Gå til innhold

Klar for en ny quiz?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Er dere klar for ny quiz? Kun skriftlig denne gangen. :)

1. I TV-serien The Dukes of Hazzard fra 70-tallet kjørte Bo og Luke Duke fra lovens lange arm i the General Lee. Hva slags bil var "the General"?

2. Han vokste opp i arbeiderklassen i Detroit (faren jobbet hos Ford). Derfra kom han seg helt opp i en direktørstol hos GM, før han sluttet for å utvikle sine egne gullwingaktige biler. Var det a) Semon "Bunky" Knudsen, B) John Zachary DeLorean eller c) Malcolm Bicklin?

3. Hvilke to firmaer/konsern overrasket bilverden den 7. mars 1998 ved å sende ut pressemelding om at de skulle slå seg sammen, og dermed danne verdens 5. største bilprodusent?

4. I 1987 ble denne bilen annonsert som en konkurrent til Porsche 959. Ulikt Porschen, som var mer eller mindre luksuriøst utstyrt, kom denne bilen uten gulvmatter, stereo, sentrallås eller el.vinduer. Den eneste "gadgeten" var et glass som gav innsyn til den massive V8eren. Hvilken bil var det?

5. I 1948 begynte Ford (USA) å produsere den mest populære modellserien gjennom tidene. Hvilken var det?

6. Hva er likheten mellom navnene Miura, Islero og Jalpa, brukt som modellnavn av Lamborghini?

7. I 1925 begynte byggingen av en tysk racerbane ofte kallt "Green Hell". Den godt og vel 20 kilometer lange banen, som snirklet seg rundt i 72 svinger og med høydeforskjeller på rundt 300 meter, ble sett på som den farligste veistrekningen på kloden. Mange dødsulykker har funnet sted på denne banen, og en gang sa ryktene at det i snitt var 20 ulykker på banen hver dag. Hva heter den?

8. Denne mannen ble i 1958 ansatt som Volvos første sikkerhetsingeniør. Kort tid etterpå fant han opp trepunktsbeltet. En oppfinnelse som antas å ha reddet millioner av liv kloden over. Han døde i Sverige tidligere i år, 82 år gammel. Hvem var han?

9. En av de mest legendariske personlighetene i bilindustrien døde i april 1996. Han var kanskje mest kjent som sjefsingeniøren for den originale Corvetten. Het han a) Peter Helck, B) Zora Arkus Duntov eller c) Dave McLennan?

10. I 1900 bygde Daimler en 35-hesters bil som var designet av Emil Jellinek. Bilen ble oppkallt etter Jellineks datter. Hva slags bil var det?

Komman og test dere selv, gutter! Mange enkle og et par rimelig vanskelige er på plass. Å søke på nettet er juks! ;)

Nå lager jeg masse linjer nedover slik at dere må scrolle litt for å ikke se andres svar her, så har dere en sjanse til å se over spørsmålene uten å se noen andres svar først. Fasiten kommer senere.

Ikke scroll ned hvis du ikke vil se andres svar først...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, der var det mye jeg ikke visste, og også mye som ikke interesserte meg. Men jeg får ta det jeg kan.

3. Mercedes Benz og Chrysler slo seg sammen til Daimler Chrysler.

4. Ferrari F40. Fikk navnet F40 fordi Ferrari var 40 år det året. Husker jeg hadde et spill på PCen på tidlig 90-tall der 959 og F40 kjørte mot hverandre, men jeg husker ikke hva det het!

6. Dette tror jeg at jeg har hørt en gang... :?

7. Nürburgring Nordschleife - Die Grüne Hölle kalles den på tysk.

10. Bilen het Mercedes .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Her leste jeg ikke hele spørsmålet... Hadde jeg sett lest helt til "gullwing" og deretter lest alternativene så hadde jeg svart på den tidligere: DeLorean. At Ari Behn har en slik gjorde det hverken lettere eller vanskeligere, men når jeg koblet hvilken bil det var, og fikk den opplysningen om "Pomadeprinsen fra Moss" så husker jeg at det har jeg lest i en eller annen avis(?).

6. Alle navnene er okseraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Aner ikke, men tipper B) John Zachary DeLorean

4. Synes beskrivelsen ligner veldig på en Ferrari F40

7. Føler meg rimelig sikker på at det er Nordschleife, Nürburgring. :D

10. Mercedes!

Gunnar, kan du sende sende fasit på PM? Veldig nysgjerrig her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, dette må du ha grav dypt i hukommelsen for å finne #-o

Men jeg får jo prøve :headbang:

1. Dodge Callenger

2. B B B

3. MB og GM

4. Mazerati

5. Ford :?::?:

6. .............

