Gå til innhold

Og der stoppa BMWen...


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Nei... Batteriet i dashbordet er helt svart, også i oppstartssekvensen (når oljelampa og slike ting lyser).

Innmaten i dashbordet ble byttet litt før jeg fikk bilen (100 mil før eller noe)...

Da kan du hvertfall bytte den, så kan det jo hende problemet er løst....

Det er hvertfall svinebillig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den er visst ikke gåen. Målte den med multimeter, og byttet for sikkerhets skyld med pæra i oljelampa - oljelampa lyser fortsatt, men batteriet er fortsatt dødt. Nå står bilen på gresset rett nedenfor kjøkkenvinduet med skjøteledning gjennom hele kjøkkenet og ned en etasje. Ihah. Så funker den vel i noen dager til. Slipper ihvertfall at det nye batteriet lades helt ut og ødelegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel det. Men det er jo litt rart at ikke ladelampa lyser verken når jeg slår på tenninga eller ellers. Det burde jo tydeligvis ha lyst i flere uker nå, siden ladingen sannsynligvis har vært null...

Har du sjekket jordledningen til dynamoen, da?

Den hadde jeg trøbbel med for en del år siden på en Golf (med Bosch-dynamo).

Det hender disse jordledningene irrer av, eller blir dårlig kontakt på.

Da lyste heller ikke ladelampa.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dynamoen er jo jordet rett i godset? Må vel ha mistet hele dynamoen på veien et eller annet sted hvis den ikke har jording... ;)

Får satse på at det er børstene. Desverre ser det ut for at jeg har Motorola-dynamo. Det betyr at hele dynamoen må ut for å byttes. Med Bosch hadde det visst vært en del enklere. Menmen, får se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme opplevelse med min forrige bil, sen '92 Opel Omega (MED spoiler, og lekk bensintank (blant MANGE andre ting...)). Kjørte glad og fornøyd inn på en bensinstasjon. Da jeg skulle starte opp igjen, så.....Ikke det nei! Måtte starte med kabler, og kom fram dit jeg skulle. Dagen etter var det samme historie. Fikk låne en booster, og brukte den et par dager, før jeg fikk nytt batteri. Etter dette var alt i orden! (Selvfølgelig med unntak av lekk bensintank ++) :D

Du verden så glad jeg er for å ha bytta til BMW!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dynamoen er jo jordet rett i godset? Må vel ha mistet hele dynamoen på veien et eller annet sted hvis den ikke har jording... ;)

På den Golfen jeg hadde, var det faktisk en liten, vevd jordledning fra dynamoen til gods.

Den var vanskelig å se, da den lå på undersiden.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Ser ut for at det faktisk ER et kontaktproblem, men ikke jordingen til dynamoen. Jordingen på dynamoen er nok rett til gods, men utenom er det en rød tjukk kabel (pluss til batteriet) og en tynn svart som går sammen med batterikabelen. Den tynne går til ladelampa + parallellkobla motstand (for å unngå at bilen slutter å lade hvis lampa går). Her ser det ut for at det er den tynne ladelampekabelen som har fått seg en knekk, og at verken ladelampa eller den parallellkobla "sikkerhetsmotstanden" faktisk har noen effekt.

Kabelen er litt skadet helt inn mot dynamoen, så jeg har fått tak i noen kabelsko og litt slikt nå, men mangler kabel. Noen som vet hvor mye strøm som går gjennom den kabelen? Kan det holde med en vanlig (altså ganske tynn) høyttalerkabel de siste 10cm inn mot dynamoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter noen små mekketriks lader den jammen igjen. Gjenstår bare å se om det varer nå da. Virker kanskje som den lader litt lite (målte 13.2V på tomgang med alt el. av), men batteriet er nok ganske utlada, så det stjeler nok en del.

Fikk i samme slengen liv i ladelampa også igjen, så jeg får bare følge med og passe på at den lyser hver gang jeg slår på tenninga. Fortsetter den med det regner jeg med at ting er sånn passe ok.

Den lyser forresten i det jeg slår av motoren også, skal den det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut! Da er den helt riktig nå, og i går virka det som den lada. Har kjøpt meg multimeter nå, så da får jeg sjanse til å følge med litt fremover. Blir spennende å se om det faktisk er bra igjen nå. Har nok å bruke både tid og penger på som det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Den har lada dårlig helt frem til nå - mellom 13.1 og 13.5 med og uten alt slags ting og tang på. Hadde egentlig bare tenkt at det kunne vel bare være slik så lenge det fungerte, men bestilte børster tidligere som jeg hentet i går. Far begynte å rote litt rundt og fant ut at det forsvant rundt 0.7V mellom dynamoen og motoren pga. dårlig jording. Den er visst kun jordet via opphenget, og mutrer og alt var dratt bra til, så far la opp en ny jordkabel rett over på motoren, og nå lader den 14.00V (laderegulatoren er 14V) uten noe på, og rundt 13.7 med alt på. Dette er med nye børster, for de gamle var det knapt noe igjen av, så det vil si at de har veldig liten anleggsflate, så ladingen vil nok ta seg opp ytterligere når de får slitt seg runde. Med andre ord er alt bra nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...