Gå til innhold

Jan Magnus E30 M-Tech2 Turbo.


jan magnus
 Share

Anbefalte innlegg

hei og hopp.

da setter jeg igang med nytt prosjekt.

bilen er en 1988mod 3 serie coupe facelift med 2L motor.

mine planer for denne bilen er å pusse den opp og gjøre den mest mulig original og montere m-tech 2 eksteriør og interiør. og bygge om bilen til godkjent 325.

motormessig havnet jeg på en 325i med sveiset topp og oringet.

har også en ekstra 325 motor som skal bygges sammen til godkjenningen.

bilen skal også godkjennes.

"To do list"

Ting som er gjort hittil i store trekk:

#Understell 100% rehablitert med justerbart KW variant 3 med pulverlakkerte deler.

#325 M-tech 2 diff med org sperre.

#byttet interiør til org sportsinteriør.

#lakkert motorrom.

#nyrehablitert turbomotor med comp billet turbo med original innmat og z45 turbokam. Sveiset kjølekanaler og planet topp

#megasquirt ms2pnp

#walbro 255 bensinpumpe.

#Nye deksler i motorrom samt fabriksnye tanker til spylevæske,kjølevaske osv

#is/m3 kabel holdere med deksler montert på torpedovegg.

#oljefilter relocator med oljekjøler.

#ny radiator.

#M-tech 2 eksteriør.

#karosseri vasket og "lakkert" opp med strukturmasse på undersiden og i hjulbuer.

#Bygge om til cruicecontrol, elektriske vinduer, elektrisk takluke

#ny frontrute

#flyttet batteriet bak med org "kit"

og alle kan komme med innspill og meninger i denne tråden, er min første e30 og kan trenge litt hjelp og tips.

utstyrsliste

epcliste.jpg608b2c60.jpg51538a6c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den siste uken har gått til demontering av det meste av eksteriør og interiør for å kartlegge rusta på bilen. og jeg er MEGET fornøyd.

vel, fremme på kanalen var det kommet litt rust, men det er en bagatell i forhold til mye annet jeg har sett.

81f5e498.jpg

før vask..

86537fd8.jpg

etter vask.ikke en rustflekk å finne! er det tilstrekkelig beskyttelse å la det være sånn? vasket meg inn til originalfargen. har bestilt bmw understellsmasse for å smøre på men når jeg ser hvor bra det er så frister det å la det være.

7a29298a.jpg

86e7f687.jpg

også litt gulv. ble overasket at hvor bra dette gulvet var med tanke på hvor bløtt gulvteppe var.

2965085c.jpg

fjerning av asfaltmatter for å skjekke undersiden for rust.

747eaf8b.jpg

litt tjerefjærner....

15482de9.jpg

ser bra ut :)

nye matter skal monteres men gs fant ikke delenr. noen som vet om man får kjøpt ferdig stanset ut som har original passform ?

vask av det jeg kom til i motorrom. heller ikke noe rust noe sted her.

bcc82962.jpg

kjedet meg litt og et øyeblikk :D m-styla verktøyvogn.

e618e68b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lønningsdag ! :D

fikk tømt store deler av pengepungen i dag på gs og wurth.

alt avslitedeler i understellet er kjøpt nytt så resultatet blir strøkent både foran og bak.

alle foringer i powerflex. og masse annet snax som skal på.

2cb512bc.jpg

som vanlig så sitter jo disse foringene så til de grader fast. jeg har lest at folk brenner de ut. men jeg vet ikke helt hvordan det skal gjøres for dette funket dårlig for meg, så jeg tok drill og hullsag og sagde ut resten av hylsa med baufil.

f74f8332.jpg

denne skal byttes ut med 325 bakstilling.

fe99db6b.jpg

klare for priming.

8c6489ff.jpg

kommer sterkere tilbake til uken med mere bilder og oppdatering til uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så ! idag gikk jeg løs på motoren og tenkte at dette skulle gå greit. og det gikk det også med litt hjelp da dette naturlighvis ikke er en enmannsjobb ;)

c2097ae3.jpg

med litt knot og MYE søl utover gulvet så fik vi den ut tilslutt.

730d5c1e.jpg

motoren er forøvrig til salgs. den starter og går men har den vanlige tikkingen. litt usikker på om jeg beholder girkassa , tror det ender opp med komplett salg. om noen er interesert så er det bare å ta kontakt.

så litt rengjøring.46a537fa.jpg

min trofaste tjærefjerner og bremserens og selvfølgelig prickbort avfetting og vips..

kommer til å bestille nye mansjetter til denne.

717be4a7.jpg

til slutt i dag orket jeg ikke så mye skruing så da ble det litt kosejobb med ledningsnett til lys og tutene. 100%morkent?

