Gå til innhold

Kondensator


///M
 Share

Anbefalte innlegg

Skal montere anlegg i bilen neste måned, fikk råd fra en kompis om at jeg burde montere et 1far kondensator på anlegget, han fortalte meg masse om det, men skjønte ikke mye av det han sa, så kan noen her forklare meg noe om det.

Har sett Kondensator hos www.mobilsentrum.no digitalt 1far for 848kr., er det billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe peiling på anlegg men så vidt jeg vet: en kondensator lader seg opp som et batteri og gir forsterkeren/anlegget ditt ekstra strøm når det trengs uten å "tappe" batteriet. f.eks hvis du har en stor forsterker og en stor basskasse så er det kjekt med en kondensator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at "kondisen" skal stå næmest mulig forsterkeren og har størst mulig kabeltversnitt. Den vil da klare å levere nok strøm de korte øyeblikkene forsterkeren virkelig trenger det. Den vil levere strømmen raskere enn batteriet, som gjerne er i andre enden av bilen (typisk 3-4 meter unna). For å ha bruk for en "kondis" trenger du minst en skikkelig heftig forsterker, hvis ikke er det bortkastete penger! Skal du f.eks. montere et anlegg og bruke den innebygde forsterkeren er det helt bortkastet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha bruk for en "kondis" trenger du minst en skikkelig heftig forsterker, hvis ikke er det bortkastete penger! Skal du f.eks. montere et anlegg og bruke den innebygde forsterkeren er det helt bortkastet!!

Hvorfor det?

Jeg skal ikke bruke den innebygde forsterkern, har en annen forsterker og den er ikke så heftig, men god nok til det jeg skal i bilen, skal ikke bruke mye penger på anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Jeg skal ikke bruke den innebygde forsterkern, har en annen forsterker og den er ikke så heftig, men god nok til det jeg skal i bilen, skal ikke bruke mye penger på anlegg.

Det er bortkastete penger, fordi det vil ikke gi deg noen hørbar effekt. Sats heller på kabler med skikkelig tversnitt og av en bra kvalitet. Flytt gjerne batteriet til bagasjerommet (hvis det er der forsterkeren skal monteres). Alt dette er sansynligvis både rimeligere og mer effektivt enn en "kondis"...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring så hadde jeg ikke brydd meg om kondis hvis du ikke har forsterkere som er av den svært kraftige sorten. Det skal endel til å få hørbar effekt selv ved bruk av kondensator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...