Gå til innhold

Kjøpe bil (for import) i USA


Anne
 Share

Anbefalte innlegg

Har en "skapbilinteressert" bror som bor i USA og som har lyst til å kjøpe seg en bil som han kan ta med hjem neste sommer. Beregning av toll/avgifter og frakt er ikke noe problem, men hva i all verden er det lurt å kjøpe? Har selvfølgelig "solgt inn" BMW på harde livet, men innser jo at det med dagens bruktbilpriser i Norge ikke er særlig mye å spare på akkurat det.

Hilsen natteravnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det kan være en del å spare på japsebiler og amerikanere. Nå kommer det an på lommeboka hans, og hva slags formål bilen skal fylle, men hva med f.eks Corvette, Camaro eller lignende? Eller en Mitsubishi Eclipse, Acura (Honda) Integra eller slike? Det finnes myyye å velge mellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyske biler er noe du ikke trenger tenke på å hente i USA. Prisene er alt for dyre i forhold til andre merker, sammen med tollen så blir det veldig dyrt til syvende og sist.

Egentlig kommer det veldig ann på hvor gammel bil han vil ha med seg hjem, om han har lyst på en amerikansk klassiker så finnes det ikke bedre land enn nettopp USA.

Japanske biler kan man gjøre varp på, men min oppfattning er at de spesielle og fine bilene ofte er ihjelskrudd av såkalte riceboys, og lider av "fast and the furious"-sykdommen. Så her må det i så fall letes.

Mine personlige valg ville vært en Cadillac STS Seville 95-96. Ingen eldre eller nyere, dette er de absolutt beste årene.

Camaro er et morsomt alternativ, men husk at dette i høyeste grad er en bil rettet mot ungdom. Plastfeelingen er stor.

Skal du vrikelig ha en hysterisk herlig og morsom bil, så er Chevrolet Impala SS 95-96 et veldig sterkt tips. Personlig så ville jeg ikke gått for annet enn 96'modellen, siden dette er den sterkeste og du får manuell kasse. Det finnes et par i norge, og bilen har klassikerstatus allerede idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lommeboka er nok relativt romslig (100' - 200' og sanns. mer... PhD's snakker ugjerne om penger :) ) og Mitsubishi (??? :oops: ) er nok en av favorittene! (Sånn går det når barn får feil oppdragelse!!!)

Alle gode forslag om hva som er gode kjøp mottas med takk. Biler koster jo ikke'no i USA så det er vanskelig å finne gode objekter som ikke er "ihælkjørt". Gode tips om hva man skal se etter av feil mottas også med takk! (Har selvfølgelig sendt ham en link til denne siden :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misubishi fra USA? Eclipse er en bil jeg ville holgt meg unna; trang og ekkel. 3000GT blir fort litt dyrt, og jeg ville uansett valgt den nesten identiske søstermodellen - Dodge Stealth (antageligvis billigere å få inn i landet, grunnet pris)

Infinity er vel den japanske bilen jeg vil anbefale sterkest, du finner ikke en eneste en i norge. Sjekk uansett hvordan det er med typegodkjenning.

Etter det vil jeg argumentere sterkt for nye Mazda 6 med 3liter V6. Denne vurderer jeg å hente selv med tiden.

Oldsmobile Aurora 94-98 er forresten et annet fantastisk kjøretøy, men jeg vet om en som importerte nettopp en slik en og ikke fikk den typegodkjent. Mulig dette er ordnet opp i, det lønner seg å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whops. Glemte å sette rettigheter da jeg for et par timer siden oppretta denne kategorien. Det er meninga at alle skal kunne lese, men at man må være registrert og innlogga for å svare. Har ordna det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WildThing, vet du om det faktisk er noen annen forskjell enn emblemene på Dodge Stealth og Mitsubishi 3000GT? De synes for meg å være temmelig identiske, men nå har jeg såvidt fått studert et par i 5 minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mye plateforskjeller, samt interiørmessig. Det er nok litt forskjell på enkelte utstyrsdetaljer, men jeg har desverre ingen spesiell god erfaring med dette. Har vært borti flest 3000GT. Men det må jo nevnes at kraftige og høyvokste menn har problemer med begge to, siden de er usedvanlig trange innvendig. Sikten bak er forferdelig, selv fra utvendige speil.

Jeg er selv 178 cm på sokkelesten, og hadde setet helt bak for å kunne sitte behagelig.

