Gå til innhold

Plexiglass og basskasser


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

1. Hvor får man tak i plexiglass?

2. Kan man skjære og borre i plexiglass selv? (skjære med f.eks stikksag)

3. Er det dyre greier?

4. Er det stor forskjell på MDF og sponplater i en basskasse?

5. Hvor får man eventuelt tak i MDF?

6. Kan man sage i det selv? (har hørt at det er sinnsykt hardt)

7. Pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Prøv denne: http://www.gulesider.no/gsi/search.do?firma=plexiglass+Stavanger&sort=1&mode=&linje=1&drill=&tel=&spraak=1&navSort=1 :wink:

2. Ja. Stikksag har jeg ikke prøvd, men har prøvd båndsag, samt borret med bormaskin. Mulig baufil er bedre enn stikksag. Dette vet de der du kjøper.

3. Har ikke peiling. Den ene gangen jeg brukte dette så var det avkapp jeg fikk på jobben.

4. Det kommer an på hvem du spør. Jeg er tonedøv, og hører knapt forskjell på C-dur og flydur, så jeg hører neppe store forskjellen... En proff bilstereobygger vil sikkert si at det er himmelvid forskjell. MDF skal ihvertfall være bedre.

5. Bilstereosjapper har ikke slikt de da? Evt. Byggern eller andre byggkjeder? Rett ved her jeg bor er det en møbelfabrikk som produserer bl.a. kontormøbler, jeg vet det er flere herfra som har kjøpt både MDF og sponplater derfra, så er det noe sånt i nærheten så er det en mulighet - men nede i sørvestre del av landet vårt tenker dere vel bare olje! :bom

6. Ja. Det er hardt, og du knekker kanskje noen blad, men det er fullt mulig med stikksag. Også her gjelder regelen, spør der du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

///M, neida, jeg vet langt i fra alt. Man kommer bare langt med logikk. :wink:

Erik, Tenkte ikke på at en ting som plexiglass kunne stå oppført på gulesider.no... :shock:

Takk ihvertfall. Var visst "litt" å velge mellom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på priser hos Pilkington.

Ferdigskåret 4mm akryl 399,-/m²

Ferdigskåret 4mm polykarbonade 799,-/m²

Ferdigskåret 6mm akryl 594,-/m²

Ferdigskåret 6mm polykarbonade 1095,-/m²

Dette er eks. mva., og skjæres altså opp på mål.

Men hun sa at det blir utrolig fort ripete. Det var mer enn jeg visste.

MDF var det visst verre å få tak i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Stoor forksjell på mdf og spon ja

mdf er ett mye dødere stoff

du kan skjære i plexi selv ja...

burde vel bruke diamant og ripe for så å knekke

plexi er jo glass og plastikk og om du skjærer i det så smelter det og blir veldig stygt.

Lønner seg og kjøpe ferdig kutta

når det gjelder mdf så skaffer montèr dette:

og når det gjelder skjæring av mdf så er dette IKKE noe problem.

Hvor har dere hørt at dette er hardt?? det er jo kjempe myykt. Du kan faktisk skjære i det med tappettkniv.

Men som sagt, du burde ikke vurdere spon opp mot mdf!!!

du burde bruke 19mm mdf og lime masse og så bruker du silikon. Til slutt lakker du hele kassa med slik lakk du lakker dører med. Da blir den heelt tett:)

Noe mer du trenger tips om? bare å spør i vei. Jeg har laget hundre og snørr og førti basskasser og driver på mitt andre bilstereo prosjekt i bilen.

marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut Marjusen. Var byggefirmaet jeg ringte til som anbefalte å kjøpe det ferdig oppskåret. Men såvidt jeg har skjønt er det lignende stoff som de tynne platene man bruker i yttertaket på hus, og det er det jo bare å skjære i (de er tynne da). Eneste problemet er at platene er svære og uhåndterlige.

Hva slags lim bør man bruke?

Må MDF-kasser dempes innvendig? Hva slags dempemateriale bør brukes?

31-605_l.jpg

Eller:

31-604_l.jpg

Tror jeg kommer til å gå for bassrefleks av den enkle grunn at forsterkeren jeg skal bruke er litt i minste laget. Desverre betyr jo det enda større kasse, men forskjellene var ikke så store. Subben jeg har skal ha 36 til 42 liter lukket kasse og 42 til 48 liter porta kasse. Er det kritisk å lage kassen mindre enn anbefalt?

Bagasjerommet mitt er ikke så fælt stort, irriterende om jeg må hive ut subben hver gang man skal på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et spørsmål til...

Har fått høre at subben bør peke bakover, altså elementet utover. Er det noen måte å beskytte elementet samtidig som det ser pent ut? Tenker da type plexiglass foran på en eller annen måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Gr. :)

Mulig det er samma typen som man bruker på tak.

Sant at dem er veldig store ja. Så dem er ganske uhåndterlige! Men det går ganske bra. Jeg brukte bare noen bruskasse som jeg la under. Det beste du kan bruke er vanlig stikk sag med fint blad. Er du avhengig av å skjære rett (om du skal lage basskasse feks) så er sirkel sag veldig fint å bruke, men er du flink med stikksag går det også.

Du bruker hetl vanlig trelim. Må bare huske at du skal ha slik som tåler kulde. Tror limet mitt skal tåle ned til .40 jeg. Tåler sikkert enda mer også:)

Angående hvilken vei basselementet skal stå kommer helt ann på bil osv.

Jeg hadde en audi 80. Da fant jeg ut at elementet burde peker mot seteryggen. Nå kjører jeg som du veit compact hvor det er åpent bagasjerom. Da lønner det seg at elementet peker bakover, eller slik jeg valgte, OPPOVER!

