Gå til innhold

Bremsevæske


beff
 Share

Anbefalte innlegg

Har mistanke om at det kanskje lekker litt i bremsesystemet mitt. Kjøpte bilen i november og har da siden november måttet fylle på to ganger. Noen som har vært borti dette før så jeg slipper å leite meg ihel etter en liten lekkasje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 6 stk. bremseslanger som kan ha sprukket (2 foran og 4 bak).

Det er minst like mange rør som det kan ha rustet hull i.

I tillegg har du kalipperene og hovedsylinderen som kan begynne å lekke (dårlige pakninger).

Uansett så bør du ikke kjøre noe særlig med bilen før du har funnet lekkasjen, kanskje du mister all bremsekraft en dag..

Eneste måten å finne ut av det på er nok å ta seg en tur under bilen og se over hele bremsesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at det ikke er i selve slangene eller røra at feilen ligger. Sprekker slangere eller røra mister du bremsekraften ganske kjapt, og all bremse væska vil fort forsvinne.

Jeg ville ha sjekket alle alle skjøter mellom rør og slanger, og sjekka caliperene, kanskje de trenger en liten overhaling. Men sjekk etter fukt rundt alle skjøter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at det ikke er i selve slangene eller røra at feilen ligger. Sprekker slangere eller røra mister du bremsekraften ganske kjapt, og all bremse væska vil fort forsvinne.

Når en slange eller et rør begynner å bli så dårlig at det lekker, vil det jo først begynne med å lekke når det står under trykk (ved bremsing). Du trenger ikke miste all bremsekraft av den grunn, det kommer jo an på hvor stor "sprekken" er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ved hjulan, (på felgan,dekkan) der kan du se vis det er kommet bremsevæske, hadde en slik feil i sommer, en bremsesylinder var gåen! lekket jo som en "sil"

Fylte på 1 gang i uka, men skaden din høres ikke så ille ut, siden du kun har fylt på 2 ganger siden november, men garantert at d lekker, etter at jeg fixa min feil, har den så vidt rørt seg (bremsevæska) , 7mnd siden skaden ble reparert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en slange eller et rør begynner å bli så dårlig at det lekker, vil det jo først begynne med å lekke når det står under trykk (ved bremsing). Du trenger ikke miste all bremsekraft av den grunn, det kommer jo an på hvor stor "sprekken" er.

Det er ganske stort trykk i bremse systemet når du trykker på pedalen, det er derfor det brukes armerte slanger. Sprekker slangel / røra vil det stå en stråle med bremsevæske ut og du mister bremsene ganske fort.

Har aldri sett en lange med en så liten sperkk at det bare drypper eller lekker litt. På grunn av trykket i systemet blir en sprekk i slanger som regel så stor at den er lett å se, og den vil lekke konstant, samme gjelder røra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at enten så er røra/slangene helt tette eller så står spruten med bremseveske når du trykker på pedalen. Det finnes altså ingen mellomting?

Hvis en sjøt lekker da, vil ikke spruten med bremseveske stå ut her også?

Eller går det an at det er litt mindre lekkasje her?

Jeg er ikke helt med på den tankegangen din :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det e mindre sansynelig at det står en stråle ut av en skjøt pga at skjøten er skrudd sammen, og som regel strammet til. Skal det lekke her så må kobber pakningen være dårlig, eller det er kommet drit i paknings området etter en rep, og da vil bremsevæsken sildre pent ut når du trykker på pedalen. Kan selvfølgelig ha skjøter uten kobber pakning, men da er også skjøten skrudd sammen og det skal mye til at det står en stråle ut, det vil sildre pent og bli fuktig ved skjøten. Og skjøtene vil stort sett lekke under press.

Hvis du tar å lager en bitte lite hull i en slange å pumper på pedalen, så vil det begynne med en stråle ut, så vil slangen sprekke mer ganske kjapt. Det er mange kilo trykk i et bremse system så det er krefter ute å går her

I en skjøt vi gjenngene i koblingen også fungere som en pakning, men en som sjelden blir tett, derfor vil det sildre hvis ikke hoved pakningen er tett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i ferd med å overhale bremsene på Compacten min for tiden. Skal bytte til ventilerte skiver foran, overhalte kalippere, nye stålomspunne slanger og EBC klosser.

Dette bør iallefall holde seg lekkasjefritt i noen år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare ha ventilerte foran, bak klarer jeg meg med standard bremser.

Gav 1500,- for Brembo Max slissa skiver, 800,- for to brukte kalippere, 800,- for EBC klosser foran, ca.1300 for 6 stk. stålomspunne slanger og noen hundrelapper i pakninger.

Skal et verksted gjøre jobben vil det nok koste endel i arbeidspenger i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...