Gå til innhold

Min Anthrazit E39 530DAT - a new low s9


 Share

Anbefalte innlegg

Etter lang tids saumfaring av finn.no, fant jeg endelig min '01 E39 530DAT. 8)

Etter en NAF-test var dealen i boks :D

Dette var i august 2009, så jeg legger ut litt bilder og info for tiden som har gått siden da. :)

Av utstyr som er verdt å nevne finnes:

-mtech understell

-luftfjæring bak

-sort skinn, sport, ikke elektrisk

-store typen obc

-standard webasto (ikke telestart)

-stor hifi med subwoofer

-shadowline

-m multifunksjonsratt

det ser da slik ut på bmw-språket:

202 STEPTRONIC

210 DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC)

227 SP/SUSPENSION W SELF-LEVELING SUSPENSION

249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL

320 MODEL DESIGNATION, DELETION

386 ROOF RAIL

403 GLAS ROOF, ELECTRIC

417 SUNBLINDS FOR REAR SIDE WINDOWS, MECH

431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE

473 ARMREST, FRONT

481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

500 HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING

522 XENON LIGHT

534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING

555 ON-BOARD COMPUTER

650 CD PLAYER

661 RADIO BMW BUSINESS

672 CD CHANGER BMW FOR 6 CDS

676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM

710 M LEATHER STEERING WHEEL

842 COLD CLIMATE VERSION

850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT

(tok bort det minst interessante...)

Videre har bilen full servicehistorikk og hele 250 000 km på tellern når jeg kjøpte den!

9vhzdmr70i6kgfphsd9r.jpg

Valget falt spesielt på facelift modellen pga automatkassa som kjent ikke er laget av granitt på de tidligere 530DAT'ene..

Jeg fikk umiddelbart handla litt snacks fra Koed, inkludert veivhusventilasjonfilter. Det trengtes å byttes!

Ikke lenge etter gikk turen til RATS for utskiftning av olja på automatgirkassa:

a9mv2hfpsjkv0z3s37lf.jpg

Jeg trodde det var ZF kasser på alle facelifter, men her sitter det en fra GM:

qo2c2d3vr9984o2j7grz.jpg

Innen høsten hadde gjort sitt inntog, fikk jeg handla et sett med felger:

thty0cbbh6ce0avf55yi.jpg

9,5x19 bak. 8)

jus8p6nfl710i2edb8il.jpg

xt1neweer9edr6erhbpc.jpg

Originalfelgene fulgte med bilen, dog uten dekk.

Utmerket anledning til litt shining før de blir brukt som vinterfelger!

Felger vasker man selvsagt på dertil egnet område:

d8pdubjy9ff7xz3g630q.jpg

Så kom vintern..

Vinterdekka ble av typen Michelin x-ice Xi2, 215/60/16(edit her):

zhkvz559d70s1k7bcae7.jpg

Det var ikke mange kilometer jeg fikk tilbakelagt med sommerdekka, men alikevel klarte jeg dette:

8xl92mchs207ie8cuz2p.jpg

Ikke bare èn, men to i samme dekk!

Vinteren var til tider kald (litt shabby bilde):

6wtwlhdmlc4b7vd55jxf.jpg

og bilen fikk skilt av plastikk:

15u91r6eltrcbmc285jl.jpg

Dette er biltema skiltholdere, som er litt for trange.. Jeg er generelt positiv greier fra feiltema, men disse passa ikke særlig bra :?

Med litt makt så gikk det, uten at skiltholderne sprakk for mye...

Nye skiltholdere er på innkjøpslista, med tilhørende artig tekst.... 8)

Utover vintern, sprakk frontruta..

y5x6jua8ugqcaod84ass.jpg

men heldigivis drikker ikke bilen store mengder suppe, selv når det er grisekaldt! 8)

b9nu9npmy6h5fnx9utyo.jpg

Siste nytt nå er turbohavari..... :x

så da ble det innkjøp av ny sotvifte..

4sloqfr3bifcv9pkkq37.jpg

s1om4wwaxzutie8c94dw.jpg

Av andre ting, så har jeg rigget opp en laptop med Carsoft 6.5, TIS, etc 8)

og kjøpt en 12v strømadapter som passer i ladestasjonen til lommelykta i hanskerommet, ingen dum sak! :D

Oppdaterer litt fremover.. bilen skal med tiden få tonede vinduer, m5 speil og kanskje noe mer spennede 8):lol:

Ser frem til kommentarer og spørsmål! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er turbo, samt oljetilførsel og retur fra turbo byttet 8) (og selvsagt oljefilter etc.. :) )

Nå kan jeg ikke lenger høre noen lyd fra turboen, i motsetning til før, da hørtes den svært godt! Det var tydeligvis et godt tegn på slapp snurrebass. Masse slakk i den.

