Gå til innhold

tikkelyder


hypolisot
 Share

Anbefalte innlegg

har en tikkelyd i bilen som eg har vert litt nervøs for, men sjekka under bilen i dag og fant ut at to plater/rør som ligger rundt rørene som går til katalysatoren er rusta og ligger helt løst. Går ut i fra det er det som har laga tikkelyden, men har de platene/rørene noen misjon? Hvorfor beskytter de rørene?

Når eg først er i gang så har eg fått to merkelige "klikke" lyder som kommer av og til når motoren går på tomgang, virker som om de kommer med faste mellomrom , hva kan det vere?

Så til slutt så har eg fått litt mer støy i kupeen etter at eg monterte anlegg i bilen. Når det blåser virker det som om vinden kommer rett inn i bilen en plass og lager litt bråk (høy suselyd). Noe eg ikkje burde fjerna? (vet at dette er ett idiotisk spørsmål som skal litt til og ha vert borti men er verdt ett forsøk :P)

er en 1991 mod 520i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut i fra det er det som har laga tikkelyden, men har de platene/rørene noen misjon? Hvorfor beskytter de rørene?

De platene er varmesjold, de er der for å beskytte resten av bilen mot varmen fra eksosen.

Når eg først er i gang så har eg fått to merkelige "klikke" lyder som kommer av og til når motoren går på tomgang, virker som om de kommer med faste mellomrom , hva kan det vere?

Hvis de er fra motoren, så er det mest sansynlig ventilløfterene som er slitt.

Så til slutt så har eg fått litt mer støy i kupeen etter at eg monterte anlegg i bilen. Når det blåser virker det som om vinden kommer rett inn i bilen en plass og lager litt bråk (høy suselyd). Noe eg ikkje burde fjerna? (vet at dette er ett idiotisk spørsmål som skal litt til og ha vert borti men er verdt ett forsøk :P)

Har vært borti noe liknende på en ny bil, men hverken jeg eller 4-5 turer til BMW verkstedet hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg først er i gang så har eg fått to merkelige "klikke" lyder som kommer av og til når motoren går på tomgang, virker som om de kommer med faste mellomrom , hva kan det vere?

Kommer disse "klikke" lydene fra motorn da?? Ellers ville jeg ha sagt at det kan være magnetventilen som ligger på torpedoveggen. Det har i hvertfall jeg erfart på E36 men vet ikke om det er likedan på din bil......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som de kommer i fra dashen en plass, rundt under instrumentene eller noe så kan jo vere det, hvilken funksjon har magnetventilen?

Er litt vanskelig og lokalisere denne suselyden, men kom på at eg fjerna isolasjonen rundt de gamle orginalhøytalerene. mulig det er defra lyden kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som de kommer i fra dashen en plass, rundt under instrumentene eller noe så kan jo vere det, hvilken funksjon har magnetventilen?

Magnetventilen regulerer mengden av varmt/kaldt vann til varmeapparatet.

På E36 har jeg vært ut for at ventilen har vært plassert på ett sted hvor "tikkingens" ressonans har forplantet seg i torpedoveggen, deler av dashboardet og i pedalsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet noen pris ang det varmskjoldet? mitt er også rustet i stykker rundt skruene, så det lager en god og høy skranglelyd :cry:

Har gs bildeler eller andre det?

Må hele eksosen av,eller er det en "hurtig" klip på den?

takk for svar :)

På iS'en min bare fjernet jeg hele skjoldet! Jeg antar at du snakker om det som er utenpå selve kat'en... Eller mener du den platen med isolerende materiale som er festet i karosseriet??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en ganske så stor plate som ligger over katalysatoren, henger fast i karosseriet.. tror den er der for en grunn ;)

er irreterende med den skranglelyden hele tiden.. :(

DEN må du ha der, ellers blir det vanvittig varmt inne i bilen! Kan blir farlig varmt... Det skjoldet som ligger rundt kat'en og ofte lager skramlelyd, er det bare å fjerne, men husk på å ikke parkere på tørt gress etterpå! =Brann...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang. min tikkelyd så fant eg ut at det ikkje var den plata alikavell. Er litt merkelig lyd hører den når eg kjører med vinduene åpne og inn i mellom hus/busker. Kjeden hadde vist røke ett år før eg kjøpte den så det meste av ventiler og slikt skal vere byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må finne ut, er om lyden er turtallsavhengig (f.eks. motor), om den er fartsavhengig (f.eks. hjullagre), om den er clutchavhngig (f.eks. clutch/gear), om den er belastningsavhengig, om den er der når bilen triller uten motor, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikkelyd når du kjører langs autovern/gjerder/busker/hus med vinduet åpent er *helt* normalt. Tror ikke jeg hadde brydd meg i det hele tatt. Dvs., jeg bryr meg ikke i det hele tatt, for jeg hører slik lyd av min også når jeg kjører nær noe. Det blir nesten rare lyder av alle biler når man kjører nærme noe (snakker da 1-5 meter eller noe). Så lenge du ikke hører det til vanlig bør det være helt ok.

Men det er klart, det kan jo være vi snakker om forskjellige lyder, så hvis det er noe som høres alvorlig galt ut, og som du aldri har hørt på andre biler, så kan det jo være verdt å sjekke... men jeg mistenker at det er den "normale" lyden du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...