Gå til innhold

Vibrering og inspeksjon2


chrsel
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et par spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe med..

Bilen har den velkjente vibreringen som intreffer ca. ved 90 km/t

Har avbalansert dekkene uten at det hjalp. I tillegg klunker det i humper og ved kjapp nedbremsing. Hvordan ser jeg om kuleledd og foringer er slitt?

Hvordan kan jeg etterfylle olje på automaten og differensialen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har et par spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe med..

Bilen har den velkjente vibreringen som intreffer ca. ved 90 km/t

Har avbalansert dekkene uten at det hjalp. I tillegg klunker det i humper og ved kjapp nedbremsing. Hvordan ser jeg om kuleledd og foringer er slitt?

Kan nok kjenne litt slark hvis du river og sliter i diverse stag.

Kan forresten høres ut som du har samme problem som meg. Det kommer en klunkelyd fra høyre forhjul når jeg kjører over fartsdumper, og så rister bilen en god del i rundt 90. Ikke bare rattet, men bilen. Har bytta et støttestag (til stabstaget under) som lagde klunkelyd da jeg pressa på det med armkraft og casterstag og casterforing uten at det hjalp. Mistenker at klunkingen kommer fra demperen. Ristingen vet jeg ikke, men fikk noen gode tips som jeg skal sjekke nærmere jul i denne tråden: http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?t=1840

Hvordan kan jeg etterfylle olje på automaten og differensialen?

Siden du har en '92 har du vel M50-motoren, men det kan være det er likt med automaten som med M20, i så fall er det peilepinne rett ved torpedoveggen på venstre side i motorrommet. Der peiler du olja, og kan etterfylle med en trakt.

Husk:

- At bilen må stå plant

- At olja skal være ved driftstemp når du peiler

- At olja må få tid til å sige ned igjen hvis kassen akkurat har gira masse

- At motoren skal svive på tomgang

- At du skal dra girspaken gjennom alle girene før du peiler

Så er det bare å la den stå i P med motoren i gang, og peile. Så kan du etterfyller gjennom røret til peilepinnen (bruk trakt..).

Fant aldri noen peilepinne på E36en jeg hadde, så der måtte man under bilen og sjekke via bolten oppe på siden av kassen. Etterfylte også der, med flaske med spiss tut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!!

Bærearm er billig på biltema, så skifter den først.

Iih!

298,-/stk hos Biltema! Pleier normalt ikke sjekke Biltema på slike ting (understell/bremser osv), men nå ble jeg nesten frista til å teste jeg også. Mener det ble rundt 2500,- for begge hos GS Bildeler, det synes jeg er dyr feilsøking på en gammel E34, men 600,- var ikke så ille. Takker for "tipset"! :)

Regner med du gir full rapport etterpå? ;)

M50 motoren har ikke noe peilepinne så jeg får bare lete på siden på automaten.

Skal være ganske greit å se pluggen. Ganske stor bolt (unbrako på den manuelle kassen på 520en min, husker ikke hva det var på E36en) på kassens høyre side, 10-15 cm fra bunnen. Bare å skru den ut, olja skal gå opp til hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvor bra er slike deler fra Biltema sånn egentlig? Tåler de virkelig de samme belastningene som originaldeler? Holder de like lenge?

Det er kanskje teit av meg, men jeg klarer ikke stole 100% på at Biltema-deler er bra nok om man er ganske hardhendt med bilen. Liker ikke tanken på å la Biltema være sjefen over fremhjulene/styringen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror biltema er bedre enn sitt rykte. Spesielt på olje. Fikk 6 liter helsyntetisk for 289kr.

Olje og filter skal skiftes på automat annenhver inspeksjon 2. Vet ikke hvor ofte det er men..

Kommer med full rapport. Skifter antakelig også demperne også. De virker slitne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!!

Bærearm er billig på biltema, så skifter den først.

Iih!

298,-/stk hos Biltema! Pleier normalt ikke sjekke Biltema på slike ting (understell/bremser osv), men nå ble jeg nesten frista til å teste jeg også. Mener det ble rundt 2500,- for begge hos GS Bildeler, det synes jeg er dyr feilsøking på en gammel E34, men 600,- var ikke så ille. Takker for "tipset"! :)

Faktisk så er ikke Biltema sine Bærearmer o.l så dårlige etter hva jeg har hørt. Jeg ville nok også kjøpt de på Biltema hvis det var en bruksbil det skulle byttes på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvor bra er slike deler fra Biltema sånn egentlig? Tåler de virkelig de samme belastningene som originaldeler? Holder de like lenge?

Er vel fare for at de ikke er like bra som orginalt på alle ting. Men saken er at du kan mange ganger kjøpe delen 10 ganger hos biltema før du kommer opp i samme sum som for orginal delen. Så hvor mye bedre er orginalt??

Jeg har blitt kjent med noen mekanikere fra en Toyota forhandler gjennom en kamerat av meg, og dem har jeg faktisk møtt på biltema flere ganger............ med bildeler i handlekurven.....

Men det er nok ikke alt jeg ville ha kjøpt der, vitale motor deler osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror biltema er bedre enn sitt rykte. Spesielt på olje. Fikk 6 liter helsyntetisk for 289kr.

Olje og filter skal skiftes på automat annenhver inspeksjon 2. Vet ikke hvor ofte det er men..

Kommer med full rapport. Skifter antakelig også demperne også. De virker slitne..

Er det virkelig trygt å bruke Biltema sin helsyntetiske olje på "nyere" bmw? 98 mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei! Problemet forsvant da jeg skiftet til vinterdekk. Dette må bare bety at det er sommerfelgene som er ubalansert. Dekkene var jo balansert.

Har nettop hatt bilen til Eu kontroll, der det ble konstatert at det var slark i høyre kasterstag. Antar at det er grunnen til klunkelyden..

Ellers et lite spørsmål. Har fått tilbud på et sett billige støtdemepere. Vet bare ikke om de passer. Fikk beskjed om at det kommer an på om bilen har 45mm eller 70mm lengde på stempelstangens toppmontering.

Altså GAS0412-12 eller GAS0413-12. Ikke vet jeg.. Noen som vet?

Bilen er en 525i som jeg tror er fra april/1992, litt usikker i og med at bilen er bruktimportert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...