Gå til innhold

E34 stv Diesel


Gjest tomashoi
 Share

Anbefalte innlegg

anskaffet selv en slik i okt. Og bilen er herlig. Den har rullet nesten 300.000 naa, men paa sist service var det fortsatt ikke noe aa pekke paa. (sitter paa ett tastatur uten ae oe og aa :roll: ) Det som skiller denne fra konkurentene er:

Bra utseende :shock:

Sterk motor :twisted:

Kjoreegenskaper :x

Knapt hoerbar dieselkakkling 8)

I tillegg er den driftsikker, har ikke hoert ett kny fra bilen, selv ikke i -25 grader. Starter straks du roerer noekkelen.

Eneste negative er at km. kommer fort med slik kjoereglede. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket på bilen er faktisk svært varrierende. Det er oppgitt til 1,02 på bykjøring og 0,53 på langkjøring (525tdsa). Min erfaring tilsier noe det samme. Fikk ned forbruket på bykjøring ved å sette giret i 3`a. Om det er lurt med hensyn til levetid vet jeg ikke, men kan ikke tenke meg at det skal kunne skade automatkassen. Kan hende noen andre kan svare på d?

Jeg kjører på 18" hjul, og det negative med bilen er følsomheten for sporing. Måtte gå noen runder for å finne dekk som passet bilen. Good YearF1, Brigdestone Zero, Continental SportContact og Dunlop SP9000 passet absolutt ikke. Du må velge ett dekk som ikke har så bred bane, m.a.o. mere avrundet på hjørnene. Goodyear Ventura og mindre kjente Vredestein RainSport1kan kanskje være gode alternativ? Problemet med de er vell at de ikke er Autofil nok med tanke på utseende?

Tenkte selv å gå for RainSport1 til våren. Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket på bilen er faktisk svært varrierende. Det er oppgitt til 1,02 på bykjøring og 0,53 på langkjøring (525tdsa). Min erfaring tilsier noe det samme. Fikk ned forbruket på bykjøring ved å sette giret i 3`a. Om det er lurt med hensyn til levetid vet jeg ikke, men kan ikke tenke meg at det skal kunne skade automatkassen. Kan hende noen andre kan svare på d?

Å "låse" den i tredje betyr vel egentlig bare at den ikke skal bruke noe høyere enn tredje gir, altså at den vil bruke 1., 2. og 3. gir. Så det burde ikke skade om det ikke går så fort at turtallet blir for høyt...

Jeg kjører på 18" hjul, og det negative med bilen er følsomheten for sporing. Måtte gå noen runder for å finne dekk som passet bilen. Good YearF1, Brigdestone Zero, Continental SportContact og Dunlop SP9000 passet absolutt ikke. Du må velge ett dekk som ikke har så bred bane, m.a.o. mere avrundet på hjørnene. Goodyear Ventura og mindre kjente Vredestein RainSport1kan kanskje være gode alternativ? Problemet med de er vell at de ikke er Autofil nok med tanke på utseende?

Tenkte selv å gå for RainSport1 til våren. Noen med erfaring?

Jeg har ikke erfaring fra 18", men faktisk fra såpass lite som 205/50-16". Som nevnt i en tidligere tråd kjørte jeg først med Falken på alle fire hjul på 320iAen, og hadde trøbbel med sporing på visse veier selv med såpass normale hjul. Etter en stund fikk det ene dekket seg en bule på siden (fortauskant?), og av den grunn valgte jeg å bytte ut to av dekkene.

Valget fallt på Nokian NRV i samme dimensjon (selv om bilen egentlig skulle hatt 205/55 på 16"). Disse ble satt på forhjulene, og *alle* tegn til sporing forsvant umiddelbart. Det var dekk med hastighetsgrense (245km/t), men de var ganske godt rundet på kantene, i motsetning til Falken-dekkene som var ganske flate.

Nokian-dekkene var forøvrig skikkelig bra på vått føre. Med de foran og relativt slitte Falken bak var det ikke så mye som skulle til før bakenden kom ut på vått føre, selv med en automatgirt 320i.. Gøy! :twisted:

Det mest negative med Nokian-dekkene var nok utseendet fra siden, når de satt på bilen. Det ser litt kjipt ut med runde kanter. Tviler også litt på at de når *helt* opp i toppen på tørr vei, men de fungerte bra til mitt bruk. Jeg ba egentlig om dekk med lavt støynivå, men jeg kan ikke si at jeg la merke til noe redusert støy i forhold til Falken.

De to til venstre er Nokian, de til høyre er Falken:

Imag0002.jpg

Imag0003.jpg

Kult mønster, men kjipe kanter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene, ble faktisk anbefalt Nokian, men det var NRZ tror jeg. Dimensjon er, og vil sannsynlig fortsatt bli, 235/40-18 framme og 265 bak.

Automat: Noen fortalte meg at aa starte hardt i f.eks 2ndre, og shalte til f.eks DRIVE under paadriv, ville kunne oedelegge kassen. Han sa at oljetrykket ble saa hoeyt at kassen ville kunne ta skade av det. Noen som kjenner til ett slikt problem? Tenkte jeg ikke skulle proeve det da :wink: Og om saa er tilfelle, kunne andre herved bli advart mot den samme faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig sikker på at når jeg satte min automat i 2. eller 3., så låste den ikke der. Tror giret den stod i betydde max, men at den også brukte lavere gir, altså starta i 1.

Med snøprogrammet starter den i 2. gir. Så helt fælt for kassen kan det jo ikke være når den faktisk har en slik funksjon innebygget. Men det er klart, den slurer jo mye mer når den kjøres slik. Det sliter nok ekstra.

Menmen, kanskje jeg bør holde kjeft om automatkasser også. Har tatt knekken på to stykker. :shock::bounce::stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at automaten tar av 1ste selv om den står i 3 på automaten. Men han som nevnte dette mente at kassen ikke tålte trykket ved shalting i høyt pådriv. Har tenkt litt på dette, og kan ikke se noen grunn til at det skal ødelegge kassen. :?

Nevnte kar var også amcar-mann, og det kan jo også være en årsak til dårlig erfaring med automatkasser. Mulig hans bil låser i aktuelt gir, og på god automat-amerikansk vis shalter som hesten sparker. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...