Gå til innhold

Og der stoppa BMWen...


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Ihah. BMWen sa takk for seg og måtte dyttes fint på plass utenfor en bensinstasjon her i området, og jeg måtte hentes av en kamerat med Golf. Nederlaget var komplett.

Det som skjedde var at den har stått siden fredag eller lørdag, og nå er det vel ikke mer enn 3-4 grader ute. Den starta greit (men la merke til at startmotoren gikk seigt). Kjørte til Meny og stoppa der. Så starta jeg bilen igjen, og stereoen konka ut med en gang og bilen virka noe mongo. Etterhvert døde den helt ut i fart. Jeg slo av lysene og rant inn i en bakke jeg klarte å trille den i gang igjen i. Med en gang jeg slo på hovedlysene holdt den på å dø på seg igjen, på tross av turtall. Fikk kjørt bort til en bensinstasjon og stoppa der... og der står den.

Nå bare tikker det når jeg prøver å starte den, og slår jeg på hovedlysene mens interiørlyset står på dimmer det helt ned. Lignende skjedde hjemme også for to uker siden. Bilen stod i garasjen i 2-3 dager, og så ville den ikke mer. Stod på lading i 2-3 døgn, pluss at jeg kjørte rundt 60 mil med den etterpå. Trodde egentlig at batteriet skulle holde litt igjen, men det må være helt flatt, eller så er både batteriet og dynamoen dårlig. :(

I følge far tok batteriet i mot lide lading, så det er nok dårlig, men jeg synes det er litt merkelig at dynamoen ikke klarer å gi nok strøm til lys og alt slikt så lenge den sviver... Hvis noen her vet at det sannsynligvis er dynamoen - skrik ut!

Kjøper uansett nytt batteri, men det ser ut til å være umulig å få tak i på bensinstasjoner. :? Har vært rundt på flere. Betjeningen består som regel av jenter som selvfølgelig aldri vet frem eller bak på en bil (no offence, Aguilera), så man må som regel gjøre ting selv, men ingen hadde riktig, og heller ikke noe som kunne passe overens.

Må vel ta turen til Tønsberg i morgen og se om BilXtra har, eventuelt Morris.

Noen som har erfaringer med forskjellige merker av batterier? Er det noe forskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er nok bare batteriet. Evt. også dynamon, men syns du skal se det posetivi i dette. Dette er noe du får gjort noe med selv, og er i så voldsomt dyrt heller, men det er jo alltid plagosmt når sånne ting skjer.

Håper det ordner seg når du bytter batteri hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morris hadde heller ikke, men fikk tak i hos Kvikk Toensberg. Varta-batteri til 915,-. Staar bak i Chrysleren naa. Stikker bort til Shellen og tester etter at jeg har hatt en time eller to matteforelesning. Har Mathematica-time naa.. Og tastaturoppsettet er fucked paa maskinen her. :P

Men joda, er ikke noe veldig negativ til dette bortsett fra at det kosta meg en tusenlapp jeg egentlig ikke har (foer noen kjoeper Chrysleren). Er det bare batteriet er det ikke noe problem. Det tar max 10 min aa bytte, og etterpaa vet jeg det er bra. Det bekymrer meg bare litt at den ikke klarte aa holde liv i verken lys eller motor selv naar bilen var i gang... Skal faa maalt ladingen naar jeg bare faar gang paa den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gang det med 25 så har vi en deal. ;)

Og.. gikk inn hit i den tro at jeg skulle ha matte, men fant jeg ut at denne timen er årets første fysikktime, så planen min om å stikke etter 1-2 mattetimer går i vasken. Tre timer fysikk nå. Ihah. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betjeningen består som regel av jenter som selvfølgelig aldri vet frem eller bak på en bil (no offence, Aguilera)

Heheh, er enig der da, jenter som ikke intereserer seg for bil, veit jo ikke fram og tilbake på bilen, men det gjelder ikke alle, og ihvertfall ikke meg ;) hehe

Men bilen til typen min tok kvelden her om dagen, ville ikke starte, og ble sett igjen på en bensinstajon der jeg måtte ver med senere på kvelden & starte den med startkabler! Bilen starta den, og han fikk den hjem i garasjen! Vi sette batteriet til ladning, men neste morgen var bilen like livløs...så vi gikk på biltema & kjøpte nytt batteri der til 400 spenn, og da funka den med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har faktisk fått mye skryt for gode batteri til en rimelig penge.

