Gå til innhold

Streamer! Lovlig/ulovlig


Mirakulix
 Share

Anbefalte innlegg

Er det lov med STREAMER i frontruta?

Jeg fikk klar beskjed av purken om å fjerne stripa.

gjorde jo det selvsagt på stedet for å unngå bot.

Men nå ser det ut som det er lov å ha streamer bare det ikke går under et merke som er i ruta på hver side.. står noe mål der, er det hvor lavt ned streameren kan være eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Var det jeg hadde hørt, ja, men slo opp i kjøretøyforskriften selv nå...

Utdrag fra paragraf 31-1, punkt 3:

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Såvidt jeg kan se er det kun det som står om påklistrede ting i vinduet. Streamer går nok under der, men andre ting som oblater og bombrikker er nok lovlige. Mener det ble påstått at selv bombrikkene egentlig var ulovlige, men det ser ikke slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er vel litt uklart på det området. :?

Har blitt stoppet et par ganger av politiet jeg men aldri fått noen komentar på streemeren.. :? Derimot fikk jeg kjeft for å kjøre med parklys og grøftelys.. Dette er jo heller egentlig ikke lov.. Men veldig mange gjør det :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg kjøper mørkeste solfilm, og ikke tar den lenger ned enn hva som er merket i ruta, da må det vel være lov? ettersom du ser igjennom den, lissom ? Lage en streamer av mørk solfilm, lissom :roll:

Nei..

Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran).

Der står det ingen solfilm noe som helst sted i vinduer som føreren skal se gjennom. Så politiet kan helt lovlig ta deg på den og, selv om jeg vet flere som kjører med slikt og aldri har blitt stoppet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov, Mirakulix. Har du lest det jeg pastet?

Det er direkte copy/paste fra kjøretøyforskriften. Det gjelder alle kjøretøy. INGEN påklistret eller påsprøytet film på sidevinduer og frontrute. Uansett om den er blank eller whatever.

Men det er klart, jo lysere den er jo mindre bryr politiet seg. Jeg har kjørt med lys film på alle fire siderutene på Chrysleren i nesten et år uten å ha blitt stoppa for det (i tillegg til at den var litt tona originalt).

Ikke overdriv, så går det stort sett bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...