Gå til innhold

Moe's M102B32 Turbo, 745i - Rustsveising s.46


///MoePower
 Share

Anbefalte innlegg

Det er kanskje påtide å fortelle litt om motorprosjektet mitt nå :)

Jeg har lenge hatt en 745i motor liggende, den trenger full overhaling pga rådebank mm.

Planen er å hente ut mer effekt av den i samme slengen, ved hjelp av oppgradert innmat osv.

Oppgraderinger:

-Kraftigere ventilfjærer + retainers. (Tåler 8500rpm / 13mm løft)

-Forsterkede vippearmer.

-Vippearmlåser (Istedenfor fjærer)

-Kvassere kamaksling (284 grader / 11,2mm løft)

-Precision 6265 T4 / V-band .81 A/R turbo

-Ekstern 50mm, justerbar wastegate.

-Forsterkede råder (H-profil)

-ARP bolter til topp og bunndel.

-M106 underspylerdyser (ettermontert)

-Getrag 265 manuell (ble montert istedenfor automat i 08/09)

-Sachs 765 forsterket trykkplate (også montert i 08/09)

-6-puck sinter-lamell/clutch.

-Vipec V44 datasprut.

-750cc flow matchede dyser.

-044 bensinpumpe.

-Justerbar bensintrykksregulator.

-Innovate LC-1 bredbandslambda.

-Nyere type tomgangsregulator.

-TPS av nyere årgang.

-Triggersensorer.

-Triggerhjul fra E34.

-Større intercooler.

-Motronic registerdeksel.

-NGK BP7ES tennplugger.

-Hjemmelaget grenrør.

-Diverse eksosdeler (Laget eksosanlegg selv)

Originale deler:

-3,2 Turbo toppakning (original M102)

-Komplett pakningsett til hele motoren, nye tetteringer osv.

-Komplett nytt registerkjede/drev sett.

-Nye glideskinner + strammer til registeret.

-Nye vippearmakslinger.

-Nytt oljerør i toppen.

-Nye råde og veivlager.

-Nye kryssbolter til stemplene.

-Nye stempelringer.

-Ny oljepumpe

-Ny vannpumpe.

-Nytt oljefilter.

-Ny girkassetravers + gummiputer.

-Nye kjølevannslanger.

-Ny viskosevifte og vifteblad.

-Ny original 745i radiator og varmeregister.

-Diverse skruer og muttere.

Dette er kun en liste over hva som til nå har blitt kjøpt, den vil vokse seg større etterhvert.

Til å begynne med var det litt uklart hvilken bil motoren kom til å ende opp i..

Men nå skal den i en E23 igjen, en bil det ikke er så fryktelig vanlig å se noe bli gjort med. :)

CIMG13001.jpg

Bilen på bildet er en 82 mod E23 745i Turbo som jo da motoren opprinnelig stammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren lå lenge og samlet støv før den ble funnet frem igjen og demontert:

CIMG1312.jpg

CIMG1314.jpg

CIMG1328.jpg

CIMG1335.jpg

Toppen var ikke lengre brukbar så jeg gikk til innkjøp av en "ny" en:

CIMG1495.jpg

CIMG1500.jpg

Som ble demontert og planslipt:

CIMG1534.jpg

Bunndelen ble også planslipt:

CIMG2055.jpg

På grunn av rådebank ble veiva slipt (kun mot rådene, ikke bukkene):

CIMG2202.jpg

CIMG2709.jpg

Forsterkede vippearmer VS originale:

De er generelt sett tykkere, særlig rundt området de originale har en tendens til å knekke.

CIMG2687.jpg

CIMG2675.jpg

Rengjør alt før montering:

CIMG2667.jpg

Etter rengjøring ble ventilene slipt og nye ventiltetninger montert.

Deretter ble de montert tilbake i toppen med nye, forsterkede ventilfjærer og retainers:

CIMG2715.jpg

CIMG2716.jpg

Fortsettelse følger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...