Gå til innhold

Stephan.s' e24. 633/635


Stephan.s
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig skaffet meg en real sommerbil etter mye leting.

For å ta det fra begynnelsen, så begynte det hele med at jeg og 2 kamerater ble kastet ut av det gamle verkstedet vårt, og i søken på ett nytt kom vi over en kar som hadde ett gammelt grisehus. Leien var billig, mot at vi gjorde alt som måtte til selv.

For å korte ned denne historien, så startet lokalet slik, og endte slik (Etter trolig 500 arbeidstimer). (400m2)

sygcs2og7a2mdk4mf65q_thumb.jpg

xgqb2jnpzxzfxgno4cqp_thumb.jpg

Og nå som jeg endelig har fått en skikkelig plass, så måtte jeg skaffe bil å skru på.

Valget falt, etter mye leting, på en e24 633 fra 1979.

ya0l02qj161aapckb489.jpg

En helt orginal bil, som er tatt inn fra sverige, med kun 144000 km på telleren. Egentlig ingen spesiell bil, foruten historien. Kun 4 eiere, inkl. forhandler.

Første eier/importør var Wenner-Gren Center i 1979. Fra 1979 til 2002 var kunstamsleren Torsten Lilja eier av bilen. I denne perioden har avdøde Prins Bertil hatt bilen til utlån ett års tid, og kunsteren Andy Warhol har vært passasjer i bilen. Den tredje eieren finnes det uheldigvis nigen papirer på, men fra 04 til 08 var den så i eie av en relativt velstående svenske businessmann som hadde bilen i sin samling.

Før den så ble kjøpt av en nordmann, som igjen solgte den til meg.

Tenkte å lage en tråd om bilen, da den blir stående på bukker 1-2 års tid for restaurering. Mtp. historien er jeg usikker på om jeg skal endre så mye på den, selvom jeg egentlig har mange ønsker.

Dette blir da en langsiktig prosjekttråd ;)

7lx32opzrvqqvx792ilv_thumb.jpg

dwlwdik2jog3bzoyn1ri_thumb.jpg

t3fyb6f0v96pdfal7esj_thumb.jpg

72h7rbqfkfuyy2zxxh9q_thumb.jpg

ha5xovtciiqxbqc7wxsr_thumb.jpg

myz3g5j7kcir2bb2puth_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så ut til å bli meget bra det lokalet der! E24 er slettes ikke feil sommerbil, rett og slett nydelig! Morsomt at du vet så mye om historien på bilen, har ikke fullt så spennendes forhistorie om min, hehe. Kommer til å titte innom her støtt og stadig, så ønsker deg lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her ja! en E24 av den gamle typen liker vi! :) Kjører en 628Csi selv, også tatt inn fra sverige, min er restaurert for en del år siden.

Kjedelige med disse bilene er deletilgang på styling/utseende.

Regner med at du har det gamle speedoet med speedo på midten, min km.teller hadde stoppet da jeg kjøpte bilen, gikk en gang i blant, men stoppet når den nærmet seg 9 på siste siffer.

Feilen på mitt var at et drev på telleren skle på akslingen/pinnen akkurat i det den gikk fra 9 til 0 og løste dette ved å snu akslingen. Nå teller den så fint så :)

Ta også en titt på foringen i bakkant på diff/kardang, mellomaksellager og topplager på fjærbeina forran.

Ellers er dette biler som er veldig enkle å skru på :)

Ta også en liten titt på skruene i bunn på fjærbeina forran, er 3 skruer, på min var 1 av 3 skruer på begge sider dratt av hodet på, skruehodene var limt på...

Bilen tatt inn som veteranbil fra sverige? Sjekk vognkortet ditt under "Merknader" om du ikke alt har lest det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kunne spore historien på bilen fra den var ny i 79 finner jeg faktisk ganske spennende. Vet med 100% sikkerhet både første, andre og siste eier i sverige. Det var da Wenner-Gren Center som først tok inn og registrerte bilen. Tar jeg ikke helt feil har jeg også navnet på selger og butikk som solgte bilen da den var ny.

