Gå til innhold

Hvilken olje bør en bruke på bmw feks: e36 ??


Peoplez
 Share

Anbefalte innlegg

Den oljen du nevner har iallefall en grei viskositet for denne motoren. Er den delsyntetisk eller fullsyntetisk?

Jeg har lik bil som deg og har alltid brukt delsyntetisk Shell Helix 10W-40, noe som passer denne motoren helt fint. Har aldri hatt problem med oljeforbuk, tikkelyder e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lik bil som deg og har alltid brukt delsyntetisk Shell Helix 10W-40, noe som passer denne motoren helt fint. Har aldri hatt problem med oljeforbuk, tikkelyder e.l.

Etter hva gutta på BMWCCN-forumet sier om Shell-olja må du være Fetter Anton. ;-)

Peoplez, hatt noen motorras? Hvis ikke tyder det vel på at den er holde bra nok? :)

Må innrømme at jeg i likhet med Frode ikke vet om Durablend er fullsyntetisk/delsyntetisk/mineral jeg heller, men kjører selv med Valvoline MaxLife 10W-40 på femmeren. Satser på at det er gode greier. Skal sjekke nivået i morgen før jeg kjører til Oslo. Blir spennende å se om den har brukt mye olje siden sist.

Tror ellers at 10W-40 er den beste viskositeten for norske forhold. Har mistet helt troen på de tynnere Castrol-oljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva gutta på BMWCCN-forumet sier om Shell-olja må du være Fetter Anton.

Jeg lever nok i min egen lille verden der jeg mener Shell er seriøse nok til å lage en olje som duger på min gamle BMW. I tillegg er den veldig billig å kjøpe i bilklubben vi har på jobben. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever nok i min egen lille verden der jeg mener Shell er seriøse nok til å lage en olje som duger på min gamle BMW. I tillegg er den veldig billig å kjøpe i bilklubben vi har på jobben. :D

Tror også du gjør det. Et så stort oljeselskap vet neppe hva de driver med, og de hadde helt sikkert tatt risikoen det er å selge dårlig olje...

Lovpriser herren for at M50en ikke rasa på de 40.000 kilometrene jeg kjørte den med Shell Helix Ultra... [-o<

Og JA, det er mye ironi på gang her nå. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Shell Helix Ultra:

Jeg har brukt denne olja i over 10 år på div. Mercedeser og VW`er.

Til sammen har jeg kjørt over 500.000 km på denne olja.

Jeg har, bank i bordet, ALDRI hatt noe motorhavari.

At denne olja er noe ubrukelig dritt, er jeg ikke med på. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten akkurat det samme hvilken type olje man kjører på ved vanlig kjøring på vei. Det gjelder uansett å bruke sunn fornuft ved kjøring på kald motor, passe på at det alltid er nok olje på motoren og ikke minst skifte olje ofte.

Det er klart at hvis man skal følge fabrikkens anbefaling om kjørelengde mellom oljeskift, så må man også bruke en olje som tilfredstiller de krav produsenten setter til motorolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du har et godt poeng der, Gaute.

Det er sannsynligvis bedre å bruke en billigolje og bytte ofte, enn å bruke en dyr olje og bytte sjelden. De dyre er jo laget for å holde flere titalls tusen kilometer (er det 40.000km serviceintervall Honda har?), og da sier det seg selv at det krever mye av olja for at den skal holde oppe kvaliteten så lenge. Det er sannsynligvis mye av grunnen til at mange oljer er så dyre. Så spørsmålet da er om det betyr at de er mye bedre enn andre også de første 10.000 kilometrene, eller hvordan det er...

Sa vel forresten oppi her at jeg skulle sjekke oljenivået på min i dag, og det gjorde jeg. Det var nøyaktig det der var etter jeg fikk byttet olje for 200 mil siden. Den bokstavelig talt drakk olje før oljeskiftet (vet ikke hva som var på den). Så foreløpig er mitt inntrykk av Valvoline MaxLife 10W-40 meget bra! Tror prisen var 359,- for 5 liter (4L + "1L gratis"). Altså en ganske dyr delsyntetisk olje, men det ser som sagt bra ut så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva gutta på BMWCCN-forumet sier om Shell-olja må du være Fetter Anton. ;-)

Hva sier gutta på BMWCCN-forumet om Shell oljen da??

Har vært borti 2 stk. M43 motorer med rådebank. Km.stand på disse var 110 k og 150 k. Fellesnevneren for disse motorne var at de gikk på Shell olje men det kan jo være tilfeldigheter det da..... Forhørte oss om på utallige verksteder o.l om noen hadde vært borti rådebank på M43 motoren men det var det ikke. Snakka med endel folk som har stor kompetanse på BMW også om rådebank i M43 og de trodde vi faktisk "kødda" med dem. Vi var jo på jakt etter å finne årsaken til rådebanken men de fleste kom fram til at det måtte være oljen hvis de aktuelle motorne ikke hadde blitt kjørt tom for olje e.l (som aldri har skjedd noen gang.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Men det de sier er at det er helt normalt at man får "majones" på oljepåfyllingslokket med Shell Helix.

Ole M. Haraldstad som er mekaniker sa at han trodde det kanskje hadde noe med motordesignet å gjøre. Så visstnok mer av det da han jobbet med BMW enn med Volvo (er det ikke det han skrur på for tiden?).

Det morsomme er, i Danmark hadde familien min helt motsatt opplevelse. V6en i Voyageren begynte å tikke så kraftig at de ikke turte å kjøre me den, og bare måtte rett på verksted. De kom til et verksted, og de mente at det var olja. Da hadde de et triks - Shell Helix Ultra het det trikset. De bytta olje, og alle ulyder forsvant just like that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Men det de sier er at det er helt normalt at man får "majones" på oljepåfyllingslokket med Shell Helix.

Ole M. Haraldstad som er mekaniker sa at han trodde det kanskje hadde noe med motordesignet å gjøre. Så visstnok mer av det da han jobbet med BMW enn med Volvo (er det ikke det han skrur på for tiden?).

Det morsomme er, i Danmark hadde familien min helt motsatt opplevelse. V6en i Voyageren begynte å tikke så kraftig at de ikke turte å kjøre me den, og bare måtte rett på verksted. De kom til et verksted, og de mente at det var olja. Da hadde de et triks - Shell Helix Ultra het det trikset. De bytta olje, og alle ulyder forsvant just like that...

Har aldri vært borti majones på toppa.....

Vett ikke hva Ole M. Haraldstad skrur nå... :?

Kan vell være at Voyageren hadde blitt bra uansett hvilken olje de hadde tømt på den da..... På VW er jo dette med tikking et kjent problem. Blir oljen for dårlig så begynner de å tikke som F.... Da er det barer å skifte olje så blir de stille igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...