Gå til innhold

Båtmesse i Stavanger 26.-28. mars


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Ta deg en helg og få det gjort. Alt blir så mye bedre når man får slike ting av samvittigheten. Hater å ha ting som ligger og spiser meg opp innenfra... Er så fantastisk følelse når man føler man har kontrollen på *alt*. :P

Hva slags snekke er det? Tenker ikke merke, mer topp/åpen, motor, alder, lengde... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en helg og få det gjort. Alt blir så mye bedre når man får slike ting av samvittigheten. Hater å ha ting som ligger og spiser meg opp innenfra... Er så fantastisk følelse når man føler man har kontrollen på *alt*. :P

Hva slags snekke er det? Tenker ikke merke, mer topp/åpen, motor, alder, lengde... :)

Helt enig med deg gr, kunne fått gjort mye på en helg.

Hadde håpet på å fått gjort siste rest i fjor, men båten ligger hos foreldrene mine ca.6 mil herfra så det ble aldri prioritert.

I år er jeg singel, så da er alt så mye enklere :)

Det er forøvrig en gammel Bjoasnekke på 22 fot, 1977 mod.

10hk Sabb tøff tøff motor og full pakke..

Slik ser den ut:

110_1030_IMG.sized.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Kan vel få noen koselige turer i en slik. :)

Disponerte en 21-fots snekke fra 1926 da vi hadde hytte på Hidra (utenfor Flekkefjord). 5hk og 1 sylinder. Kun en rad med vinduer, slik at den var helt åpen når kalesjen var av. Tøffe rundt i den var fantastisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen fine turer med båten den sommeren jeg kjøpte den.

Det er ikke alltid det dyreste og flotteste som gir mest gleder..

Får se hvor lenge jeg beholder den. Til mitt bruk hadde nok en liten skjærgårdsjeep vært litt mere egnet.

Var det oppfyringsmotor i den snekka fra 1926?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en oppfyringsmotor? :)

Den måtte iallefall sveives i gang, og reversen mener jeg var en spak som vrei rundt propellbladene.

Hadde den bare som en turbåt, gjerne hvis vi var litt folk. Hadde to småbåter utenom, en liten skjærgårdsjeep og en åpen 15-foters anti-planende drit. Skjærgårdsjeepen var min, og 34 knop holdt til det meste. Den andre var det verre med - den hadde vi 9.9-hester på, og på full gass stod den rett opp. Så *ingenting* fremover. Gikk seg litt til når man var flere folk i båten, og de satte seg foran.. :D

Savner å ha båt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en oppfyringsmotor?

Det er en gammeldags dieselmotor. Mener det er noe styr med en glødeplugg som må varmes opp når den skal startes (ikke elektrisk), derav "oppfyring", men er ikke helt sikker.

Min far hadde en slik motor i en gammel tresnekke tidligere. Herlig lyd i de motorene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en oppfyringsmotor?

Det er en gammeldags dieselmotor. Mener det er noe styr med en glødeplugg som må varmes opp når den skal startes (ikke elektrisk), derav "oppfyring", men er ikke helt sikker.

En kollega har hele 3 veterantraktorer av merket Lanz, og han har fortalt meg om den største utgaven (mye større enn hans største modell). Den har litt over 10 liter slagvolum på én sylinder! Og der må man varme opp noe (glødepluggen?) med blåselampe før man starter... Sikkert det samme systemet som du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut til å være noe i samme gaten ja.

Far min er glad i gamle motorer og har bl.a en slik stående hjemme:

nidaros_1669.jpg

Her går veiv og veivstaken i friluft og stempelet kommer 10-15 cm. ut av sylinderen når motoren sviver. Legg også merke til "svinghjulene" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...