Gå til innhold

Jaaaaaa! Snø!


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Yuhuuuuuuu

Snøen er her,aldri hvert så glad for snø.

Det var bare å ringe kompisa, så¨gikk vi og sledda, jeg vant da, tok en heftig brei rundt hele banen.

Og det verste jeg kjører opp på lang svingerte opppverbakke, mens bånner litt og litt på 2 gir,merka bilen går til sida, holder gassen der og litt og styrer tok en fin rolig brei rundt hele dritten, og booooom rett inn en høy fortauskant og ut på veien,utrolig, med den dunken jeg hørte gikk det bra med bilen.....

Veiene der jeg bor var ikke salta og strødd, det var som en ishocky bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker ihvertfall for at jeg ikke har noe styling og senkesett på bilen ihvertfall :P

Kylling! :lol: Har både styling og senkesett jeg, og det har da gått bra så langt! :D

Joda, men kan FORT bli veeldig dyrt. Vet aldri når det ligger isklomper i veien veidu. Også vanskelig å se opphøyninger i veien da man ligger med flatt jern. :P Men du har vel vært bori en murstein en gang og ødela litt av frontfangern? Skjer fort veitdu..

Og snøen har liksom ligget i 2 dager da :P...så det blir nok flere anledninger til å bulke :P

vi får ta å slire skikkelig til helga da vettu...uttafor pøbben :P

oddis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manifold er en slik støpt jernsak som de fleste bilene har på eksossiden. Grenrør er når rørene går ut fra hver sylinder og isammen til 1 eller 2 rør som går videre bakover bilen. Et 4-2-1 grenrør går fra 4 til 2 rør og så fra 2 til 1 rør.

I følge ordlistene mine er manifold det engelske ordet for grenrør... Sjekk f.eks. Clue...

Stemmer sikkert det, men i det bilmiljøet jeg har vært i har alltid manifold vært den støpejernsaken og grenrør har vært et slikt rørarrangemang som jeg nevnte i forrige post.

Kanskje noen andre som har noen meninger rundt manifold og grenrør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksos manifold er det røret som sitter "originalt" på bilen... (den rustne jævelskapen :? )På min 6´er gikk det fra 3-1 + 3-1rør..(altså 2 stykker adskilt). Grenrør forgreiner seg utover i formasjon. F.eks. 6-4-2.....Skaper en annen motstand og øker effekt i motoren (teoretisk).

(alt dette tror jeg! :roll::D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi rimelig OT, men i denne tråden gjør det vel ingenting.

Såvidt jeg har skjønt det er poenget med å bytte til "grommere" grenrør å få lik lengde på rørene til hvert ledd hvor de møtes. Det er for å unngå tilbakeslag av eksosen pga. forskjellige lengder på rørene frem til de slås sammen. Eksosen fra en sylinder med kortere rør vil jo nå knytepunktet før eksosen fra en sylinder med lengre rør, og kan skape kræsj.

Men forskjellen på ordene i seg selv synes jeg fortsatt er rart, siden det ene er engelsk og det andre norsk, og begge har samme funksjon (samle eksosen)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med grenrør er at det skal vere akkuratt lik lengde på alle røra og lik motstand på alle sylindrene slik at eksosen får lik fart. det er egentli farten på eksosen som er kluet. for vist det er en sylinder med høgere fart på eksosen, så vil den bremse di andre sylindrene.

Vanskeli og forstå men det er sånn eg fikk forklart det av en som driver med road racing og bygger motorer og grenrør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig kjipt ja, og ikke nok med det, når jeg skulle prøve og skru løs dette, noe som var helt jævli umulig fordi alle mutterene hadde rustet fast og ingenting hjalp, jeg varmet dem opp smurt rustoppløser på det alt ! Og de knakk ihvertfall en god del av de 6 av 8 så nå må jeg av med hele driten og borre opp pinnene og gjenge de på nytt.....

Ska ikke være lett..

Kanskje dette skal være på teknisk men vet noen hva som må gjøres, eller noen som har gjort noe liknende ? Skal også bytte clutch, noen som har gjort det på 318i ?