Gøyal motor i alle fall, noe turbotull er det alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fordriver vi tydeligvis tiden med bedre ting enn å sove...

Tyskere er det vel bare å glemme, ja! Det er i.h.t hva jeg allerede har fortalt ham.

3000GT vurderte jeg selv og den er :twisted: -kul. Hvis den amerikanske utgaven (Dodge'n) er nesten identisk er jo absolutt det noe å vurdere. (Jeg + superbilinteressert ektemann reiser sanns. over for å være med på kjøpet... Viktig å finne på unnskyldninger for å reise over å se på biler siden dette kan bety "sponsorkroner" fra de gamle...)

Mazda'n virker jo også morsom! Sikkert ikke noen ulempe hvis bilen også kan fungere som familiebil siden jeg har en mistanke om at han har til hensikt å stifte familie!

Og så et kanskje dumt spørsmål; Hvorfor er det vanskelig å få godkjent amerikanske biler i Norge? Fordi de ikke finnes i "systemet" fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig vanskelig pga at i USA har de helt andre direktiver for typegodkjenning mht sikkerhet og forbruk. Siden vi ble EØS-medlem her i norge, så er dette utrolig vanskelig. Når vi inntar medlemskap i EU (gud forby), så er det den endelige stopp for selvimport av bil fra USA/Japan etc etc. Kun EU.

Dette til tross for at USA er det landet i verden som har strengest krav til godkjenning, og faktisk det eneste landet i verden som har bestemmelser for hvor mye drivstoff en bil får bruke (og skatteregler etter dette).

Hvis ikke en bil er typegodkjent i Norge, så kan det i værste tilfelle bety at du selv er nødt til å bekoste godkjenningen Det vil si at du trenger kollisjonstest, bremsetest, gjennomgang av bremser og drivverk - kort sagt en sinnsykt dyr affære.

Det finnes ikke fornuft i flere av testene, som feks hvor lang tid det tar før det renner ut bensin av tanken hvis bilen havner på hodet. I henhold til amerikansk godkjenning, så får ikke dette forekomme. Dette er desverre ikke god nok dokumentasjon i EØS/EU-land. Her skal det testes på nytt.

Dette er kun for å sperre ikke-EØS/EU-land ute av markedet.

Sove er for øvrig for feiginger, og dessuten misbruk av sengen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! Vet jo at amerikanerne ikke kødder med bil, men selvfølgelig vet vi europeere, og særlig norske politikere best :shock: Vi holder oss nok unna biler som ikke er typegodkjent i Norge tenker jeg...

Er Mazda'n typegodkjent i Norge?

Siden dette er et (Foreløpig...) lite forum kan jeg avsløre at jeg har en Z3 2.8 Coupè som jeg ikke så en eneste av i USA selv etter flere tusen miles på amerikansk landevei. Tyder på at selv gutta i South Carolina har klart å begrense seg... Det er jo fint for meg når sjeldenheten skal bedømmes!(Vi kjørte riktignok Mustang "over there", men det er jo ikke noe å si på vindusglasset...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om den er det idag, men etter mye telefoner til Kolberg så har jeg fått snusen i at det mest sansynlig ligger en godkjenning på bordet snart. Jeg driver faktisk litt lobbyvirksomhet på akkurat den bilen, så jeg skal holde deg oppdatert.

Kolberg er en håpløs importør av Mazda, i alle år har vi blitt snytt for de virkelig sprelske og morsomme bilene. Derfor har Mazda et ufortjent rykte som treig og håpløst kjedelig gubbebil - mens resten av verden vet noe annet.

Bilen jeg har er standardlevert med en kraftig 24 ventilers V6'er som yter 217 hester standard, på bakakselen. Det ble solgt hele femten stykker i norge, og den ene av disse hadde original turbo.

Kolberg idag kjenner nesten ikke til bilen, jeg blir møtt flere ganger med spørsmål om hva dette er for bil, og hvor jeg har importert den ifra. En jeg snakket med på teknisk avdeling behandlet meg som jeg skunne drive ap med ham. Han ble spak da han sjekket bilnummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del tilsynelatende morsomme Mazdaer, ja, og det begynner endelig å bli litt flere av de. F.eks. RX-7 er en bil man nå kan møte hvor det måtte være, og ikke bare på bilshow. Det er bare så synd at wankelmotorene ikke går så fælt langt, for de blir litt lite gunstige å importere siden de må tas før de er "oppbrukte" (og det tar ikke alltid så lenge når de er kraftig slitt etter 130 000km...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...