Gå til innhold

Pinlig for BMW


BalleKnalle
 Share

Anbefalte innlegg

Pinlig for BMW

Renault Laguna var i 2001 den første bilen som oppnådde fem stjerner hos Euro NCAPs. I dag er imidlertid ikke fem Euro NCAP-stjerner like oppsiktsvekkende. De to siste årene har det blitt stadig flere biler som oppnår full stjerne-pott og i juni ble Toyota Prius det 20. medlemmet i den ikke lenger like eksklusive femstjerners-klubben.

144908.jpg

Kun 29 poeng til 5-serie

Siste Euro NCAP-runde bekrefter utviklingen. Hele åtte av 14 testede biler ble belønnet med fem stjerner. Det mest oppsiktsvekkende ved denne testrunden er derfor at BMW 5-serie ikke var blant disse. BMW 5-serie oppnådde kun 11 av 16 oppnåelige poeng i frontkollisjonstesten og 16 av 18 i sidekollisjonstesten. Dermed hjalp det ikke at 5-serie oppnådde to tilleggspoeng for sine beltevarslere. Med en sluttsum på bare 29 poeng, var BMW hele fire poeng fra kravet til fem stjerner.

Farlige for myke trafikanter

BMW 1-serie

Som om ikke dette er ydmykende nok, viser de siste resultatene fra Euro NCAP at BMW lager uvanlig farlige biler - sett fra myke trafikanters synspunkt. Verken BMW 1-serie eller 5-serie klarte nemlig å oppnå mer enn to - 2 - poeng i fotgjengertesten. Med tanke på at det er mulig å oppnå hele 36 poeng, er dette usedvanlig dårlige resultater. Så dårlige at Euro NCAPs kommer med oppsiktsvekkende skarp kritikk:

144907.jpg

"Beskyttelse av fotgjengere er ekstremt dårlig, med kun to oppnådde poeng. BMW må ta fotgjengerbeskyttelse langt mer seriøst enn dette".

En slik uttalelse legger nok en kraftig demper på gleden over at 1-serie fikk fem stjerner i selve kollisjonstesten.

Fiat Panda

Men BMW er ikke den eneste bilprodusenten som gjør det svakt denne gangen. Verken Fiat eller Kia har grunn til å glede seg over at Euro NCAPs tall offentliggjøres over hele Europa. Aller verst gikk det ut over Kia Picanto, som måtte nøye seg med 17 poeng. Kia fikk dermed tre stjerner, noe som i utgangspunktet er svakt. Det som gjør resultatet enda verre, er at Picanto kun var ett poeng fra å dumpe ned til to stjerner.

Elendig barnebeskyttelse

Fiat Panda gjorde det litt bedre, med 20 poeng. Men heller ikke dette er spesielt imponerende, tatt i betraktning at småbilen Renault Modus klarte hele 33 poeng. Fiat måtte i tillegg se i øynene at Panda kun oppnådde 21 av 60 oppnåelige poeng i barnebeskytteles-testen. Dette er et elendig resultat - for eksempel fikk Kia Picanto 37 poeng. På topp finner vi BMW 5-serie og Citroën C4, som begge klarte 42 poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Men hva er det egentlig de bruker som mål på dette med sikkerhet for myke trafikanter? Død eller grønnsak etter at man blir truffet av en bil i hvor mange kilometer i timen? Er jo grenser for hvor godt det kan gå når man blir truffet av en metallklump, enten den heter BMW eller Renault.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...