Har nå funnet papirer på at det ble utført motorbytte i 83, hvor eier står oppført som Torsten Lilja(kunstsamler). Og jeg vet med sikkerhet at kunstneren Andy Warhol var passasjer når Torsten Lilja hadde bilen. Det må også ha vært i denne perioden Prins Bertil hadde bilen, iom at han døde i 1997.

Dette skal jeg til bunns i en dag, men selve servicehefte mangler. Finnes kun noen kvitteringer, så blir litt jobb. ;)

Ja stemmer det E24Bimmer628Csi, speedoen er i midten. Er noe elektronisk muffens med bilen, mtp. speedoen, så jeg får sette meg inn i det en dag. Fant et par linker på nettet om det du nevner med km og tripteller. Med at tannhjulet er slitt. Har også funnet en side som reproduserer disse, men til en drøy pris.

Jeg har sett litt rundt etter m-tech fronten, da jeg mener den gjør en god del med utseende til bilen. Den er å få tak i orginal og ny, men koster da deretter.

Bilen er momset inn, men ikke fått norsk skilt enda pga. rust som må ordnes først.

Takker også for tips, jeg skal sette de punktene på sjekklista med det samme.;)

(Forøvrig fant jeg ut at bilen ikke har rullet mer enn 7000km siden 2003.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil går speedoet på wire fra kardangen, å få ut selve instrumentene(speedo) er jævlig iforhold til nyere BMWer.

Lurer på en ting, siden bilen din er svensk og det er gjort et motorbytte, har du et ekstra tynnt rør fra hver manifold som går til luftfilterboksen? Er noen ventil lignende greier som rørene går til, deretter går de sammen og en slange videre inn på luftfilterboks. Er noe sære svenskegreier som har noe med utslipp å gjøre tror jeg. Veit du hva dette er fornoe?

En ting til, når du kjører og slipper gassen(bremser på gir), ruser motor og slipper gassen, ettertenner det i potta da? litt sånn småputring? Når man kjører på motorvei så kommer det ofte stikkflammer som skremmer andre bilister! Skjønner ikke helt hva det kan være.

Ser også at du har skrevet av servopumpa er dårlig, er det "murring" fra servoen når du svinger? Er det samme på min, ikke gjort noe med det enda, skal prøve å bytte olje først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil går speedoet på wire fra kardangen, å få ut selve instrumentene(speedo) er jævlig iforhold til nyere BMWer.

Var det jeg trodde og, iom at det er slik på e34 om jeg ikke husker feil. Jeg så etter en slik wire, men klarte ikke å se noen :-k

Takker for infoen om hvordan jeg skal ta ut speedoen. Sparer meg nok for en del tid med banning vil jeg tippe.

Lurer på en ting, siden bilen din er svensk og det er gjort et motorbytte, har du et ekstra tynnt rør fra hver manifold som går til luftfilterboksen? Er noen ventil lignende greier som rørene går til, deretter går de sammen og en slange videre inn på luftfilterboks. Er noe sære svenskegreier som har noe med utslipp å gjøre tror jeg. Veit du hva dette er fornoe?

Dette har jeg faktisk ikke sett på enda. Har jobbet turnus ei hel uke, så har blitt lite tid til bilen. Men dette skal jeg jammen sjekke ut om jeg har, evt hva det er for noe.

Ser også at du har skrevet av servopumpa er dårlig, er det "murring" fra servoen når du svinger? Er det samme på min, ikke gjort noe med det enda, skal prøve å bytte olje først!

Ingen ulyder fra pumpa, og olja så faktisk fin ut. Både nok og riktig konsistens. Men servo er så og si ikke-eksisterende på bilen. Den har så godt som ingen effekt. Kun litt merkbar når jeg svinger og bilen er stillestående. Er heller ingen lekk, så pr dags dato er konklusjonen at pumpa er dårlig.

