Gå til innhold

Vtec-motorer


sn|per
 Share

Anbefalte innlegg

Vi droppet kia'en vi hadde tenkt til å kjøpe fordi NAF-testet avslørte 3 forskjellige lekkasjer + masse andre feil som det lokale verkstedet hadde hoppet over. I stedet ble det en Honda Civic stv. 1.5 lsi vtec. Selgeren sa at med sine 113 hk var det ikke noe problem å dra vogn. Hva mener dere om vtek-motorer? Er de holdbare? ville dere dratt campngvogn med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som et håpløst prosjekt spør du meg. Det er jo motorer som først drar mellom 5-8000rpm.

Og 1.5, har du sjekket hvor mye du har lov til å dra med den? Det er neppe veldig mye...

På glatt føre er det ihvertfall håpløst å dra noe med FWD. En gang vi var på vei til hytta med snøscooteren bakpå henger kjørte vi Pysjå med RWD og diffbrems. Den klarte seg som vanlig meget bra opp heiene, men fikk desverre litt problemer med bakstillingen halvveis, og det kom en Viking-bil med en Huyndai Elantra 1.5 Stv til oss som erstatningsbil. For å gjøre historien kort - jeg måtte sitte på panseret i snøstorm i et par kilometer, den stakkars Huyndaien måtte ha bånn turtall overalt, og ikke minst så kom vi frem ørten timer forsinket (og måtte overnatte hos slekt nede i dalen). Både piggdekka og motoren på Huyndaien var nok rimelig ferdige etterpå. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Lien og Gunnar her. Du trenger en bil med bunndrag om du skal trekke noe. Og da er diesel et godt alternativ. Du klarer sikkert å finne en bensinbil med brukbart bunndrag, med da må du opp i vesentlig mere hester og pris enn en diesel.

Jeg ville satas på en turbodiesel, da har du også muligheten til å slenge i en chip om du ønsker mere ut av den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at dette kanskje er bilen å dra noen store lass med.... Men V-tech (og Vanos) er jo laget med henblikk på å få en sterkere motor over hele turtalls registeret. Mer moment på lavt turtall og høyere effekt på høyt turtall. Så at det er V-tech er jo bare positivt. Holdbarheten på disse vet jeg ikke noe om...

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville dere valgt mellom denne civicen og en 97' Passat 1.6 da? LItt pussig er det også at i følge estuning så er dte 90 hk i 1.5vtec. 113 sa selgeren...

Hvis campingvogntrekking er en viktig del av bilens oppgave, og det er pengene som setter en stopper for en '97 passat eller hva det måtte være med kraftigere motor enn 1.6, så ville jeg nok heller kjøpt noe eldre med større motor. Men det vil jo såklart gå fremover, det blir bare mye turtall og mye giring. Og bremsene på en bil med så liten motor er sjelden dimensjonert for så mye last, dermed er ofte også trekkvekta ganske lav, så hvis du har passe tung vogn må du finne ut hva bilene har lov til å dra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...