Gå til innhold

Hvilken olje bør en bruke på bmw feks: e36 ??


Peoplez
 Share

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke teit å kjøre på Mobil1 olje, Kjell Rune?

Hvorfor skulle det være teit?

Det er sikkert lurt å skifte olje ofte uansett hvilken type man kjører på.

Jeg skal snart ha på en olje som jeg håper kan vare hele vinteren. Noen som har tips til det?

Kanskje en litt lav viskositet, slik at den smører bedre ved kaldstart?

Tenkte å prøve med Oilextreme igjen. Den er 0W-30 tror jeg. Forrige gang jeg hadde den på motoren brukte den litt mye olje. Men da kjørte jeg hardt på bane med den hele tiden. Kanksje den takler litt rolig vinterkjøring bedre.... altså uten så stort forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Rune, Mobil 1 har bra rykte ihvertfall. Skal være helt i toppen såvidt jeg har skjønt.

Gaute, synes det høres skummelt ut med så tynn olje. Virker som de fleste som kjører med så tynn olje sliter med høyt forbruk. I E34-manualen står følgende:

5W-30 fra -30 til +5

10W-30 fra -20 til +15

10W-40 fra -20 til +30

20W-50 fra 0 til +50

Derfor tror jeg nok at 10W-40 er det optimale for Rogalandsklima, hele året. Men E34 er jo gamle biler, så ting kan ha endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute, synes det høres skummelt ut med så tynn olje. Virker som de fleste som kjører med så tynn olje sliter med høyt forbruk. I E34-manualen står følgende:

5W-30 fra -30 til +5

10W-30 fra -20 til +15

10W-40 fra -20 til +30

20W-50 fra 0 til +50

Derfor tror jeg nok at 10W-40 er det optimale for Rogalandsklima, hele året. Men E34 er jo gamle biler, så ting kan ha endret seg.

Det var ikke skummelt i det hele tatt sist jeg brukte den. Var faktisk en positiv overraskelse, sånn rent ytelsesmessig. Den brukte vel kanskje ca 1l pr. 3000km med hardkjør. Det er i utgangspunktet helt greit når den blir varmkjørt så mye som jeg gjorde. Jeg er ikke redd for at bilen skal bruke litt olje. Det er jo bare å etterfylle. Man må jo følge med uansett da.

Edit: Men det er jo litt dyrt i lengdeneusa_whistle.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt min 325i 60 000 harde! kilometer. Det første jeg gjorde når jeg kjøpte den var å bytte til Mobil1 5w-50. Har nå i sommer turbokonvertert den og hadde derfor i den anledning motoren i deler for bla. neddreining av stemplene. Motoren hadde da gått 230000 og det så veldig fint ut invendig. Sier selfølgelig ikke at oljen har reparert noe på motoren, og jeg vet heller ikke hva som er gjort med bilen før jeg hadde den. Men jeg vet godt hva som har skjedd og hvordan bilen har blitt kjørt mens jeg har hatt den. Så min erfraring med mobil1 er iallefall upåklagelig, og jeg kjenner flere med samme erfaring. Har vurdert å bytte til Castrol TSW 10-60 olje, men har hørt at den veldig kjapt mister egenskapene sine hvis den blir belastet en del. Så jeg fortsetter nok å kjøre mobil1!

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at dersom motoren er gått på mineralolje eller delsyntetisk vil den begynne å "bruke" endel olje når man skifter til helsyntetisk. Dette vil over en tid opphøre, og motoren er "tett" og fin igjen. Jeg har faktisk opplevd nettopp dette på en Mazda B2000. Lånte den for noen år siden, og kjørte ganske mye. Bytta olje for hver 6000km. Denne hadde gått på "verksted-olje" (dvs blitt skifta på service, og antar da at det ikke er brukt noe fancy greier). Jeg helte konsekvent på helsyntetisk, og etter første skift brukte den en del. Men så tettet det seg, og bilen gikk meget bra.

Hva anbefaler forumet her inne på en E39? Helsyntetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...