Gå til innhold

Senkefjærer


Leonard
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ga rundt 7000 for settet mitt. Det var med god rabatt, men skulle vel være mulig å få det ned mot det iallefall. Kan ikke si annet enn at understellet er fantastisk. Har kjørt 6000km med det nå over dårlige fjellveier, brostein i Bergen, på bane mm. og har tilgode å subbe. Selv over filefjell med bilen full av baggasje og to passasjerer gikk det fint.

Må\burde jeg kjøpe nye dempere hvis jeg senker bilen 50/30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må\burde jeg kjøpe nye dempere hvis jeg senker bilen 50/30?

Må og må... Dersom du bytter til kortere fjærer er ikke vanlige dempere istand til å håndtere den endrede frekvensen de får (kortere og hyppigere slag). Dette vil føre til at de kan overopphette med påfølgende miste av demping, evt. ryker de helt ganske fort. Ved kjøp av sett med fjærer og dempere type Eibach Sport System, KW System2, H&R Cup osv. vil du få dempere som passer fjærene perfekt, eller iallefall mye mer optimalt. Dersom man er på et budsjett, kjøper man fjærer nå og dempere når de man har ryker evt. får mere penger. Da vil man i alle fall merke en KJEMPESTOR forandring til det bedre.

Men jeg ville, dersom penger er tilstede, kjøpt et komplett sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet nå i vår, dvs mars/april. Da var det 3 uker bestillingstid på sett med fjærer/dempere (Sport System): Men de hadde fjærene på lager (dvs. Sport Line). Du kan jo dersom du vil ha det litt billigere kjøpe Sport Line fjærer med Bilstein Sprint dempere. Jeg kjøpte hele settet for da var jeg garantert å få dempere som passet 100% til fjærkarakteristikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det virker lurt å byttet dempere i samme sleng.... Problemet er bare at pengene ikke strekker helt til.

Jeg har hørt at det skal vær lett å bytte fjærene bake...

Men hvordan er det med å bytte fjærene framme? Det skal vist vær endel skrua å få løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spart opp penger til dempere fremme. Det er ikke skruene der som er problemet, men å klemme sammen fjærene slik at du får på fjærbeinslageret på toppen. Vi var to stykker med en kvalitetspresse for å få sammen dritten. Dersom du da må bytte demperene etter noen måneder kan det fort bli dyrt dersom du må få noen til å gjøre jobben for deg.

Fjærene bak er det bare til å dra ut med hendene dersom du løsner demperen fra bærearmen. Tar 10 minutter å bytte fjører bak fra du starter til du er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk iallefall på at alle foringer bør være i toppstand før du senker. Dette har veldig mye å si for komfort og sporing. Dette er ikke bare for senking, men spesielt da. generelt bør man heller tenke på sånne ting med bilen før man begynner med GT-lepper, øyelokk, lexuslykter, angeleyes, stereo og alt det andre som folk svir av penger på. På banekjøringen til BMWCCN på Voss var det en 320 som holt på å kjøre av veien hver runde pga. demperene var blåst. Med litt penger på dempere istedenfor den fete bassen han hadde montert, hadde sikkert bilen vært mye triveligere å kjøre.

Komplette senkesett får du fra rundt 5000kr (Apex) opp mot 25000kr (Bilstein PSS9 og Øhlins). Mitt koster som sagt rundt 8000kr i listepris (Eibach). NB! Hold deg unna Koni. Demperene er greie men de ryker fortere enn f***. De har livstidsgaranti men det er ikke akkurat gøy å bytte dempere en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplette senkesett får du fra rundt 5000kr (Apex) opp mot 25000kr (Bilstein PSS9 og Øhlins). Mitt koster som sagt rundt 8000kr i listepris (Eibach). NB! Hold deg unna Koni. Demperene er greie men de ryker fortere enn f***. De har livstidsgaranti men det er ikke akkurat gøy å bytte dempere en gang i året.

PSS9 er ikke de høyde justerbar? Har det noe for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSS9 er judsterbart for høyde, kompresjon- og returdemping. Dersom du har egen tekniker evt. vanvittig god peiling på understell samt hva gjør hva og hvorfor, og kjører MYE på bane er dette noe av det beste som finnes. Gutta i BMWCCN som kjører på Nürburgring velger av og til dette for å kunne finjustere understellet sammen med teknikere.

Til vanlig bruk har Bilstein akkurat komt med B10 Power Kit 60/40 til en kjempepris på rundt 3000 i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...