Gå til innhold

Spm ang. 91mod 318i E-36..?


bmw-power
 Share

Anbefalte innlegg

Beklager å måtte plage derer med mine bilproblemer hele tiden, men siden dette er en bmw klubb som vet en del om bmw så spørr jeg her, i stedet for feks. Bilforumet.net!

1. Ryggelysa og skiltlysa er borte, målte ingen strøm i ledninga som gikk til pærene heller, er dette en sikring?

2. Det er stor slakke i et hjul-lager på venstre side bak, hvordan er det å få skifta det lageret? MÅ man ha presse og slikt, eller er det koniskt lager som ligger løst? Noen forslag til hvordan det skiftes?

3. Det banker når man treffer humper og kanter i veien, dette høres i høyre bærebru foran, man må vel skifte hele brua?

4. har fått lys i varmereguleringsboksen der, men har hørt at det også skal være konstant lys i nødblikbryter, ligther, og lysbryter!

Stemmer dette? Såfall er det vel bare standare små-pærer inni der som man lett skifter ut?

5. Har sett at Motor Technik AS har følgende:

62138363579

LITEN BORDCOMPUTER (utvend.temp m/m)

"LITEN" BORDKOMPUTER MED UTVENDIG TEMP KLOKKE,DATO OG MEMORY.

kr 1 050,00

Hvordan er det å ettermontere i min bil?

Har flere spm som kommer etterhvert, men er utrolig takknemlig om dere kunne dele litt kunnskap med meg her nå :D

Lenge leve bmw og dens eier! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ryggelys kan være bryteren som sitter i girkassen. Den er ikke så vanskelig å skifte, og den koster under 100-lappen hos BMW forhandleren (tror jeg). Kan også være en sikring. Skiltlysene kan også være sikring, men det kan også være ledningen som har fått seg en knekk i overgangen til bakluken (mellom skjermen og bakluken).

2. Hjullager er ikke lett å skifte selv, og du må ha presse/spesialverktøy. Det er altså ikke et konisk lager som løsner ved å ta av navet. For å skifte det må du av med drivaksel, bremser og navet. Jeg tok også av bakpotten for å få lettere tilgang til drivakselen. Skift på begge sider når du er i gang, så slipper du å gjøre det samme igjen om få måneder.

3. Bærebroen går ikke så lett i stykker, men det gjør opphengskulen. Den er forbruksvare på E36. Jekk opp bilen i det aktuelle hjørnet og få noen til å se på opphengskulen plassert under bunnen av fjærbenet mens du tar tak i øvre og nedre kant av hjulet og beveger det. Hvis det er opphengskulen som er defekt, vil man da kunne se bevegelse. Det kan også være pendelstaget mellom bærebroen og krengningsstaget som er defekt, og da kan man se at foringene har sluppet på det. Casterforingene (tror de heter det) som sitter i bakkant på bærebroen er også noe som ikke varer evig, og kan sjekkes relativt enkelt . Det skjønner du når du ser på dem, og hvordan de oppfører seg ved bevegelse av hjulet i lengderetning. Jeg har også opplevd en klirrelyd i fra samme område på bilen, som skyldtes at strammefjærene på bremseklossene hadde falt av. Men da er det ikke en dunkelyd, men altså snarere en klirrelyd.

4. Det skal være lys i alle de ja. Har ikke peiling på hvilke pærer som sitter i, eller hvordan du skifter dem. Men det vet sikkert noen andre......

5. Tror neppe det er noe stort prosjekt å få i bilen. Eneste som er litt antydning til jobb er å få utetempen på rett sted, og strekke kabel til den sensoren.

Sjekk evt. med www.osbildeler.no om de kan skaffe deg dette brukt (billigere).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Skiltlysene kan også være sikring, men det kan også være ledningen som har fått seg en knekk i overgangen til bakluken (mellom skjermen og bakluken).

hehe, Der tror jeg vi har synderen på det! jeg hadde det problemet med at instrumentbelysningen slå seg plutselig på når jeg rørte på ledningen som går fra bagasjelokket og ned i bakskjermen, må være noe overledning eller skade på noen ledninger inne strømpa der!

Ellers har jo du en genial forklaring på det meste, fint med slike som har litt tid til overs, som gidder å hjelpe slike stakkerer :D

Har et problem til som jeg komm på nå:

Denne lampa inni dashen som skal lyse når bremseklossene er dårlige, den lyser konstant nå, forrige eier sa han ikke hadde satt på en ledning fra calipter til denne boksen i innerskjermen, men når jeg så etter var det bare en ledning på ene sia, og to på den andre, så ikke noe ut-tak/inntak for noe anna ledning der, lurer på hvorfor den lampa står å lyser da? Rart!