30199d68.jpg

rensket alt reint og tapet med ny tekstilteip. godt som nytt :D

12f4d4c6.jpg

har og bestemt meg for at jeg sender hele bakstillinga , motor traværs og fjørbein til pulverlakk for å få optimal besyttelse. dette blir forhåpentlighvis gjort fortløpende sånn at jeg får den ned på hjul igjen. kommer til å jobbe meg fra undersiden og oppover med dette prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lite bilder å komme med nå men en liten uppdate alikevell kommer det.

bestiller coilovere iløpet av uken og en hel haug av understellsdeler og ting og tang til motorrommet og girkassetunellen.

har lakkert bensintank og styresnekka. skal få lagt ut bilder av arb så fort jeg får tatt de.

lakkerer kommer denne uka og ser på jobben som skal gjøres lakkmessig. farge er bestemt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg i dag hentet meg en bråta med deler igjen, men fortsatt så er jeg ikke klar til å montere så mye av det pga noe sveising og div som må gjøres først.

men grundig gjort blir det. nye varmeskjold og deksler og støyisoleringsmatter er innkjøpt , og alt selvfølgelig originalt.

fa82e8f7.jpg

e87bd6c9.jpg

fikk også belgene til tannstanga idag og monterte de på. her er tannstanga ferdig lakkert og klar for montering. bakstilling og forstilling ble også levert til sandblåsing i dag , også skal det inn til pulverlakk iløpet av neste uke. når dette kommer tilbake så er det klart for montering av grom-coilovers ;)KW variant 3 !!

f239089b.jpg

regner med at det er flere enn meg som er glad i skikkelig verktøy ?

gikk til innkjøp av strukturpistol til bruk i hjulbuer og ellers under på karosseriet. denne var helt porno! skal jobben bli bra så må man koste på skikkelig utstyr.

f865c957.jpg

man må beregne ca en tube pr/hjulbue så jeg kjøpte inn 6 tuber så jeg har litt ekstra.

jeg måtte jo såklart ta en videosnutt av dette så dere ser hvoran dette fungerer

th_af4639e9.jpg

link til videoen hvis den ikke funker her på bimmers.

http://s129.photobucket.com/albums/p237 ... 4639e9.mp4

og resultatet blir som fra fabrikk.

2c6d1ae3.jpg

fikk også montert bensintanken i dag med nye fester og bensinfilter.

69388c01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fikk du tak i tekstilteip til El.anlegget? Ser ut som du gjør en bra jobb, blir nok bra til slutt :)

Den kjøpte jeg på wurth , men den tapen får du kjøpt mange steder tror jeg. Biltema , jula osv osv. Men jeg bruker wurth på alt i dette prosjektet for da vet jeg at jeg har kjøpt kvalitet :) og ja, jeg skal være like nøye på resten av bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har i dag begynt å demontere motor for tilstands-skjekk, og det ser tilsynelatende bra og hel ut, såklart litt sliten men alt skal byttes ut alikevell 8)

men så er det en ting jeg trenger tips til, og det er hvordan å få av denne bolten (eller hva det er )

forum.jpg

denne går naturlighvis rundt når jeg prøver å lønse den, er det noen måte å holde den igjen på så jeg får løsnet på denne bolten ? regner med at den må av først for å få av det lille hjulet med pila på som svinghulet sitter montert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liten oppdatering i dag :)

fikk sprøytet resten av hjulbuen bak med strukturmasse og montert opplegget for bensintanken og div deksler.

ny deler :) eller faktisk så er det matte dekslet som sitter montert over bensinslangene bare sandblåst og lakkert opp med bodyskyds på boks , og det syns jeg ble veldig bra pluss at det er beskyttet mer enn med bare vanlig lakk.

38a3063e.jpg

7dc7a81b.jpg

samme type lakk er lagt på innerskjermer på begge sider.

fe9a82e6.jpg

fikk også løsnet på bolten som har hold meg igjen med demonteringen av motoren.

motor ferdig demontert :) klar for vask og klargjøring for turbokonvertering 8)

ja dere hørte riktig. nok et turboprosjekt.

aa4489c1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk gjort litt i dag og, lastet opp bilen med skittne motordeler og tok turen til enebakk til en kompis for å låne en delevasker han har. nå ser jeg at jeg ikke har så mye bilder av det, men det jeg har litt bilder av er vaskede deler som jeg fikk glassblåst. det viste seg at han hadde kjøpt seg et aldri så lite glassblåserkabinett. og det falt skikkelig i smak. etter noen timer med glassblåsing så ble resultatet slik :)

ikke noe annet enn strøkent er godt nok :)

IMG_0431.jpg

før..

IMG_0437.jpg

etter.

IMG_0438.jpg

IMG_0440.jpg

IMG_0441.jpg

IMG_0432.jpg

tok ikke bilder av alle delene men de mest interesante ble seende slik ut.

og dette skal ikke lakkeres noe av det :) bare rein aluminium.

ganske bra finish ?

IMG_0435.jpg

filmet litt også for den som er nyskgjerrig .

th_7722d411.jpg

IMG_0439.jpg

imorgen skal jeg prøve meg på litt sveising for førte gang på karosseri. kommer tilbake med mer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føles litt som en dagbok her jeg sitter å skriver med så lite tilbakemeld, men jeg regner med at folk leser og er interesert selv om det ikke blir kommentert så mye, så jeg oppdaterer dere litt alikevell :)

fikk testet litt sveising i dag, og dette var ikke lett..

fikk det sånn tåelig til, sveisen ble fuget med karosseri kitt som kan overmales :)

d76818ed.jpg

748f77ff.jpg

a7231c79.jpg

begynte smått med høyglanspolring av ventildeksel også. fant ut at drillen ikke roterte fort nok så jeg ga opp og har fått fikset meg ny drill, resultatet blir lagt ut når det er helt ferdig men her er et par teasere.

097d1710.jpg

1f9b301b.jpg

hentet også traværsene fra sandblåsing i dag og venter bare på å få pulverlakkert disse og få nytt understell i hus så blir det blir det montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...