Når det gjelder å beskytte elementet så blir vel det litt verre om den skal peke bakover. Plexi kan jo gå, men da tror jeg bassen kan bli kvelt litt.

Men er mulig det ikke blir noe problem eller.

Du må dempe kassen ja. Ikke bruk matter, men bruk dempeull!! Ser egentlig ut som vanlig bomull, men det er litt fastere og demper!!

Noe jeg glemte da??

Bare spør i vei;)

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget, Marjusen! Setter pris på det. :)

Fikk tak i 19mm MDF-plate på Coop Obs Bygg, den er type 2.50 lang og 0.6 bred. Fant ut at det kunne være en grei størrelse, for jeg har 0.8 hull fra bagasjerommet til baksetet. Men var et h.. å kjøre med. Stakkars bagasjelokket mitt... :( Skulle lånt Voyageren hjemmehjemme, men er litt langt..

Er det spraylim som er trikset for dempematerialet?

Regner med å bruke stikksag til det meste. Går sikkert greit det.

Hvordan får du lyden inn i kupéen på compacten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke hattehylle helt ut lenger.

men nå bruker jeg tidsforsinkelse så da er det uansett ikke noe problem.

da flytter jeg subben fram...og alt under 200hz veit du ikke hvor kommer fra uansett...hehe

jeg brukte ingenting for å feste dempeullen...bare reiv det fra hverandre og pakka sammen igjen og reiv og pakka sammen til den blei dandert bra..så bare stapper du inn:)

platene er store ja...hehe...kjørte på henger jeg..men jeg skulle ha 3 plater da...måtte bygge om heele bagasjen:)

Har ikke plass til en rimi påsa baki der engan

marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i Stavangerområdet gr, ville jeg komtaktet Crismaplastic. de holder til ved parabolhuset eller noe slikt ved sentralsykehuset. Der kan de gjøre de rareste ting med plexi. Bare si hvordan du vil ha det, så fixer de. Skal du ha det rimelig, sier du bare at de kan ta den tiden de trenger. Be dem ta det innimellom. Vi bruker dise folka. Greie karer.

Du trenger ikke bruke demping i kassen. Demping er egentlig bare til for å lure elementet til å tro at det står i en mindre kasse enn det den egentlig gjør. Drit i demping og lag en optimal kasse heller.

19mm er i grenselandet for at det blir for tynt. Skulle heller brukt 22mm. Men du kan lime sammen to plater til fronten (platen som elementet sitter i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i Stavangerområdet gr, ville jeg komtaktet Crismaplastic. de holder til ved parabolhuset eller noe slikt ved sentralsykehuset. Der kan de gjøre de rareste ting med plexi. Bare si hvordan du vil ha det, så fixer de. Skal du ha det rimelig, sier du bare at de kan ta den tiden de trenger. Be dem ta det innimellom. Vi bruker dise folka. Greie karer.

Ah, høres bra ut. Jeg bor 3 min fra sykehuset (mot sentrum), så det passer bra.

Du trenger ikke bruke demping i kassen. Demping er egentlig bare til for å lure elementet til å tro at det står i en mindre kasse enn det den egentlig gjør. Drit i demping og lag en optimal kasse heller.

Lure elementet til å tro at det står i en mindre kasse? Større du mener? Kommer nok uansett til å bygge innenfor det oppgitte. Satser på bassrefleks, så da blir det 42-48 liter.

19mm er i grenselandet for at det blir for tynt. Skulle heller brukt 22mm. Men du kan lime sammen to plater til fronten (platen som elementet sitter i).

Jøss... Såpass. Synes den på 19mm virker rimelig solid (shit så kompakte og tunge de platene er), og det virker som Marjusen har gode erfaringer med 19mm. Men med mindre jeg gjør noe feil så har jeg litt plate å gå på, så jeg skal se om jeg ikke får tegna på en ekstra innerplate også.

Er uansett ikke noe proffbygge denne gangen. Billig sub og billig forsterker, så det er litt eksperimentelt. Det må jo uansett bli bedre enn det som er i bilen nå...

Sitter for øyeblikket og funderer på hvordan jeg skal få til god kasse med skrådde vegger. Mye vanskeligere å beregne og å sage til. Rette vegger er jo en drøm i forhold...

Så forresten M3 GT'n på motorveien i dag. På prøveskilt. Så bra ut den. :) Vet du om han er klubbmedlem? Alltid gøy med litt sjeldne biler på treff (og klubbkvelder). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bruke demping i kassen. Demping er egentlig bare til for å lure elementet til å tro at det står i en mindre kasse enn det den egentlig gjør. Drit i demping og lag en optimal kasse heller.

Det lønner seg å dempe uansett spør du meg. Da får du mye finere og rundere bass. Slipper du trebasslignene lyder!

19mm er i grenselandet for at det blir for tynt. Skulle heller brukt 22mm. Men du kan lime sammen to plater til fronten (platen som elementet sitter i).

19mm har da funka heelt fint for meg. Jeg har ikke stiva av basskassen min i det hele tatt.

Fint om du begrunner hvorfor i alle dager han skal bruke 22mm i stede for 19mm! det er 3mm forskjell, noe som er helt umerkbart! Det er til og med mange som bygger basskasser med 12mm mdf uten å stive som funker helt fint!

Gr: Hadde jeg vært deg så hadde jeg værtfall brukt dempeull! Jeg hadde gått for 19mm mdf uten å stive av. Husk at du må regne med magneten til elementet når du skal regne ut kassevolumet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...