Jeg har hatt et selv, men det er mange år siden nå. Det virket iallefall supert den gang.

Gunnar, jeg tror også det er batteriet ditt som er defekt. Sansynligvis en kortsluttet celle. Har inntrykk av at nyere biler ikke liker å lage strømmen sin selv, så den blir nok bedre med nytt batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har faktisk fått mye skryt for gode batteri til en rimelig penge.

Jeg har hatt et selv, men det er mange år siden nå. Det virket iallefall supert den gang.

Er det ikke 9V og 1.5Vene de har fått skryt for, da? Type røykvarsler og lommelyktbatterier...

Fant noen billigbatterier rundt forbi, f.eks en sånn litt "egenrådig" Shell-stasjon borti her hadde noe Korea-batterier. 72Ah til 665,-, men det hadde kun 350A i sånn startgreie. 520en skal ha 600A. Alle batteriene som har vært opp mot 600A har vært dyre. Virker som det styrer prisene mer eller like mye som amperetimene gjør. Jeg mistenker derfor at Biltema-batteriene også er dårlige på startspenningen.

Sannsynligvis betyr det minimalt til vanlig, men rekkesekserne er ganske treige å dra i gang, og kommer det noen kalde dager... Og så putter jeg vel i en 12er jeg har liggende hjemme en gang i fremtiden.

Gunnar, jeg tror også det er batteriet ditt som er defekt. Sansynligvis en kortsluttet celle. Har inntrykk av at nyere biler ikke liker å lage strømmen sin selv, så den blir nok bedre med nytt batteri.

Har satt i nytt batteri nå, og som ventet starta den fint. Må bare få noen til å kjøre meg ned på Shellen for å hente den senere. Måtte gi opp å prøve å kjøre begge to tilbake på likt. Mangler noen lange bein og armer og litt sånt. :lol:

Finner vel ut om dynamoen ikke er helt i orden innen ganske kort tid. Lader den ikke, holder ikke batteriet særlig lenge. Det samme skjedde som sagt hjemme for et par uker siden, men så holdt den jo mange timers kjøring, så noe lading må den ha gitt. Det dårlige batteriet hadde ikke holdt alt det i gang så lenge uten noe strømtilførsel. Får vel uansett forsøke å få tak i et multimeter og få målt spenningen når den sviver.

Og f... så langt jeg klarer å skrive om noen forbanna batterier! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 9V og 1.5Vene de har fått skryt for, da? Type røykvarsler og lommelyktbatterier...

De har fått skryt for bilbatteriene sine også men dette er ikke noe jeg har lest i den senere tid, er nok flere år siden dette. Kanskje batteriene er de samme i dag også.

Sannsynligvis betyr det minimalt til vanlig, men rekkesekserne er ganske treige å dra i gang, og kommer det noen kalde dager... Og så putter jeg vel i en 12er jeg har liggende hjemme en gang i fremtiden.

Gromt!! Får vi se en E34 550i på treff til sommeren da? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis betyr det minimalt til vanlig, men rekkesekserne er ganske treige å dra i gang, og kommer det noen kalde dager... Og så putter jeg vel i en 12er jeg har liggende hjemme en gang i fremtiden.

Gromt!! Får vi se en E34 550i på treff til sommeren da? :wink:

Haha. Den kunne misforstås, ja. ;-)

Bilen hadde vært grisegrom med 12er... :twisted:

Den blir nok å se på treff, men bare med den gode gamle 2-literen...

Kanskje 550i kan være en del av hovedprosjektet mitt? :o Vi kan jo få en del tusen i støtte til slikt. Men det ligger jo 2,5 år frem i tid... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...