Har også fått skiftet indre/ytre endeledd begge sider fremme med noen uoriginale fra Koed, får se om de er holdbare :wink:

I tillegg er oljenivåsensor skiftet, i håp om å få frem oljetemp i OBC'n, til ingen nytte.. mer om dette i denne tråden.

Sommerhjula kommer på etter påske, pga skal en tur på fjellet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tok et siste bilde før jeg fikk på sommersko:

j4w0bz6z919nzszmybty.jpg

Rensa like greit MAF sensoren..:

s9nc0gtpcduw11flalzy.jpg

Titta inn på EGR ventilen - SOT!

nqthkj8up7ntderuuevz.jpg

Skulle til slutt skifte en lyspære til skiltlyset bak... Ser ut som noen har "reparert" denne allerede.. #-o#-o

sa5iysl0d7brz9kokskq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ser ut til å bli bra dette!

Har selv nettop handla lik bil, men er noe skeptisk til det å bytte olje på automatkassa..

Har lest mye for og i mot på dette, at hvis man skal bytte på den så må det skje før 100.000km.

Etter dette så begynner det å slite såppas på kassa, men at oljen tar opp metallspon og slikt sånn at man alikevel får friksjon i kassa til at den ikke bare slurer.

Så når man bytter olje etter 100,000 så vil man miste denne friksjonen og kassa vil etter kort stund ikke gi framdrift. Men som sagt, bare noe jeg har lest på nettet.

Hvor fikk du skaffet turbo, og hva måtte du gi? Min plystrer godt, så jeg må vel budsjettere med et bytte av den..

Vil tipse deg om å fjerne "swirl-flaps" i innsuget, de kan løsne å bli med inn i motoren...

Gjorde dette denne helga på min 530-

http://www.swirlflaps.co.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, og gratulerer med godt bilvalg! 8)

Har også lest at det kan være skummelt å skifte olje på kasser som har gått langt. Dette leste jeg etter at jeg skiftet olje på min, som nå er ca 20 000km siden, og kassa er veldig bra.

Etter å ha sjekket pris på turbo hos endel utenlandske forhandlere(tyskland, litauen etc) endte jeg alikevel opp med å handle turbo fra GIK turbo i Kongsberg. Tror de ligger på rundt 9500 + mva? Fikk en god deal der via bekjentskap. Gikk med noen kroner til alt annet som ble byttet også, ble skiftet alt av pakninger/bolter/skruer, samt tur og retur rør til turboen.

Angående de swirl-flapsa, så har jeg også sett de kara i England som selger blindepluggene. Men mener å ha sett en DIY en plass der de modifiserte de originale flapsa og satt i en skrue. Får se om jeg gjør dette eller handler inn blendepluggene. Hvordan gikk jobben? Innsuget var vel helt svart av sot?

EGR bypass kjøpte jeg inn i fjor.... men har enda ikke montert. ;)

Siste nytt som ikke er oppdatert er grå sideblinkers. 8) Samt jeg har fått testa polersingsmaskinene min, en Megs G220 (DA).

Bilen skal få lagt på solfilm og ny frontrute 24-25 juni :D

Skal se om jeg får knipsa noen bilder av ren bil og blank bil snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder :)

Synes sideblinkersene passa bra! Er fremdeles mobilbilder.. Solfilm er på plass i slutten av uka, får prøve å få tatt frem speilrefleks da.. :)

qnij0e3r3leprvftfpuu.jpg

qhbrmd1okph16f70a7yi.jpg

Skifta ut én stk slitt rondell..:

t6jmspccaninsq6gyjdf.jpg

Etter litt voks:

xytc08cj30gj9mtwr15d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

toning av ruter:

Skal ha på sidevinduer fremme også, men det glemte de..

6rfdyqwj8bt3qpv1pum8.jpg

f570zluxesuqzhy212sx.jpg

pzqxvyle2wubtn6tl221.jpg

cbj78hd3z06g2db5y7jd.jpg

cu33nfunes0k2ihooemh.jpg

Tok noen normale bilder også, skal legge ut de senere!

Fant en litt artig funksjon på kompaktkameraet som er brukt på disse bildene. Ikke noe redigering, bortsett fra skiltnr i paint! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

På tide med en oppdatering her..

