Gå til innhold

Hvordan fjerne turtallsperren i E36?


///M
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøper en chip.

Men... Jeg ville ikke fjerna den helt. Heving er et bedre alternativ. Det har ingen hensikt å dra 2000-3000 rpm mer enn originalt uansett. Der er det ikke effekt igjen, og motoren går lett til helv...

De fleste chipper hever sperra litt, typisk 500 rpm. Det er nok det mest fornuftige. Men vil du plent ha høyere sperre kan du gå et sted de programmerer chipene selv, så kan du velge selv hva den skal være på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann Gr.

Det er en ting jeg ALLTID har lurt på..

Jeg har en 318ti som du veit...95modell E36...denne har ikke turtellersperre...det er ikke import og jeg kan nesten garantere at den ikke har blitt chippa. Jeg har prøvd å dra den temmelig langt så er nesten sikker på at det ikke er noe sperre. 99% sikkert!

Er dette normalt eller hva kan dette være? Kan det være at noen blei levert uten turtellersperre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva rødmerkingen på din skal være, men hvor langt har du prøvd å dra den?

Turtallssperra på Chrysleren min (2-liters firer) er på 6750rpm originalt, mens rødmerkingen starter rett over 6500rpm, så du kan risikere at du må dra en del forbi rødmerkingen før du treffer sperra.

318ti har nok dessuten ganske høy sperre. Min bil med DOHC-motor har sperra på 7250rpm, og 318ti er jo DOHC-motor. De fleste E36er med sekser sperrer jo på 6250rpm, så det er ganske store forskjeller.

Tviler uansett sterkt på at BMW har levert en '95-modell uten turtallssperre, men Frode H. kan kanskje svare bedre på det. Han har jo en slik bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du.

jeg har vel dradd den til 6500 tror jeg værtfall...

tror rødmerkinga starter rett over 6000..og stopper på 7000

dette skal jeg sjekke ut...skriver så fort jeg har testa:)

*vente på at motoren blir varm*

er ikke ofte jeg gidder å dra over 4500...er vel ikke helt bra for

motoren selv om det er en turtallsmaskin:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du.

jeg har vel dradd den til 6500 tror jeg værtfall...

tror rødmerkinga starter rett over 6000..og stopper på 7000

dette skal jeg sjekke ut...skriver så fort jeg har testa:)

*vente på at motoren blir varm*

Frode vet nok hvor sperra skal være, så du kan jo vente og høre om han har noe input å komme med. Ikke kverk motoren iaff.. ;-)

er ikke ofte jeg gidder å dra over 4500...er vel ikke helt bra for

motoren selv om det er en turtallsmaskin:p

Raring... :)

Tror ikke motoren tar så mye skade av turtall så lenge den får bra olje og regelmessig vedlikehold. Det er sjelden jeg er ute og kjører uten å dra motoren til over 6000, men selvfølgelig aldri før den er driftsvarm. Før det drar jeg max 3500-4000, og det kun over korte perioder under giring.

Er jo over 4000 slike motorer er gøy. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke ofte jeg gidder å dra over 4500...er vel ikke helt bra for

motoren selv om det er en turtallsmaskin:p

Raring... :)

Tror ikke motoren tar så mye skade av turtall så lenge den får bra olje og regelmessig vedlikehold. Det er sjelden jeg er ute og kjører uten å dra motoren til over 6000, men selvfølgelig aldri før den er driftsvarm. Før det drar jeg max 3500-4000, og det kun over korte perioder under giring.

Er jo over 4000 slike motorer er gøy. :twisted:

Enig med gr her. Den motoren din over 4500 o/min for at det skal bli morsomt :twisted:

Når det gjelder turtallsperren så er jeg litt usikker når tid den slår inn.

Jeg må iallefall over 6500 o/min på turtelleren. Det er jo 2000 o/min mer enn du Marjusen pleier å dra den til, kan love deg at det er i dette registeret det er morro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...folkens, tror dere ikke at jeg har prøvd å dra den over? Jeg veit jo når motoren er morsom. Er klar over at man må over 4500 før det er artig. Er ikke dermed sagt at jeg gidder å dra den mer enn 3-4000 før jeg girer på normal kjøring. Er du klar over hvor mye bensin du sparer på dette?? Jeg tror nok ikke det re farlig for motoren at den blir dradd over 4500, men drar du den til turtellersperra hver gang så sliter det sikkert på girkasse osv...jeg trodde da dere skjønte at jeg har prøvd bilen, jeg er jo tross alt bare 21 år!!

Jeg har jo effektpotte og kon filter, om jeg da drar den veldig mye over 3500 så låter det som om jeg kjører i 200 og det er litt flaut...jeg skal ikke ha noe rånå stempel på meg!

er ikke ofte jeg gidder å dra over 4500...er vel ikke helt bra for

motoren selv om det er en turtallsmaskin:p

Raring... :)

Tror ikke motoren tar så mye skade av turtall så lenge den får bra olje og regelmessig vedlikehold. Det er sjelden jeg er ute og kjører uten å dra motoren til over 6000, men selvfølgelig aldri før den er driftsvarm. Før det drar jeg max 3500-4000, og det kun over korte perioder under giring.

Er jo over 4000 slike motorer er gøy. :twisted:

Enig med gr her. Den motoren din over 4500 o/min for at det skal bli morsomt :twisted:

Når det gjelder turtallsperren så er jeg litt usikker når tid den slår inn.

Jeg må iallefall over 6500 o/min på turtelleren. Det er jo 2000 o/min mer enn du Marjusen pleier å dra den til, kan love deg at det er i dette registeret det er morro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...