Gå til innhold

Chiptrimming av 318ti Compact


Marjusen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Jeg vurderer å kjøpe en chip til bilen min fra trimchip.com

Chipen vil mod. fra org.:

140hk/103kw --> dreiemoment 175nm v/4500rpm.

mod:

154hk/114kw --> dreiemoment 192nm v/4200rpm.

Chipen koster 4450 inkl. montering.

Det jeg luirer på, er det noen som kan si om jeg vil merke STOR, liten eller "passe" forskjell med denne chipen.

Er det å anbefale forhold til pris/ytelse og vil det slite mye mer på bilen?

Noen som veit om jeg trenger bytte ut noen slitedeler før jeg monterer chipen?!?

Håper på gode svar med erfaring el.l

PS! Bilen er en 95modell og har gått 130k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slitasje angår, så tror jeg ikke det vil slite mer om du kjører likt som du gjør i dag, men begynner du å dra til turtallssperra slår inn hver gang du girer, så vil det slite mer etter chipping enn før, for da er den vanligvis 500 rpm høyere.

Som en fordel, så vil du sikkert kunne oppdage at bensinforbruket vil gå ned på vanlig landeveiskjøring, for bilen vil dra noe lettere...

Angående effekt, så er det generelt lite å hente på sugemotorer. Noen chipfabrikanter påstår at man kan få 25hk og slikt, og det er nok å ta hardt i. Tallene du henviser til virker ganske moderate, så det kan nok være reelt, men det er verdt å merke seg at du må gå opp til 98-oktans bensin. I forbindelse med chipping er det også normalt å bytte luftfilter (gjerne til konfilter, istedenfor det originale innsatsfilteret).

Mange sier de ikke merker noenting, andre sier de merker mye. Jeg tror firmaer som www.simco.no bremser bilen før og etter, og gir med bremsepapirer for å bevise effektøkning, men på grunn av det er det dyrt å chippe hos de. Når de gjør det slik, så må det jo uansett finnes noe å hente. Uansett kan det være noe å hente på at turtallssperra flyttes høyere opp på registeret...

Du kan forøvrig forsøke deg hos Qvarnis heller. Han selger chips til SEK 1500,- eller noe slikt. Sjekk ut www.itsfun.nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med firmaer som setter bilen på en rulle er at de kan programere chippen til DIN bil og ikke et snitt av bilene. Du vil da få ut mer av det som er å hente i motoren.

Men at chippede sugemotorer går noe serlig bedre enn org., tror jeg er mer inbildt enn réelt. Det vil gjerne virke sånn da motoren vil kunne dras lengre på girene. Hovedsaklig vil du nok få en mer økonomisk og kanskje litt bedre kjørbar bil :)

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med firmaer som setter bilen på en rulle er at de kan programere chippen til DIN bil og ikke et snitt av bilene. Du vil da få ut mer av det som er å hente i motoren.

Men at chippede sugemotorer går noe serlig bedre enn org., tror jeg er mer inbildt enn réelt. Det vil gjerne virke sånn da motoren vil kunne dras lengre på girene. Hovedsaklig vil du nok få en mer økonomisk og kanskje litt bedre kjørbar bil :)

- Chris

Takker for svar. Det er nok mulig at det lønner seg å sette bilen på rulle, men hvis det er slik du sier da, at man ikke vil merke store forskjellen uansett så er det vel ingen vits å kaste enda mer penger ut av vinduet bare for kanskje å oppnå 1-2% høyere effekt ved å sette bilen på rulle. Hvertfall ikke om du oppnår max 1-2% uansett. Jeg kan godt forstå at du ikke merker store forskjellen. Det som jeg kanskje vil merke er dreiemomentet. Jeg vil få ett mye mer drag over hele registret i stede for å oppnå max effekt kun på 4500 som er orginalt. Det må så utrolig mye mer turtall til for å få noe effekt på orginalen. Håper derfor med denne chipen at jeg får ett høyere dreiemoemnt. Om jeg så kommer opp mot 190nm vil det jo bli betraktelig forskjell, spesielt om det vil starte på litt lavere turtall. Det som jeg også skal er jo å sette inn ett korn filter samt effekt potte fra Supersprint. Håper med dette å få en litt bedre bil. Det som er problemet mitt er jo at den må ha så utrolig mye turtall før det skjer noe. Bruker også VELDIG mye bensin på dette. Håper jeg kan kjøre litt mer økonomisk, selv om jeg må bytte fra 95 til 98 da 98 er litt dyrere. Går vel opp i opp da skulle jeg tro. Dessuten koster denne chipen jeg har sett på 1700nok i sverige ferdig montert. Tenker det er verdt det uansett:)

