Gå til innhold

Heftelser på BruktBil


 Share

Anbefalte innlegg

Hei, igjen!

Jeg lurte på noe jeg har kjøpt meg en BIL med en Heftelse på

53000 KR!

hvordan skal jeg gå frem til selgere med denne saken?

http://www3.brreg.no/oppslag/losore/mot ... 44&embnr=0

Skal jeg si at han skal få 53000KR mindre når jeg henter bilen enn det prisen på bilen er så han kan tilbake betale den heftelsen og da kan han få resten av pengene eller? noen forslag?

Detter er en privat person jeg har kjøpt bil ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge du ikke har betalt ennå så er det jo ikke noe problem. Jeg regner med du heller ikke har skrevet kontrakt og salgsmelding.

Beløpet på 53 000,- som du fant i Brønnøysundregisteret er det beløpet som ble lånt opprinnelig - det beløpet vil stå til alt er betalt - så det kan være f.eks. bare 1 000,- som er igjen av heftelsen. Dette finner du ved å kontakte låneinstitusjonen.

Dersom du velger å kjøpe (=betale) for bilen før du har skriftlig bekreftelse på at heftelsen er lik null, så for all del ikke gi han alle pengene så han sørger for å slette gjelden! Da er ditt forslag til løsning langt bedre, men husk at du må finne ut hvor stor heftelsen er pr idag så du trekker fra tilstrekkelig beløp. IKKE stol på det selgeren evt. måtte si om hvor mye som gjenstår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en viss fare med disse heftelsene, men jeg har både solgt og kjøpt bil med heftelse. Da jeg solgte bilen med heftelsen hadde vi faktisk ingenting i kontrakten om det engang, men så fort jeg hadde fått pengene betalte jeg naturligvis ned resten av lånet og heftelsen ble slettet. Som regel er det slik det foregår.

Chrysleren kjøpte jeg med heftelse, og selgeren (en bilbutikk) skrev "Garantert heftelsesfri" i kontrakten. Det funker jo så lenge fyren du kjøper av ikke er totalt raka fant uten eiendeler...

Den sikreste måten jeg kommer på må uansett være følgende:

1. Finn ut hvor mye som er igjen av heftelsene.

2. Skaff kontonummer og betalingsinfo for å innbetale resten av selgers lån.

3. Skriv kontrakt.

4. Gå i banken sammen og del kjøpesummen i to. Den ene delen er da det som fortsatt er utestående på lånet og den andre er resten.

5. Overfør utestående heftelse til finansieringsselskapet på oppgitt konto med kjøpers betalingsinfo.

6. Overfør resten til kjøpers konto.

7. Få nøklene og kjør lykkelig avgårde i heftelsesfri bil (regn med noen dager før heftelsen er slettet fra alle registre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...