Gå til innhold

Kjørefølelse 520i touring vs. 520d touring


qpid
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, dette er min første post her.

Jeg liker å kjøre bil, men trenger en familiebil. Valget står mellom de nevnte - hvis kona er enig :roll:

Kjører ca 20000 km i året. Hvordan er kjørefølelsen på disse, hvilken ville dere ha valgt?

edit: det er altså snakk om E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer nok en del i drivstoffutgifter. Ingen av de er noen resere uansett så jeg tror nok kanskje jeg fille falgt diesel hvis jeg skulle hatt en familiebil. De er hvertfall utrolig behaglige til både lang- og bykjøring (da tenker jeg seff på automatgir).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat er jo en selvskreven komfortdetalj. Men jeg tror faktisk ikke at jeg har sett en eneste 520d til salgs i Norge med automat. 520d er jo ganske sjeldne fra før. Manuell er vel heller ikke så galt.

Det går jo selvsagt an å importere selv, men hva da med rettigheter i forbindelse med Kjøpsloven, faller ikke de bort hvis bilen ikke er kjøpt i Norge? Korriger meg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo selvsagt an å importere selv, men hva da med rettigheter i forbindelse med Kjøpsloven, faller ikke de bort hvis bilen ikke er kjøpt i Norge? Korriger meg gjerne.

Det er riktig. Biler kjøpt i utlandet er ikke underlagt den norske kjøpsloven. Derimot så vil kjøpsloven i landet du kjøper den i gjelde, men det er nok få som har like bra kjøpslov som vi har her til lands. Dessuten må du tilbake til landet du kjøpte bilen i dersom du vil benytte deg av kjøpsloven...

Fabrikksgarantier gjelder derimot i hele EU/EØS, så om du kjøper en bil i utlandet som fortsatt har garanti får du bruke den hos norske forhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

offtopic:

Gunnar (eller andre), hva er din erfaring med folk som har benyttet seg av kjøpsloven. Er dette i praksis bare en "papirlov" som ikke har noen reell kraft, eller er det faktisk slik at folk benytter seg av den når det viser seg at bilen har større feil og mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er jo seff folk som benytter seg av den. Og den er jo helt klart ikke bare en papirlov.

Men jeg tror at den største grunnen til at det kan bli omtalt som litt papirlov innimellom, er at det er utrolig mange forbrukere som også prøver seg litt innimellom. Selv om mindre seriøse firmaer kanskje tror det og prøver å lure folk.

Det som jeg tror er viktig når du kjøper bil, er at du i det minste setter deg litt inn i den bilen du skal kjøpe og vet litt om den. Eventuellt om du har med deg noen som har litt peiling.

Jeg har sett så mange som har kjøpt bil, men som ikke har peiling, blitt lurt av andre verksteder enn de kjøpte bilen av (f.eks hvis du går til en litt tvilsom en som gjør mesteparten av servicene dine svart). Det er en sånn typisk situasjon der de bytter litt ekstra på bilen din når den er på verkstedet, også når du da evt nekter. Så kommer de med en eller annen skrøner om at det var noe de du kjøpte bilen av burde ha informert deg om osv.

Er synd å si det, men bilbransjen kan være utrolig skitten og lunefull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...