Gå til innhold

Defekte tåkelys


Sperre
 Share

Anbefalte innlegg

Ville bare lage en post på dette for å se om noen har opplevd noe av det samme.

Har tåkelys på bilen men de virker ikke, sikringen i sikringsboksen er hel og fin, pærene i tåkelysene ser ut til å være hele og ledningen er der de skal være og de lyser ikke ? Hva kan være galt ? Litt kjedlig å ha tåkelys som ikke fungerer uansett om det er ulovlig å kjøre med ;)

Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket bryteren?

Og, det er ikke forbudt å kjøre med grøftlys (regner med at det var det du mente), men det er ikke tilatt å kombinere de med annet enn parklysene. I tilegg skal man ha tilstrekkelig lys i mørket, og da strekker ikke grøflysa til og eliminerer slik seg selv som valg etter mørkets frambrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids måle spenningen rundt forbi, begynne i sokkelen og fortsette innover dersom det ikke er lys der, men bryteren høres sannsynlig ut siden ingen av de funker. I tillegg kan du forsøke å teste med en annen sikring også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine er det problemer med kontakten som sitter bak på dekselet på lyktene. Se om den sitter ordentelig i. Sleit lenge før jeg fant feilen selv.

Btw. jeg blei stoppa forrige lørdag i kontroll. der fikk jeg beskjed om at kurva tåkelys ikke var lov og kjøre med. Synes nå det var litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw. jeg blei stoppa forrige lørdag i kontroll. der fikk jeg beskjed om at kurva tåkelys ikke var lov og kjøre med. Synes nå det var litt merkelig.

Dersom det var etter mørkets frembrudd og/eller i kombinasjon med nærlys så er det ulovlig, men i fullt dagslys så har du lov å bruke de som kjørelys sammen med parklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med skoddelys er jo at de lyser i alle retninger, i motsetning til nærlys som lyser mot høyre. Møtende trafikk vil derfor oppfatte skoddelysa som skarpere, selv om de gjør en dårlig jobb med å lyse opp landskapet foran bilen.

Har lest en plass at disse lysene har en helt spesifikk funksjon. Husker ikke helt 100%, men tror det har noe med tåke å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal lyse lavt, noe som er greit dersom det er tett tåke, eller tett snødrev, men de lyser kortere enn nærlys, så farten må avpasses deretter. Det er ikke lov å bruke sammen med nær/fjernlys, men det kan være greit på ekstremt svingete veier. Å bruke de i klarvær sammen med nær/fjernlys har ingne hensikt, da de lyser opp et område på asfalten veldig nær bilen, noe som gjør at blikket uvilkårlig trkkes mye nærmere bilen enn man skal ha blikket. Det lille av grøfta som lyses opp kan mange kanskje synes er kjekt, men man rekker ikke å reagere på noe så nær bilen allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo populært kalt grøftelys, og fungerer veldig bra til å lyse opp vegmerkingen (gule og hvite striper) for å holde seg på veien, men fungerer ikke til annet enn veldig lav hastighet i veldig tett tåke. Da kan de uansett fungere bra. Har hørt om folk som har måttet gå ved siden av bilen med lommelykt for å klare å komme seg noen vei. Da kan grøftelys fungere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...