Gå til innhold

Montering av soltaksveiv..


Lien
 Share

Anbefalte innlegg

Det oppsto en del problemeer da jeg skulle montere den nye soltak sveiva i dag.. Etter å ha fått skrudd den på og skulle teste den, så gikk soltaket bare halvt opp, og deretter ble det sinnsykt tungt å sveive.. Og når jeg skulle heise opp vippen så løftet taket seg, men stoff taket vippet ikke opp, men dro seg tilbake (Bare halvveis den og)

La merke til at det er en låsemekanisme på sveiva som sikkert er i 0 punkt.. Er det noen spesiell posisjon sveiva skal stå i før jeg begynner å sveive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått skaffet meg verkstedhåndboken, men det er vell noen andre på forumet som har? Kanskje noen av dere der ute med verkstedhåndboken for hånden kunne ha sjekket boka og gitt meg litt instrukser?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt av hele sveiva med tannhjul og alt kan vaierne ha forskjøvet seg i forhold til hverandre. Det er to vaiere, og tannhjulet går mellom de. Altså går tennene i begge vaierne samtidig, så de må være riktige i forhold til hverandre. Hadde jævlig pes for å få alt justert riktig etter at vi hadde hatt hele luka mi helt fra hverandre, men der var det ekstra pes siden den var elektrisk.

I tillegg til tannhjulene så er det noen justeringsskruer, men er usikker på om du når de uten å ta opp taket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut det meste.. Det viser seg at den ene wiren drar skjevt i forhold til den andre.. Dvs at den åpner seg mer på "tilt-mode" enn den andre og den går ikke ned når jeg skal ha soltaket opp.. Denne forskjyver seg mer og mer så mer jeg sveiver på den.. noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids forsøke å dra de riktig i forhold til hverandre med et skrujern eller lignende, men det er et "hekkan" å få ting riktig.

Det satt vel nytt tannhjul på sveiva du fikk, slik at det ikke glipper når du sveiver? Eller hører du en slik kneppelyd?

Jeg hadde problemer med det også, at selv med nytt tannhjul så glapp det. Det var fordi rørene var slitt innvendig, der tannhjulet presser vaieren mot rørveggen. Det er nok ikke mulig å bytte de rørene, så vi fikk ordna det med dor/liten meisel og hammer. Pressa rett og slett røret i forkant inn et par mm slik at det presset vaieren mot tannhjulet. Det fungerte fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det knepper litt men det er pga at gjengene på det ene festet til sveiva er ødelagt.. Jeg skal gjenge opp igjen der, og da skla det nok gå fint med tannhjulet selv om jeg ser at det er litt slitt.. Skal prøve å dra wirerne på plass i kveld så får vi se.. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey.. Da har jeg fått ordnet taket.. Tok av soltaket og justerte wirerne riktig, og sammen med "interiør-taket".. Er noe drit å få på igjen taket igjen, men med litt tid så går det.. hehe

Opplever nå det samme som du gjorde med kneppingen, og det som skjer ved den kneppingen er at wirerne justeres bort i fra hverandre slik at de må justeres på nytt.. Må kjøpe nytt tannhjul og gjøre slik du gjorde med rørene.. Du mener at jeg skal presse rørene mot hverandre slik at det blir mindre mellomrom mellom de? Da vil det jo bli mindre klaring mellom wire og tannhjul.. Presset du sammen rørene før eller etter at du hadde satt på sveiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at jeg skal presse rørene mot hverandre slik at det blir mindre mellomrom mellom de? Da vil det jo bli mindre klaring mellom wire og tannhjul.. Presset du sammen rørene før eller etter at du hadde satt på sveiva?

Ikke helt det jeg mente egentlig nei.

Ehm. Litt vanskelig å forklare, men:

soltakting.gif

Altså slå en liten "bulk" eller bule innover på røren i ytterkant (stjerna er tannhjulet). Det var ihvertfall der mitt var slitt, ganske sannsynlig også, siden vaieren presses utover/fremover der. En liten bule innover vil veie opp for slitasjen innvendig i røret, og dermed holde vaieren på sin opprinnelige plassering.

Kan kanskje sees på som en jallaløsning, men det er rett og slett ikke så mange gode måter å gjøre det på utenom å kjøpe hele kassetten ny (hele plastdingsen som dekker hele taket - med luke og alt). Rørene er stanset på, og man skulle nok alltids klart å lage en ny festeanordning, men selve rørene var ikke å få tak i løst fra noe delelager.

Pass ihvertfall på å ikke slå for hardt, da kan vaieren bli vel treg/trang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller, ikke nedover i den forstand, men mot tannhjulet ja. Altså bakover i forhold til hvordan den står montert i bilen. Men som sagt, vær forsiktig, og ikke lag noen skarp bulk. Da blir det bare for mye motstand. Hvis du ikke har nytt tannhjul så kan du jo teste med det først da, eventuelt få noen til å lage et tannhjul med lenger tenner, så funker det nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...