Gå til innhold

Hvor sitter startmotoren på E36???


becken
 Share

Anbefalte innlegg

-94 318i/a

Slik har det vært de siste dagene:

Når jeg vrir om nøkkelen sier det bare klikk. På en god dag tar det 3-5 forsøk, så starter bilen fint. I går fikk jeg ikke start i det hele tatt. Da var det veldig kaldt også. Jeg har også hatt startproblemer rett før dette, men da var det batteriet som var dårlig. (Det orginale batteriet fra -94 satt fortsatt i...;-). Har byttet batteri, og det er masse strøm i bilen.

Jeg er ikke noe bilmekker, så andre jeg har hørt med mener det er startmotoren som er gåen. Snapdrive sa at jeg kunne prøve å banke forsiktig på startmotoren, for å få start. Men jeg aner jo ikke hvor den sitter. Min tyske manual hjelper meg lite, og en engelsk Hayes-bok sier ikke så mye om hvor den sitter heller.

Har det noe å si hvis jeg har automat?? hadde jeg bare kunnet trillet i gang bilen....

Anyone???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1

Hvis det er ett svakt "elektrisk" klikk du hører så kan det være dårlig kontakt mot batteriet.

Ved kaldt vær yter batteriet dårlig og når startmotoren skal brukes trenger den en god del strøm, hvis det da er dårlig kontakt kan dette være nok til at starten avbrytes (klikk!). Dette dukker opp på uregelmessig basis men spesiellt i kaldt/fuktig vær.

Løsning, ta av polkoblingene på batteriet, vask over med lunket vann (selve polene pluss polkoblingen) og puss over med sandpapir. Evt. skrap med ett skrujern.

Sjekk også jordingkabelen mellom batteri og karosseri samt alle koblingspunkt mellom batteri / startmotor (en tykk rød ledning som skal gå direkte)

Alternativ 2

Startmotoren sin kommutator (hvor strømmen ledes over til spolen) er skitten/utslitt og ett dødpunkt har utviklet seg.

Personlig tror jeg Alt1 er det du sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg tror jeg har akkurat samme problemet med min 91mod 318i.

Når jeg vrir rundt nøkkeln så står bare starteren å spinner, motoren blir ikke med hehe, om noen skjønner.. Må prøve 2-3 ganger før motoren blir med å snurrer/starter. Men om du bare har ett klikk, så ville jeg satsa på batterifeil/strømfeil. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en defekt startmotor på min 318is, den bare "spant", det var innslagsreleet.

Startmotoren sitter ganske vanskelig til, sitter på undersiden av innsuget, dvs på venstre siden av motoren, du ser den lettest hvis du ligger under bilen, en ny startmotor + arbeid kom på min bil på ca 3500,-

men slik som du har det høres det ut som et spenningsproblem?

håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..for responsen.

Etter at jeg hadde gitt opp å starte den igår kveld, satt jeg bare og prøvestartet mens jeg leste tysk manual for å bli klokere. Plutselig begynte det å skje ting, men da var jeg så godt inn i vri-om-nøkkel-rytmen at jeg skrudde den av selv med en gang. Rimelig irritert prøvde jeg 15 ganger til så fikk jeg start og kjørte på verksted.

I dag anslo mekanikeren ca 3500,-. Da jeg skulle til å gå, sa han at han ville bare sjekke noe fort. Han fortalte at noen BMW-modeller hadde startmotoren veldig kinkig plassert. Da han åpna panseret sa han bare: "Oj!" Etter et minutt sa han: "Det er mulig du må plusse på 1000,- på denne jobben her".....Kanskje jeg skulle dratt på merkeverksted allikevel???...hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...