Gå til innhold

Annonser jeg skulle ønske jeg aldri hadde sett


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å finne noe hos Tollvesenet men fant ingenting om emnet. Med tanke på hvor høl'i'hue mye av norsk lovgivning kan være så ville det ikke forundre meg en plass om at en utenlandsk bil er off limits for nordmenn.

Kanskje noen som vet sikkert kan komme med en avklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at svensker som bor i Norge og jobber her, får kjøre svenskregistrert bil i ett år. Deretter kan de søke om å få bruke bilen i ett år til, men etter dette må den tolles inn. Dette var i alle fall tilfellet i 1998-1999, i denne perioden jobbet jeg sammen med flere svensker som reiv seg i håret over norsk avgiftspolitikk.

Hvordan det er når en nordmann låner en svenskregistrert bil i Norge, se det vet jeg ikke. Men, skulle det skje noe på den turen, så er jeg helt sikker på at forsikringsselskapet (i kjent stil) har noen kommentarer å komme med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ganske sikkert du bare kan ta lang fart å dr... i å kjøre svenskregistrert bil i norge, hvis du er norsk og bor i Norge. (Molboland... ;) )

Men du kan jo titte litt på eiendomsmarkedet der borte! (Det har jeg gjort)

Du kan få deg en liten "stuga" eller leilighet for rundt 30-40k (den gangen jeg sjekket i alle fall). Så flytter du bare adressen din dit, og vips - du har blitt pendler (du reiser selvfølgelig ikke frem og tilbake hver dag!). Alla de andre detaljene rundt dette vet jeg ingenting om, men der har du/dere et utgangspunkt for noe som kanskje burde vurderes!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de prisene var det snakk om "et lit skur" uti skogen, eller en knøttliten leilighet med husleie. (Om jeg ikke husker feil!)

En kompis og jeg fikk tilslag på et hus i Charlottenberg, på litt over 200m2, med nesten et mål tomt. Huset var delt i to boenheter. Men det var ganske gammelt, og trengte litt omsorg. MEN reglene er litt annerledes i Sverige. Selgeren bestemte seg for at han ville ha mer for huset, og megleren var ei knehøne! Virket som om ingenting var bindende der borte. Om du ville ha takst på huset, så måtte du skaffe det selv. Virket litt useriøst, og det endte uten at vi kjøpte huset. Litt synd, for det hadde blitt et billig feriehus!

Og litt laaaangt unna topic: Gunnar; kjenner du til et firma som heter Molen Kjemi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble etter hvert slik med meg også. Så lenge jeg ikke skulle flytte dit, så hadde jeg ikke råd til å kjøpe dyr nok bil til at det skulle lønne seg.

Molen Kjemi er et firma som driver med no' "rensemidler(?)-i-forbindelse-med-no'-olje-greier-eller-noe-uti-sjøen" i Stavangerområdet. Kjenner en som jobbet der, som heter Frode V(?)-etellerannet. Kremt... Som du skjønner, så har jeg lite info å gå på, og det er noen år siden jeg hadde kontakt med ham... Hadde vært artig å fått tak i ham igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja jeg er sikker på att du ikke har lov til og kjøre utenlandsk regisrert bil her i norge når du ikke har adresse i landet der bilen er registrert.Bodd ett år i sverige jeg og da tok vi med oss etpar biler over.Uten og momse de inn seff :twisted: De ble solgt som delebiler.Men tollvesenet tar beslag av bilen hvis du blir stoppet...Er ikke så mange som er klar over de reglene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...