7. Ringen, Nurnbergring, riktig skrevet :?:

8. ............

9. c

10. :shock: Jeg kjennte ikke henne, jeg er ikke så gammel :D

Og alt dette UTEN å kikke på andre svar, skulle vel gjort det, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere klar for ny quiz? Kun skriftlig denne gangen. :)

1. I TV-serien The Dukes of Hazzard fra 70-tallet kjørte Bo og Luke Duke fra lovens lange arm i the General Lee. Hva slags bil var "the General"?

Tror det er en 2CV

2. Han vokste opp i arbeiderklassen i Detroit (faren jobbet hos Ford). Derfra kom han seg helt opp i en direktørstol hos GM, før han sluttet for å utvikle sine egne gullwingaktige biler. Var det a) Semon "Bunky" Knudsen, B) John Zachary DeLorean eller c) Malcolm Bicklin?

Henger meg på alternativ B

3. Hvilke to firmaer/konsern overrasket bilverden den 7. mars 1998 ved å sende ut pressemelding om at de skulle slå seg sammen, og dermed danne verdens 5. største bilprodusent?

Mercedes og Chrysler

4. I 1987 ble denne bilen annonsert som en konkurrent til Porsche 959. Ulikt Porschen, som var mer eller mindre luksuriøst utstyrt, kom denne bilen uten gulvmatter, stereo, sentrallås eller el.vinduer. Den eneste "gadgeten" var et glass som gav innsyn til den massive V8eren. Hvilken bil var det?

Hmmm..... Ferrari klin vel.....

5. I 1948 begynte Ford (USA) å produsere den mest populære modellserien gjennom tidene. Hvilken var det?

Ford mustang??

6. Hva er likheten mellom navnene Miura, Islero og Jalpa, brukt som modellnavn av Lamborghini?

Alle er dyrenavn på spansk/italiensk

7. I 1925 begynte byggingen av en tysk racerbane ofte kallt "Green Hell". Den godt og vel 20 kilometer lange banen, som snirklet seg rundt i 72 svinger og med høydeforskjeller på rundt 300 meter, ble sett på som den farligste veistrekningen på kloden. Mange dødsulykker har funnet sted på denne banen, og en gang sa ryktene at det i snitt var 20 ulykker på banen hver dag. Hva heter den?

Nurnburing nordslyfeTysken min er heller dårlig...

8. Denne mannen ble i 1958 ansatt som Volvos første sikkerhetsingeniør. Kort tid etterpå fant han opp trepunktsbeltet. En oppfinnelse som antas å ha reddet millioner av liv kloden over. Han døde i Sverige tidligere i år, 82 år gammel. Hvem var han?

Per gessle.... :D

9. En av de mest legendariske personlighetene i bilindustrien døde i april 1996. Han var kanskje mest kjent som sjefsingeniøren for den originale Corvetten. Het han a) Peter Helck, B) Zora Arkus Duntov eller c) Dave McLennan?

Går for alternativ C

10. I 1900 bygde Daimler en 35-hesters bil som var designet av Emil Jellinek. Bilen ble oppkallt etter Jellineks datter. Hva slags bil var det?

Mercedes.....???

Komman og test dere selv, gutter! Mange enkle og et par rimelig vanskelige er på plass. Å søke på nettet er juks! ;)

Nå lager jeg masse linjer nedover slik at dere må scrolle litt for å ikke se andres svar her, så har dere en sjanse til å se over spørsmålene uten å se noen andres svar først. Fasiten kommer senere.

Ikke scroll ned hvis du ikke vil se andres svar først...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. For mye her til at jeg kan svare på alt, men dere hadde kanskje snaaart klart å få riktig på alle. Litt mangler! Mange kreative svar forresten.. ;)

M3_CSL, produksjonen av *serien* startet i 1948 - og eksisterer fortsatt. Jeg er noe usikker på akkurat det spørsmålet der, men Carguide 2004 påstår at det er den mest vellykkede/populære modellserien noensinne.

318iAT, Man har selvfølgelig jukset litt. God hjelp fra Carguide 2004 gitt... ;)

Er det på tide at jeg kommer med fasiten, eller er det flere som vil prøve seg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...