Gå til innhold

Bilder og referat fra Right on på Gardermoen


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Så var nok en helg og nok et biltreff historie, og det foregikk slik:

Lørdags morgen hoppa jeg i bilen og kjørte fra Horten til Oslo for å møte Kim (aka hagenisse). Etter verdens bråeste og skumleste avkjørsel (Etterstad, 5 meter etter utgangen av Vålerengatunnelen i østgående retning) kom jeg meg trygt frem til Kim. Vi diskuterte litt hvilken bil vi skulle kjøre videre, før Kim tok en titt på dekka mine og bestemte seg at det der ikke var aktuelt på vått føre, så vi tok isbilen hans og satte snuten nordover for å se VS, KRB og de andre gromgutta vise hva de var gode for.

Vi kom akkurat i tide, og det ble god gang på stripa. Den første vi så var Stig Bakke sin sølvgrå Corvette C5 kjøre inn til en 11er (tror jeg), før Ydstebø kom i sin røde 700hk++ TwinTurbo Corvette C5 og røykla hele området.

IMAG0034.jpg

Desverre var jeg litt treg med kameraet, men jeg tror aldri jeg har sett Ydstebø kjøre på stripa uten å være den suverent beste til å varme dekk. ;)

Being BMW junkies og alt det der, så var det vel VS Motor (Vidar Strand) sin E34 M5 Turbo vi hadde høyest forventninger til, og det gjorde det ikke akkurat verre at han hadde montert lystgass før helga. Motoren er bremset til over 1000hk *uten* lystgass!

Men for å få ut slike effekter kreves turtall, og med automatkasse er det sluring som teller. Desverre har han problemer med at temperaturen i girkassen blir vanvittig høy når han står på startlinja og slurer, så planen er å bruke lystgass for å komme i gang, frem til turboen kicker skikkelig inn. For det gjør den - det var rett og slett helt sinnsykt å se på! Han brukte ikke lystgassen denne helga (ihvertfall ikke på lørdagen), så de første 20-50 metrene ser det ut til å sånn passe tregt, før man bare ser bilen skyte bortover som en rakett og hårene på armene bare reiser seg av lyd og aksellerasjon! Som kommentatoren utbrøt da turboen kicka inn: "OI OI OI OI!! Den tar bare helt PERRVERST ut!!" - det var rett og slett bare helgromt!

IMAG0043.jpg

Fantastisk bagasjerom i Vidar Strands BMW M5!

IMAG0042.jpg

VS M5en utenfra.

KRB var ikke veldig mye dårligere, Urquattroen hans tok jammen ut den også! Han hadde også montert lystgass før helga, men såvidt jeg skjønte brukte ikke han den heller.

Jonus fikk ikke start på Audi 90 Quattroen sin det første runnet, og andre gangen virka det som han fikk en dårlig start. Han ble ihvertfall hengende godt bak KRB.

IMAG0045.jpg

Meget pen E39 diesel-touring (nei, den kjørte ikke på stripa :)).

Ellers var det selvfølgelig en god del Cosworther. I det ene runnet var det to Sierra sedaner mot hverandre, begge var vel egentlig svarte, men han ene hadde blå førerdør og blått bagasjelokk, mens han andre hadde blått panser. Det gikk "rykter" om at de hadde spleisa på en delebil - pent var det ihvertfall ikke!

Cosworthene stod for litt av humoren denne dagen. I det ene Cosworth-runnet hoppa bilene bortover i sakte fart i starten, og speaker kommenterte at det hørtes og så ut som begge førerne bomgira i samtlige gir oppover stripa... :mrgreen:

De fleste venta naturligvis til det siste runnet for å gi max, spesielt de uten bur/bøyle som derfor ikke har lov til å kjøre under 10/12 sekunder, men etter det andre runnet begynte det å regne, og det var håpløst å fortsette. Derfor ble det ingen rekordtider på lørdagen, men både VS og KRB kjørte 10ere. Tror Ydstebø og kanskje noen flere også var nede på 10-tallet (han har bøyle, og har lov å kjøre under 12, men ikke under 10). Den oransje Supraen som har blitt kåret til "Norges råeste gatebil" tror jeg kjørte 11ere.

Ellers var det noen tregere biler også, bobler som kjørte på 18 sekunder, og en Golf IV diesel på 16.8, så her er det tydeligvis bare å stille uansett hva slags bil man har! Synd Chrysleren stod i Oslo, Golfen var den eneste i FWD-klassen - og jeg skulle tatt ham!

Vi var vel uansett fornøyde da regnet kom, og tok turen mot Oslo igjen. På vei til Bislett kebab (vi kjørte jo kebabbil, så hvorfor ikke?) havna vi nesten sidelengs i lav fart (uten gasspådrag) i en sving midt inni Oslo, så jeg er ikke så sikker på om isbilen var det tryggeste valget... men det gikk da bra!

Flere bilder fra treffet

(vil noen sponse meg med et bedre digitalkamera?!)

Oppdatering: VS kjørte på søndagen også, og i et run mot Andreas Vaa i den oransje Supraen kjørte VS inn på 9.41@237km/t! Ny pers! Film her (ca. 20MB).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...