Gå til innhold

karbon


erlings
 Share

Anbefalte innlegg

merker vel ikke noe på kjøreegenskaper osv. ved bruk av karbon panser og bagasjeluke...har såpass lite å si på vanlige biler, blir vel mer for show..

karbon er jo ekstremt sterkt da...men hvordan det fungerer i en kolisjon er vel noe annet..sprekker vel kansje litt raskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merker vel ikke noe på kjøreegenskaper osv. ved bruk av karbon panser og bagasjeluke...har såpass lite å si på vanlige biler, blir vel mer for show..

karbon er jo ekstremt sterkt da...men hvordan det fungerer i en kolisjon er vel noe annet..sprekker vel kansje litt raskere?

Jeg merker det veldig godt på kjøreegenskaper og akselerasjon jo. Fyllte nettopp opp tanken og det føltes ut som jeg hadde mista 100 hester og bilen ble som en svamp på veien.

Å lette biler er en meget smart måte å trimme bilen på. Spesielt lettere felger (de fleste billig alufelger veier ett tonn) har utrolig mye å si.

På bane er vekt det viktigste av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en formel 1 bil har høy sikkerhet har ingen ting med carbon platene å gjøre. Der er det stålramma som beskytter.. tror jeg i hvertfall.

Tror ikke sikkerheten er veklagt noe særlig i M3 CSL for å være ærlig. Liten sjangse for at NCAP eller noen andre tester den.

Carbon fiber har andre egenskaper men er ikke sterkere enn stål. Det er sterkere på ett punkt stivhet men som som noen har sagt her det sprekker. Bilene er laget med deformasjonsone foran og bak så er konstruert for at panseret skal bøye seg på en speseil måte. Men det skal også stive opp litt. Carbon panseret er kanskje så stivt at du får det rett inn i kupeen.. hvem vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willims F1 teamet fikk jo ikke godkjennt hai-fronten sin pga sikkerhet. Denne er jo laget av karbon fiber. Der måtte det mere avstiving til for at den kunne godkjennes..

M3 CSL er jo bygd for "bane"... Taket må være like sikkert her som på en vanlig toyota corrolla stasjonsvogn?! Målet bak CSL var jo å sytematisk gå gjennom bilen å bytte ut delene til alternativt lettere deler der det gikk an. Tror ikke ingeniørene i BMW har latt det gå utover sikkerheten.

Karbon ble/blir jo også brukt i rom industrien der det stilles høye krav til vekt og kvalitet. Karbon-belegget beskytter romferja mot den enorme varmen som oppstår når romferja kommer inn i jordatmosfæren igjen under landing f.eks..

Som så mye annet finnes det kvalitets forskjeller innen karbon også. Du kan ikke vente deg NASA kvalitet fra biltema f.eks..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...