Gå til innhold

Risting i bilen


Si|verFox
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 520i 24v E34 som nå er rullet 256000. Strøken bil, men har den siste mnd begynt å riste litt i bilen når jeg bremser. Men det forsvinner like fort som det kommer. ristinga oppstår også når jeg ligger i ett jevnt turtall. Hva kan det komme av? Bremseskivene er ikke skjeve, å ikke felgene heller.

Nå da jeg satt på sommerfelgene merket jeg også at bilen hadde en tendens til å vandre litt fra side til side sånn av og til når jeg kjører. At den plutselig kan legge seg til venstre vis jeg slipper rattet, og når jeg prøver å svinge til høyre, går det en liten stund før den så legger seg til til høyre. Hva kan være årsaken til dette? :roll::?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt den med de sommerfelgene/dekkene før? Kan være innpresset er for lavt, slik at felgene stikker langt ut. Da begynner den fort å dra til sidene. Spissingen kan sikkert også være feil.

Risting under nedbremsing er som regel alltid skjeve bremseskiver, men jeg hadde nok forsøkt å få felgene balansert først også.

Ellers bør du kjenne etter om det er slark i foringer rundt forbi. Riv og slit litt i hjulene når bilen står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel også si at risting ved brems er skjeve skiver, men rister det i rattet eller i bilen???

Hvor brede er dekkene? brede dekk kan jo han en tendens til å spore litt på dårlige veier.

Men hvis det tar tid før bilen reagerer når du svinger.... har du sjekket at hjulene reagerer med en gang du svinger. Kan jo være slark i diverse ledd, styre snekke eller lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivene er målt med instrument hos forhandler. Dekkene er sjekket lufttrykk på igår, og felgene er ikke skeiv, fordi jeg har akkurat fått balansert de. Dessuten var det ikke det jo ikke slik før jeg la om til vinterdekk ifjor. Kanskje styresnekka som holder er slark i? god idè inku. Skal sjekke om det er slark i foringene. Dekkene er 235/40-17 foran å bak 255/40-17 bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var den slik før du fikk hjulene balansert på ny, eller gjorde du det før du la om til vinterdekk? Jeg fikk mine balansert en gang, og skjønte ikke bæret av hva som feila bilen. Da viste det seg at de hadde balansert seriøst feil. Det er jeg absolutt ikke alene om å oppleve.

Uansett.. prøvd å slenge på vinterdekkene igjen? Tipper sporingen forsvinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. det stemmer det.. sporinga kom etter jeg puttet på sommerfelgene... humm.. skder jo ikke å få balansert dem på nytt... kan jo hende det er ett lodd som er falt av under lagring eller .no

Sporingen er helt sikkert på grunn av de brede dekkene. Mer luft fører til at de blir litt rundere på midten, så det kan hjelpe. Selv byttet jeg fra Falken til Nokian. Da forsvant hele sporingen på min bil (Nokian-dekkene hadde rundere kanter).

hvorfor får jeg ikke lastet opp bilde på profilen min.. den er under 10kb.. funker ikke..

Rart. Har du riktig format på bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...