Var en tur ned til Jarls bilservice i Sverige og fikk ut ført inspeksjon II samt bytte av begge thermostater ifbm sommerferien 8)

(de har gratis leiebil, leverte på lørdag og henta den igjen på onsdag etter et opphold i danmark 8) )

Tror iallefall termostaten til kjølevannet i EGR-delen var defekt, har en mer stabil temperatur nå.

Forbruket har gått ned fra 0,75-0,76 til 0,72-0,73 :)

Nå i helgen ble EGR-bypass montert!

Innsuget ser ikke pent ut inni, det er helt sikkert..

Får rense innsuget og fjerne swirl-flaps i neste operasjon.. Det blir nok litt av en jobb?! :o

Her er litt bilder:

EGR-bypass, sperrer for eksos til innsuget

kqu9fjngn0i17axdorb3.jpg

ygzuojvq0s0btrzp4sw2.jpg

Den blå hetta sitter over et uttak for trykk til turbotrykksmåler for den som måtte ønske å montere dette..

wjw393r3xhfnofm5y8h1.jpg

Kjøpte også ny pakning..

iiq2ua3nrxjx9n9tg68h.jpg

Slik så det ut etter at EGR-ventilen var demontert! :shock:

7lgz0zw86e85mpizyc5i.jpg

En titt videre inn i innsuget..:

6uzebu3s22qsi3jcdwdo.jpg

Ferdig montert:

uv8rp7kxvxjnpuad2jbe.jpg

EGR ventilen som ble tatt ut ser slik ut innvendig...

8ev52hdrrj628zogophr.jpg

pq2gcox57v96gv72t6k3.jpg

Har kjørt ca 20 mil etter byttet nå, men kan ikke si jeg merker noen særlig forskjell,

bortsett fra en god følelse av at bilen ikke lenger har, som det så fint har blitt forklart, "en slange fra rumpa til munnen"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet EGR ventilen på vår 2003 E46 318d Touring ved ca. 240000 Km. Ventilen var potte tett og hadde trolig vært det i minst 50000 Km. En ny blank og skinnende ventil ble montert, men jeg merker ingen forskjell... hverken på hvordan motoren går eller på dieselforbruket. Bilen har nå kjørt litt over 10000 Km siden ventilen ble skiftet.

Fin bil du har... spesielt når den står på vinterfelgene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen E39 du har ! Har aldri sett denne på veien men, bor i sarp.

Felgene satt godt til resten av bilen :D

Takk takk!

Bodde i Særp før selv faktisk, men er nå tilbake i kjære Fredrikstad, hehe.

Du får ta turen innom treffet som skal være ved solbergtårnet :)

Gikk forbruket ned til 0.72 kun ved å fjerne egr, eller var det vanntempsensor som gjorde dette?

Min 530dat ligger jevnt på 0.9 hver tank. og det er 90% langkjøring med noe kø.

Det var nok termostatene som gjorde det utslaget, sikkert kjørt med konstant litt for lav temp. Men 0.9 er nok uansett litt i meste laget med så mye langkjøring..

Det ligger et par tråder her på forumet vedrørende forbruk på 530d, der er det endel som oppgir forbrukstall på 0,6x :-o

Jeg kjører ganske pent for å klare disse tallene selv. Så lurer litt på om en eller annen sensor ikke gir helt optimalt signal egentlig.

Men ingen feilkoder og bilen går veldig bra.

Jeg byttet EGR ventilen på vår 2003 E46 318d Touring ved ca. 240000 Km. Ventilen var potte tett og hadde trolig vært det i minst 50000 Km. En ny blank og skinnende ventil ble montert, men jeg merker ingen forskjell... hverken på hvordan motoren går eller på dieselforbruket. Bilen har nå kjørt litt over 10000 Km siden ventilen ble skiftet.

Fin bil du har... spesielt når den står på vinterfelgene... :)

Tror ikke den totale effekten fra å kjøre med et fungerende EGR-system til å ha koblet det ut slik jeg har nå, er så veldig stor, selv om ebay-annonsene reklamere med fantastiske fordeler. Videre så kan det jo så være at forskjellen mellom fungerende EGR og fastlåst EGR som i ditt tilfelle heller ikke vil kunne oppleves som særlig stor..? En rens av innsuget derimot kan nok bidra litt i positiv retning, om det ser like ille ut som mitt.. Min har snart rulla 280k km.

Bilen skal snart i vintermodus, da er den bare et par detaljer fra originalpolizei-godkjent tilstand :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...