Knakk boltene?

Du kan prøve og få di ut med ei sveise tang vist du veit ka det er. Vist ikkje dette går, må du kutte di med vinkel sliper, lage kjørner merke i og bore. vikti og finne best muli senter. så må du lage nye gjenger. Vist du skal lage 8mm gjenger må du bore med 6,8 mm bor osv finst gjengetabeller i verkstedshåndboka vist du har den. Du må sikkert gå opp en dimensjon i forhold til orginalt, for og få nokk gods.

Så må du bore nye hull i eksos manifoilen, i aktuell dimmensjon. så er det egentli bare plug and play. men det er mye arbeid, lykke til :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med grenrør er at det skal vere akkuratt lik lengde på alle røra og lik motstand på alle sylindrene slik at eksosen får lik fart. det er egentli farten på eksosen som er kluet. for vist det er en sylinder med høgere fart på eksosen, så vil den bremse di andre sylindrene.

Vanskeli og forstå men det er sånn eg fikk forklart det av en som driver med road racing og bygger motorer og grenrør.

Les forklaringen min, så er det ikke vanskelig å forstå. Når eksosen fra en sylinder når sammenslåingspunktet tidligere enn eksosen fra en eller flere andre andre sylindere vil den slå tilbake mot eksosen fra de med lenger distanse. Det vil føre til kræsj/lavere eksoshastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være skummelt å gå fra FWD til RWD når det gjelder glatt føre, ja. Motsatt går nok helt finfint for de fleste. Begynner en FWD å spinne i en sving går det bare rett frem i et lite øyeblikk, bare å slippe gassen og så har man full kontroll igjen. Slipper bakhjula på en RWD i en sving tar det ikke lange tiden før man har tatt en 180-grader...

Må ærlig talt si at Chrysleren føles tryggere på glatt føre enn BMWen, men er lenge siden jeg har kjørt bakhjulstrekk på glatt føre (2.5 år eller noe..), så det kommer seg nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig kjipt ja, og ikke nok med det, når jeg skulle prøve og skru løs dette, noe som var helt jævli umulig fordi alle mutterene hadde rustet fast og ingenting hjalp, jeg varmet dem opp smurt rustoppløser på det alt ! Og de knakk ihvertfall en god del av de 6 av 8 så nå må jeg av med hele driten og borre opp pinnene og gjenge de på nytt.....

Ska ikke være lett..

Kanskje dette skal være på teknisk men vet noen hva som må gjøres, eller noen som har gjort noe liknende ? Skal også bytte clutch, noen som har gjort det på 318i ?

Knakk boltene?

Du kan prøve og få di ut med ei sveise tang vist du veit ka det er. Vist ikkje dette går, må du kutte di med vinkel sliper, lage kjørner merke i og bore. vikti og finne best muli senter. så må du lage nye gjenger. Vist du skal lage 8mm gjenger må du bore med 6,8 mm bor osv finst gjengetabeller i verkstedshåndboka vist du har den. Du må sikkert gå opp en dimensjon i forhold til orginalt, for og få nokk gods.

Så må du bore nye hull i eksos manifoilen, i aktuell dimmensjon. så er det egentli bare plug and play. men det er mye arbeid, lykke til :cry:

Ve det her, faren min eier et verksted med alle de verktøyene som trengs. Han driver med undervannsteknoligi foresten.

Men uansett, det kommer til å bli en dritjobb !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå min 5. bil, og den tredje med RWD. Har bare positive opplevelser så langt med RWD på glatta! Synes faktisk det er bedre å kjøre med enn FWD. Årsaken til dette er at jeg mye lettere kjenner når det er glatt. Litt gass, og rumpa kommer pent og kontrollert. OK, dags å redusere hastigheten litt kanskje? Med FWD er slike tilbakemeldinger fra veien vanskeligere å tyde, synes jeg.

Fremkommelighet i snøen i sakte fart er et annet kapittel selvfølgelig.... Men, det har jeg ikke prøvd med BMW'n ennå, så jeg er spent på hvordan ASC'n takkler det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...