Ellers takker jeg for geniale svar på mine fantastiske problemer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et problem til som jeg komm på nå:

Denne lampa inni dashen som skal lyse når bremseklossene er dårlige, den lyser konstant nå, forrige eier sa han ikke hadde satt på en ledning fra calipter til denne boksen i innerskjermen, men når jeg så etter var det bare en ledning på ene sia, og to på den andre, så ikke noe ut-tak/inntak for noe anna ledning der, lurer på hvorfor den lampa står å lyser da? Rart!

Den ene ledningen er ABS sensoren, og den skal være der på alle fire hjul.

Den andre ledningen er en slitasjevarsler som går inn på bremseklossen, og den skal være på venstre fremhjul og høyre bakhjul. Det er en "engangs sak" som må skiftes dersom den har slått ut på slitte bremseklosser. Den koster ca 100-150,- hos forhandler. Denne må du være litt forsiktig med når du skifter, for den knekker nokså lett i den enden som du setter innpå bremseklossen. Det er forskjellig varenummer på de foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PadSensor.jpg

Dette er fra E34. Den på E36 har samme prinsippet. Når klossene slites slites det til slutt hull på den lille plastdingsen i enden og den kortsluttes. Da slår lyset seg på...

Du har sjekka at bremseklossene ser bra ut? Sjekk indre bremseklosse på venstre forhjul... Er vel 2-3mm igjen når lyset slår seg på.

Er ikke sikkert forrige eier kjøpte ny sensor i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fiksa dette med lys i kupen og div, fant pærene som var godt gjømt :D

Lysbryterpære:

106_0650.jpg

106_0652.jpg

106_0653.jpg

Nødblinkpære (Var ikke utskiftbar, må vel kjøpe ny bryter)

106_0660.jpg

Tåkebaklysbryter (uten grøftlysbryter..)

106_0657.jpg

Denne lampa irriterer meg litt (skal se på det snarest)

106_0670.jpg

Hvordan få ut dette, uten å knekke noe (for å få skifta lighterpæra)

106_0661.jpg

De som ikke visste dette, ble kanskje litt klokere :D

Takk for info og svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.. jeg ahr vurdert å skifte lampene rundt forbi fra orange til rød for morro.. ;) Men noen som vet hvordan man tar ut alle instrumentene (som ligger bak den plastruta, speedometer å sånn) for å skifte pære her? Bilder ville vert fint.

Men det siste bildet, jeg har bare dradd i den med klokka i, til den kom litt ut, da tok jeg et flatt skrujern og fikk den ut, var rett det kom til å knekke et par ganger, men gikk bra.. Da kan du løfte ut allle 3 delene (den med klokka, så den under, og så kan du ta ut hele boksen etterpå på et vis). I allefall var det sånn jeg gjorde på min 93mod.. Og det ser så å si likt ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.. jeg ahr vurdert å skifte lampene rundt forbi fra orange til rød for morro.. ;) Men noen som vet hvordan man tar ut alle instrumentene (som ligger bak den plastruta, speedometer å sånn) for å skifte pære her? Bilder ville vert fint.

Det er 2 skruer tror jeg..og da vipper du ut hele instrumentpanelet. Kan være litt vondt å få det ut hvis du ikk har justering av rattet. på selve boksen er det vel 1 eller 2 plugger du må koble ut. Så er det bare å begynne å bytte pærer. Er ikke lange jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var årsaken til null skiltlys/bagasjeromslys og at instrumentbelysninga blinka av og til! kappet rett over, årsak: koffertlokk :evil:

bb.jpg

b.jpg

To forskjellige hovedlykter? Ja!

bbbb.jpg

bbbbb.jpg

Nærmere skader på høyre side:

bbb.jpg

Slik har ikke dere på en 91 modell, hehe nybil! (grill)

bbbbbbb.jpg

Noe futt i disse tro? :x

bbbbbbbb.jpg

Har det vært rustskader/skade her tro? Stor misstanke ja :D

bbbbbb.jpg

Dette beviser vel at grøftlysa er ettermontert på bilen.. :cry:

b12.jpg

Lyst på noe bedre høytalere her, men hvordan montere noe større? Bygge ut?

bbbbbbbbb.jpg

Tenker det er denne som er tomgangsregulatoren.. :?:

bim.jpg

Filtere er ganske tett antar jeg, men dette er jo et slags sportsfilter..? Med firkantet innsug, hvor får jeg kjøpt slike?

bim2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høytaleren du ser på bildet i døra er jo en diskant. Så denne er litt stress å sette inn ny, for den henger med at det er en skrue på andre siden som holder den fast. Slik at hvis du skifte den, så må du lime fast hele festet igjen, jeg gjorde det, med kontaktlim, men det på venstre side datt nettopp ut.. ;(

Takker for tipset anngående utskifting av pærene..

bmw-power: Tror det kan bli bra ja, men jeg har planlagt å kjøre et gjevnt over rødt "theme" på bilen min, men kansje lakkere den rammen rundt girspaken eller noe i sølv eller noe, er ennå ikke helt sikker, må taes litt på sikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...