte innlegg

Min først DIY som jeg skriver, har nå fått tak i tåkelys samt det jeg trengte av fester og slikt fra Koed.no, så jeg tenkte jeg ville dele litt erfaring med dere som kanskje har tenkt å montere dette i ettertid på deres E30 Cabrioleter :)

Har ikke komplett deleliste her, men sendte mail til geir (a) koed .no og fikk gode utfyllende svar fra han med hva jeg trengte for å få montert opp tåkelysene, alt i alt kom det på rett over 2000kr, med frakt og mva.

Verktøy som trengs: Tang, stjernetrekker, bukk til å løfte opp bil er å foretrekke.

1: Begynn med å demontere evt frontleppe (318is-leppe, original leppe etc) for å komme lettere til der man skal feste tåkelysene. Denne er det bare å nappe en vei, rett ut. Nye klips til denne kan også kjøpes fra Koed om jeg ikke tar feil, evt hør med GS-bildeler. Disse blir ofte sprø og kan dermed være greie å bytte med en gang.

2: Fjern luftekanal til bremsene. Om du fortsatt har dekselet som sitter ved siden av luftekanalen, fjern dette (dette var ikke montert på min, så hvordan det sitter festet vet jeg dessverre ikke.

4jxib17wggxmsjqq382j.jpg

Dytt inn punkt 1 og lirk ut i punkt 2.

3: Fjern resterende klips som da har blitt brukt for å feste dekslet som dekker for der tåkelysene skal sitte, disse nappet jeg ut med tang. 4 stk på hver side, jeg ødela totalt 1 med denne metoden.

cpyke6ksckhtdmhk6g9t.jpg

4: Fest medfølgende klips som skruene skal skrus inn i. Disse er det bare å trykke inn der det gamle festet til dekslet satt. 4 stk på hver side

q092j1lq6af5kiod8xuz.jpg

5: Lokaliser ferdigopplagt kabel til tåkelys. Denne ligger som sagt ferdig opplagt fra fabrikk, med kontakt og alt. Denne ligger bak et deksel som dekker for baksiden av frontlyktene. Vri skruknottene i punkt 1 og 2 til dekslet løsner, ledningen med kontakten ligger omtrent ved punkt 3.

8ti1h9ir2odze7pe0eh7.jpg

6: Deretter er det på tide å montere lysene. Skru disse fast med de medfølgende skruene (se punktene for feste). Begge lyktene er merket med L og R (left \ right), så man kan umulig montere feil. Dytt i kontakten til det sier "klikk". Denne kan heller ikke kobles feil da det er et eget spor denne skal inn i.

1xnf854p9oidbxujo48q.jpg

7: Neste punkt er å montere releet i sikringsboksen. Turkis ring = relee, rød ring = plassering. Dette skal heller ikke være mulig å montere feil :)

9a1wdikm4tsiey906gcl.jpg

6xad9i4jk3x2vpxy2stv.jpg

Relee ferdig montert, sett på igjen sikringsbokslokket!

8: Så flytter vi oss inn i bilen. Nå må du fjerne sparkepanelet, for å bytte den bryteren som styrer tåkelysene bak. Sparkepanelet mitt sitter litt jallaskrudd i to skruer, hvordan det egentlig sitter vet jeg ikke :lol:

Ihvertfall, ta ned dette.

tcgk9os7uu05taswhckr.jpg

9: Stikk hånden oppunder der jeg har merket med pil, og skyv den gamle bryteren ut.

6vlvqp2k2higzgqprj4m.jpg

10: Demonter den gamle bryteren ved å dra i hver ende (kontakt \ bryter).

50savychkeig1hb58z0z.jpg

11: Deretter monter den nye kontakten, denne kan man ikke montere feil, bare å dytte rett i. Man kan selv velge om man vil ha kontakten for tåkelysene foran på venstre side, alt ettersom plassering av kontakten :)

wqjc7f8wyamgans6lb4y.jpg

12: Skru på igjen sparkepanelet, start bilen, fyr opp lyktene og NYT synet...

8)

i205rv6ssblu2lxjs7da.jpg

h7onb7xfi6x1fzkwt8uh.jpghlm3p3tzvsb41xn6z33p.jpg

lvscff520u6wft8hahlu.jpg

w5drf9trxzrt0ox6rb5k.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei Ole!

Se på bilde nr 4, og ta av dekslene ved frontlyktene dine, da ser du om det ligger kabelopplegg der! Jeg kjøpte en komplett pakke fra Schmiedmann (om jeg ikke husker feil) hvor det fulgte med alt jeg trengte. Er helt sikker på at om du sender mail til GS Bildeler eller KOED så får du nok gode svar fra de og!

Enkel montering! :D

edit: Kjøpt fra koed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...