Det med at du har ettertenning har jeg desverre null peiling på, men skulle likt å vite hva det er. Følger med i tråden din, så du får skrive årsaken når du finner den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da hos Statens Vegvesen i dag for å få litt info om godkjenningsprosessen. Viser seg da for det første at jeg må skaffe del 2 av det svenske vognkortet. (Takk til Norge AS for å gjøre det lett å regge importbil)

Har tatt kontakt med det svenske vegvesnet ang. dette, og venter nå da spent på svar. Noen som har tips/råd/erfaringer på dette punktet?

Fikk også vite at hvis bilen skulle regges som "vanlig" kjøretøy, måtte jeg skaffe papirer fra BMW med div info om bilen linket til chassinummeret.

Tror jeg vil regge den som vanlig bil så jeg slipper å få "Bevaringsverdig" i vognkortet, som da hindrer meg å gjøre NOE som helst med bilen. Jeg kunne visst bare glømme å lakke den i en annen farge, eller sette på uorginale felger hvis den er bevaringsverdig.

Noen som vet noe om dette? Evt. om BMW i det heletatt er behjelpelig med slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt om registrering nå, og hva "bevaringsverdig" innebærer. Dette er noe jeg da av prinsipp ikke vil registrere den som, så vil satse på "vanlig" veteranregistrering.

Men problemet da er at jeg må fremskaffe typegodkjenning på identisk bil fra 1979 :S Dette kan se ut til å bli en virkelig langtidsprosjekt ja.

Evt skaffe papirer på tilsvarende bil med krav til bilbelter, andre

farger på lysutstyr, støykrav fra 1972, varmkjøringskrav på bremser fra 1972, avgasskrav fra 1974 osv. Men dette skal vissnok være tilnærmet umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Leste litt om registrering nå, og hva "bevaringsverdig" innebærer. Dette er noe jeg da av prinsipp ikke vil registrere den som, så vil satse på "vanlig" veteranregistrering.

Men problemet da er at jeg må fremskaffe typegodkjenning på identisk bil fra 1979 :S Dette kan se ut til å bli en virkelig langtidsprosjekt ja.

Evt skaffe papirer på tilsvarende bil med krav til bilbelter, andre

farger på lysutstyr, støykrav fra 1972, varmkjøringskrav på bremser fra 1972, avgasskrav fra 1974 osv. Men dette skal vissnok være tilnærmet umulig.

Send en mail til TÜV. Du må scanne/ta bilde av originalt vognkort, så får du beskjed om å føre over penger (i mitt tilfelle var det €95.20) til de og sende bilde/scan av kvittering, så sender de over papirer.

Det er ECE-dokumentet som skal være det som trengs for vanlig registrering i Norge. Det er det som trengs for å få registrert alle andre biler i landet iallefall, så det burde ikke være noe annerledes med veteranbil. De sender dokumentasjonen til meg på Mandag, slik jeg får registrert E12n. Det er så EKSTREMT uaktuelt å registrere den som bevaringsverdig.

Send meg en PM, så kan jeg sende deg mailadressen til fyren på TÜV som hjalp meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke forundre meg E24Bimmer628Csi.

Jeg sendte faktisk mail til TÜV rolfi, men fikk svar tilbake at de ikke kunne hjelpe meg :?

Leste igjennom Aslaks tråd om hans 635 på http://www.bmwccn.no/02classic/, og TÜV papirerne han fikk var visstnok ikke gode nok for statens vegvesen til å registrere bilen.

Og når jeg da fikk negativt svar selv fra TÜV tok jeg kontakt med BMW Norge, som ga positivt svar. Var faktisk ikke så ikke dyrt heller. Skulle ha drøye 2000,- for papirene, som jeg nå venter å få neste uke.

Eneste jeg mangler da papirer på ET/inpresset på bilen, og bestille time hos BT.

Har skjedd ellers lite, da jeg venter med å plukke bilen i molekyler før jeg har norsk vognkort. Jeg syns det er greit å ha alt på gli, slik at jeg bare kan reise ned å hente skilter når bilen er ferdig.

Har gjort litt TLC på bremser, samt prøvemontert den nyinnkjøpte fangeren.

vpdkbqndg08wuxt9gv7f_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...