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 1700 nok kan det sikkert være verdt det, og sammen med effektpotte og konfilter vil du sikkert kunne oppleve effektøkning. Om den er stor er nok heller tvilsomt, men noen hk og nm ekstra vil du nok kunne få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil som gr sier utvilsomt få effekt økning, men dette tror jeg vil vise seg mer på papiret en på gata. Du kan ikke regne med at du vil få en bil som er betydelig kjappere fra 0-100, men som nevnt kjørbarheten vil nok bli bedre. Jeg har ikke prøvd forskjellen på en chippet 318 kontra en standard. Men jeg nevner det ut i fra erfaringer på andre biler som har blitt chippet.

Har en fetter som tidligere hadde en Audi 2,3 l 20v, til den kjøpte han en standard chip av Simco. Mener han betalte nermere 5000 for den chippen, men det er en stund siden nå. Bilen ble ikke noe hissigere men fikk et bedre register. Effekt toppen ble flyttet ned 4-500 omdreininger, i tillegg til at forbruket gikk noe ned. Nå skal det nevnes at det var et effekt filter og en knust katalysator med i bildet:) Men alt i alt så var han fornøyd.

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også en 318Ti, og har et spørsmål angående motoren som sitter i denne bilen (M42).

Min bil drar godt fra 3-4000o/min., men så mister den nesten all kraft fra 4-5000o/min. Fra 5000 og oppover går det så det suser. Jeg irriterer meg veldig over dette "tomrommet" fra 4-5000. Jeg har lest at dette skal bli bedre med en chip montert. Hadde en E30 318is med en tilsvarende motor, og denne gikk mye bedre.

Har du samme intrykket av din motor, eller er det bare min som ikke er helt i form?

Forøvrig har jeg et kamakslingsett og chip fra Kelleners Sport liggende, men jeg fikk ikke start på bilen med denne chippen. Skal sjekke opp litt når jeg får ferie. Dette settet, sammen med effektpotte og luftfilter skal gi 20hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Frode.

Jeg har også akkurat samme problem. Virker som om det er flere gir på samme gir. Den gir på, dabbber av litt og plutselig så drar den i veiein igjen. Dette er veldig irriterende da du ofte ligger på dette området når du skal kjøre forbi. Om du drar bilen nedenfra så går den relativt kjapt over dauregistret, men om du ligger i den dauregistret og skal kjøre forbi virker bilen VELDIG dau og du må gire ned.

Jeg har hørt at chiping av bilen skal gjøre at du får ett mye mer drag over hele registret.

Har du gjort mer med bilen din og åssen farge har du?!?

Du veit sikkert hvor "hjernen" på bilen er og da hvor chipen sitter.

Fint om du forklarer meg så slipper jeg å lete eller ringe noen andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Forøvrig har jeg et kamakslingsett og chip fra Kelleners Sport liggende, men jeg fikk ikke start på bilen med denne chippen. Skal sjekke opp litt når jeg får ferie. Dette settet, sammen med effektpotte og luftfilter skal gi 20hk.

Er du helt sikker på at chipen har blitt programert riktig?!?!

Veit du om det er en vanlig ic-chip, eller må den loddes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også akkurat samme problem. Virker som om det er flere gir på samme gir. Den gir på, dabbber av litt og plutselig så drar den i veiein igjen. Dette er veldig irriterende da du ofte ligger på dette området når du skal kjøre forbi. Om du drar bilen nedenfra så går den relativt kjapt over dauregistret, men om du ligger i den dauregistret og skal kjøre forbi virker bilen VELDIG dau og du må gire ned.

Det virker som vi har akkurat samme inntrykket av denne motoren (som forøvrig er en meget bra motor).

Bilen min er senket 60/40 med fjærer av ukjent merke. Den har Bilstein Sprint dempere, M3 bærearmsforinger foran, E46 cab støtdempertopper bak, Greenstuff klosser foran, Sebring bakre potte og 8.5x17 Breyton Magic med 225/45-17 Falken dekk. Bilen er hvit :?

Chippen har stått i en annen bil før, og der virket den. Denne bilen var Dansk, så det er mulig den har en annen motorstyring enn min. Må ta kontakt med Kellerners for å sjekke dette.

Chippen står i sokkel, så det er "plug and play" å skifte denne.

Du må ta ut batteri + batteriboks for å komme til der hvor hjernen ligger.

I brukergalleriet i menyen til venstre, finner du noen bilder av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...